Art. Mural Challenge w Łodzi – „drugie życie” zwycięskiego muralu

O autorze
2 min czytania 2021-04-28

Art. Mural Challenge to akcja zorganizowana przez firmę Profbud, która przyciągnęła wielu zwolenników street art’u z całej Polski. Ponad 100 nadesłanych zgłoszeń, 12 tysięcy oddanych głosów, a wszystko to w ramach zaaranżowania jednej przestrzeni do wykonania muralu w Łodzi. Zwycięska praca Marcina Czai, która została wykonana na jednej ze ścian łódzkich kamienic, po kilku latach doczekała się reaktywacji i nowej odsłony. Tym razem wewnątrz budynków Osiedla Primo.

Akcja konkursowa Art. Mural Challenge trwała od lata do jesieni 2018 roku i przyciągnęła wielu zwolenników kultury i sztuki. O jej ogromnym powodzeniu świadczył m.in. fakt zgłoszenia przez artystów ponad 100 kreatywnych prac. Dodatkowo internauci mieli możliwość wytypowania 10 najlepszych koncepcji na mural poprzez dedykowaną do tego stronę internetową www.artmuralchallenge.pl. Inicjatywa zaangażowała ponad 12 tysięcy osób, które oddały swoje głosy na ulubione projekty. Jury konkursowe w składzie delegata Biura Architektury Miasta, przedstawiciela Łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych, Krzysztofa Jankowskiego „Jankesa’’ (ambasadora akcji), Mecenasa i pomysłodawcę wydarzenia firmy Profbud oraz przedstawiciela organizatora, spośród wybranych przez głosujących prac, wyłoniło zwycięzcę, którego projekt muralu został namalowany na ścianie łódzkiej kamienicy przy ul. Tramwajowej.

– W dużych miastach na porządku dziennym staje się fakt powstawania nowoczesnych budynków w otoczeniu tych starszych, wymagających renowacji. Podobnie było w przypadku jednej z kamienic przy ul. Tramwajowej w Łodzi, znajdującej się w bezpośrednim sąsiedztwie z Osiedlem Primo – pierwszej łódzkiej inwestycji mieszkaniowej firmy Profbud. To właśnie jedna ze ścian owej kamienicy stała się „inicjatorem” wydarzenia, o którym usłyszała cała Polska. Istotą konkursu Art. Mural Challenge było bowiem skupienie się na sztuce ulicznej i zaangażowanie w przedsięwzięcie kreatywnych osób interesujących się wspomnianą tematyką. Dzięki konkursowi polscy artyści pobudzili swoją wyobraźnię i przedstawili nieszablonowe pomysły. Zadanie było proste – sportretowanie miasta, zwizualizowanie miłości do Łodzi oraz uchwycenie jej niepowtarzalnego charakteru w zmieniającej się rzeczywistości. – tłumaczy Anna Skotnicka-Ryś, dyrektor Działu Handlowego firmy Profbud.

W październiku 2018 roku odbyło się także uroczyste odsłonięcie zwycięskiego muralu autorstwa Marcina Czai, artysty związanego z Wydziałem Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Mural inspirowany twórczością Stanisława Lema na Galerii Krakowskiej był odpowiedzią na motto konkursu – „Kocham Łódź”. Zwycięzca osobiście czuwał nad artystycznym wykonaniem swojego dzieła przez zespół studentów z łódzkiego ASP. Otrzymał on również nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 zł, ufundowaną przez dewelopera, który finansował całe przedsięwzięcie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Trzy lata po realizacji Art Mural Challenge akcja doczekała się swojej kontynuacji – jednak nie w formie kolejnego konkursu. Jednym z ogólnych założeń projektu była „czasowość” muralu, wynikająca z konieczności zasłonięcia ściany przy ul. Tramwajowej przez II etap Osiedla Primo. Zwycięski projekt został więc przeniesiony do środka budynków inwestycji i uwieczniony przez tego samego artystę wewnątrz czterech klatek schodowych.

– Murale powstawały od czerwca do lutego 2021 roku. W chwili obecnej są już ukończone, a dzięki ich istnieniu mieszkańcy inwestycji mogą nie tylko wrócić wspomnieniami do organizowanej akcji, ale również utożsamiać się z nimi i czerpać energię ze wspaniałego street art’u, którym żyje miasto Łódź – dodaje Anna Skotnicka-Ryś.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zwycięski mural, widniejący już wewnątrz klatek schodowych przedstawia przekrój kamienicy, w której znalazły się symbole charakterystyczne dla miasta. Pracę wyróżnia także bogactwo szczegółów, potraktowanych z lekkim przymrużeniem oka. Kompozycja została utrzymana w komiksowej konwencji – opowieści o Łodzi, jej historii i kulturze, co stanowi bezpośrednie odniesienie do festiwalu komiksu, istotnego wydarzenia kulturalnego dla wszystkich Łodzian. Projekt zachwyca więc pod względem artystycznym, a także pod względem spójności ze specyfiką odbioru muralu w przestrzeni miejskiej.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Firma Profbud, będąca inicjatorem wydarzenia, nie wyklucza również w przyszłości organizacji kolejnej edycji akcji Art. Mural Challenge w innej, ciekawej i wartej uwagi przestrzeni miejskiej.