Przy rosnącej świadomości na temat zanieczyszczonych mórz i niszczeniu przyrody, bardzo łatwo byłoby poczuć się bezsilnym, jednak zdecydowana większość (Wielka Brytania 88%, Włochy 88%, Hiszpania 87%, Niemcy 84%, Francja 78%, Polska 74%) spośród pytanych w sześciu krajach stwierdziła, że ich osobistym obowiązkiem jest dokonywanie zmian poprzez minimalizowanie zużycia odpadów, wody i energii w codziennym życiu. Liczba osób myślących, że odpowiedzialni są za to inni (jak rząd czy korporacje) lub że pojedyncze osoby nie mają realnego wpływu, jest znikoma.
Badanie, które zostało pokazane podczas internetowej prezentacji siedmiu ekologicznych urządzeń gospodarstwa domowego Beko, wykazało, że szkody wyrządzone przez człowieka są postrzegane przez wszystkich respondentów jako największe zagrożenie dla planety.
Zobacz również
Kolejne na liście znalazły się plastik i choroby zakaźne – pewnie gdyby zapytać o to dwa lata temu, nikt by ich nawet nie wskazał. Następnymi wskazanymi argumentami były: ekstremalne zjawiska pogodowe, klęski żywiołowe, kryzys zasobów naturalnych, utrata bioróżnorodności, marnotrawienie żywności i wreszcie brak wody.
Stwierdzono, że recykling jest najpopularniejszym sposobem, w jaki ludzie praktykują zrównoważony rozwój w domu. Co ciekawe, działalność ta osiąga znacznie wyższe wyniki na rynku brytyjskim (84%) w porównaniu do wszystkich innych, przy czym najbardziej zbliżone wyniki osiągnięto we Włoszech (78%) oraz Niemczech (66%).
Zapytani o to, co jeszcze mogliby zrobić, aby chronić planetę, respondenci wymieniają kolejno: kupowanie zrównoważonych produktów, niemarnowanie żywności, ograniczanie podróży lotniczych i spożywanie mniejszej ilości mięsa. Energia i żywność to dwie pierwsze kategorie produktów przyjaznych dla środowiska, których używanie ma największe znaczenie. Co ciekawe, sprzęt AGD został wskazany jako kolejny istotny segment, przed odzieżą i podróżami.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Stwierdzono, że główną przeszkodą w prowadzeniu bardziej zrównoważonego domu są ceny produktów przyjaznych dla środowiska – i to we wszystkich krajach. Wysokie ceny są wymieniane najrzadziej w Niemczech w porównaniu z innymi państwami, zarówno w przypadku produktów FMCG lub innych (dla porównania: Hiszpanie mają znacznie większą wrażliwość cenową na produkty FMCG). Cena jest najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupie sprzętu gospodarstwa domowego, kolejne na liście znalazły się żywotność i przyjazność dla środowiska (Włochy 88%, Hiszpania 86%, Francja 85%, Polska 84%, Wielka Brytania 77%, Niemcy 75 %).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Respondenci byli zgodni co do tego, jak ważne jest kupowanie zrównoważonych urządzeń gospodarstwa domowego, które mają znaczący pozytywny wpływ na naszą planetę. Brak wiedzy, chęci lub wiary w to, że jesteśmy w stanie coś zmienić, są mało znaczącymi argumentami na liście przyczyn braku zrównoważonego życia w domu.
– Nasze badania wykazały, że jesteśmy całkowicie zgodni z naszymi klientami w zakresie postrzegania idei zrównoważonego rozwoju. To zachęcające, że ludzie chcą postępować właściwie dla środowiska i wierzą, że ich działania mogą mieć na nie realny wpływ. Widzimy, że cena ma znaczący wpływ na zachowania zakupowe. W Beko z pasją podchodzimy do demokratyzacji technologii, czyniąc ją przystępną cenowo i zapewniając dostęp do niej jak największej liczbie osób. Czyniąc zrównoważony rozwój modelem biznesowym i integrując go ze wszystkim co robimy, staramy się zmniejszyć szkody dla środowiska poprzez opracowywanie wydajnych, trwałych i niedrogich urządzeń gospodarstwa domowego, które są również przyjazne dla środowiska. Celem marki Beko jest umożliwienie przyszłym pokoleniom prowadzenia zdrowszego życia – co jest możliwe tylko dzięki bardziej zrównoważonemu życiu i pracy na rzecz zdrowszej planety. Wszystkie nasze działania i każdy używany przez nas produkt mają wpływ na naturę. Tak więc poza tymi siedmioma produktami chętnie dostosowujemy nasze istniejące technologie, aby wszystkie nasze urządzenia, poprzez ich trwałość i wydajność, były również bardziej przyjazne dla środowiska. Dla Beko to dopiero początek – powiedział Michał Grzeliński, regional marketing director (East Europe).
*Badanie było przeprowadzane wśród 1800 osób w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Polsce i Hiszpanii.