Barbie kosmonautka, Barbie prezydentka, Barbie lekarka… Kultowa laka stworzona w 1959 roku przez firmę Mattel zyskała właśnie nowy wymiar. To Barbie z cukrzycą typu 1, której polską ambasadorką została Maja Makowska znana jako „Sugar Woman”. Makowska jest edukatorką diabetologiczną i sportsmenką, która żyje z cukrzycą typu 1 od ósmego roku życia.
Barbie z cukrzycą należy do linii lalek Barbie Fashionistas i została stworzona po to, aby już od najmłodszych lat zaznajamiać dzieci z tematem tej powszechnej choroby. Zabawka powstała jako efekt współpracy Mattel z organizacją Breakthrough T1D, a ambasadorem projektu jest Fundacja Dla Dzieci i Dorosłych z Cukrzycą.
– Wprowadzenie lalki Barbie z cukrzycą typu 1 to ważny krok w realizacji naszego zobowiązania do promowania inkluzywności i zwiększania reprezentacji w świecie zabawy. Barbie odgrywa istotną rolę w tym, jaki dzieci postrzegają świat. Pokazując również takie doświadczenia jak życie z cukrzycą typu 1, sprawiamy, że więcej dzieci może odnaleźć siebie w zabawie i lalce, którą kochają – powiedziała Krista Berger, Senior Vice President Barbie oraz Global Head of Dolls.




Dbałość o każdy detal Barbie: od akcesoriów do garderoby
Podobnie, jak inne lalki z kolekcji Barbie Fashionistas, również ta chorująca na cukrzycę została wyposażona w odpowiednie akcesoria. W ten sposób firma Mattel chce jak najwierniej odwzorować codzienne życie osób zmagających się z tym schorzeniem.
W zestawie znalazły się:
- system ciągłego monitorowania glikemii (CGM): lalka nosi na ramieniu czujnik CGM, który pomaga kontrolować poziom cukru we krwi. Czujnik przymocowany jest za pomocą plastra medycznego w kształcie serca w charakterystycznym odcieniu różu. W zestawie znajduje się także telefon z aplikacją, która pomaga śledzić wyniki przez cały dzień,
- pompa insulinowa: do pasa lalki przymocowana jest pompa insulinowa – niewielkie, noszone na co dzień urządzenie, które automatycznie podaje insulinę w odpowiednich dawkach,
- strój w niebieskie grochy: lalka ma na sobie bluzkę i dopasowaną spódnicę z falbanką. Zarówno kolor niebieski, jak i motyw grochów nawiązują do międzynarodowych symboli świadomości cukrzycy,
- torebka: uzupełnieniem zestawu jest pastelowoniebieska torebka – idealna, by Barbie mogła mieć przy sobie wszystko, czego może potrzebować w ciągu dnia.
Podwójny Ironman i Barbie
Poza aktywnością zawodową i rozwojem w internecie, polska ambasadorka lalki Barbie z cukrzycą typu 1 ma na koncie m.in. ukończenie podwójnego Ironmana. Swoimi działaniami od lat udowadnia, że choroba nie musi stanowić jakiejkolwiek bariery w codziennym życiu i spełnianiu marzeń.
– Kiedy zachorowałam na cukrzycę typu 1, miałam osiem lat. Nie było wtedy bajek, lalek ani książek, w których mogłabym zobaczyć kogoś takiego jak ja. Teraz każde dziecko z cukrzycą może zobaczyć w lalce swoją historię. Może poczuć, że nie musi niczego ukrywać. Że jego codzienność jest widziana, zrozumiana i – po prostu – normalna. To bardzo ważny moment dla całej społeczności osób żyjących z cukrzycą. Wierzę, że wiele z nich poczuje, że nie są w tym same – bo nawet tak idealna postać jak Barbie może mieć cukrzycę. Jestem wzruszona, dumna i bardzo wdzięczna, że to właśnie ja mogę być częścią tego momentu – opowiada Makowska.
Poza działaniami lokalnymi Barbie zyskała również dwie globalne ambasadorki – instruktorkę fitness i autorkę Robin Arzón (USA) oraz modelkę Lilę Moss (Wielka Brytania), tworząc unikalne, jedyne w swoim rodzaje lalki wzorowane na ich wyglądzie I inspirowane historią życia z cukrzycą typu 1.
Zdjęcia: mat. pras.