fot. news.samsung.com; YouTube.com/GameofThrones
Reklamodawcy coraz chętniej sięgają po zaawansowaną technologię, która skuteczniej przyciąga uwagę przechodniów. Spośród tradycyjnych, statycznych billboardów wyróżniają się reklamy, które z założenia mają „wychodzić” z ekranów i dostarczać odbiorcy nowych wrażeń.
Zobacz również
Nowoczesne reklamy cyfrowe powstają dzięki zastosowaniu techniki anamorfozy, czyli celowej deformacji obrazu. Sprawia one, że animacja wyświetlana na płaskich ekranach LED wydaje się hiperrealistyczna, a do uzyskania efektu trójwymiarowości nie są potrzebne specjalne okulary czy zestawy VR.
Trójwymiarowe cyfrowe billboardy to w dużej mierze krótkotrwałe ekspozycje, jednak ze względu na swój viralowy charakter długo „żyją” w social mediach, skutecznie zwiększając zasięg kampanii.
Jak marki kreują przyszłość reklamy zewnętrznej? Poniżej przedstawiamy najciekawsze przykłady hiperrealistycznych animacji, które stały się częścią tegorocznych kampanii reklamowych.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
BMW
BMW XM to pierwszy w historii marki pojazd hybrydowo-elektryczny o dużej mocy i – jak pisze producent – najbardziej wyraziste i najmocniejsze BMW, jakie kiedykolwiek zbudowano. Gigant motoryzacyjny tłumaczy, że taki samochód „musiał zostać wprowadzony na rynek w sposób, jakiego nigdy wcześniej nie widziano”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na słynnym nowojorskim nośniku cyfrowym o powierzchni około 1300 metrów kwadratowych pojawiła się pierwsza trójwymiarowa reklama marki, która promuje SUV BMW XM i współpracę z marką modową Kith. Animacja pokazuje, jak samochód wyłania się zza drzwi garażu, po czym pędzi na tle górskiego krajobrazu i wykonuje dynamiczny manewr. Reklama sprawia wrażenie, że samochód wyjeżdża z billboardu prosto na Times Square.
Za stworzenie animacji odpowiada firma BCN Visuals. Efekt trójwymiarowości zapewniają cyfrowe ekrany ustawione pod kątem dziewięćdziesięciu stopni względem siebie.
Netflix
Trójwymiarowe billboardy cieszą się dużą popularnością na rynku reklamy serwisów streamingowych. Hiperrealistyczne ruchome obrazy sprawiają wrażenie, że postaci z popularnych filmów czy seriali „wychodzą” z ekranu, skutecznie przyciągając uwagę widza.
Na wykorzystanie nowoczesnej reklamy 3D niejednokrotnie postawił Netflix. Promując serial „Resident Evil”, gigant streamingowy we współpracy z firmą Tippet Studio stworzył billboard, z którego „uwolnił się” realistyczny potwór. Licker – zmutowany człowiek z wielkimi zębami i długim językiem – pojawił się na ekranie, uderzając pazurami o szyby. Kilkunastosekundowa animacja pokazuje, jak stwór wydostaje się ze szklanej klatki, aby następnie zaatakować przechodniów na Times Square.
Resident Evil bursts onto Netflix in 12 hours! Just like this Licker burst out of a NYC billboard! pic.twitter.com/z4SvlJk0Pv — Netflix (@netflix) July 13, 2022
Disney+
Słynny ekran w sercu Manhattanu stał się również miejscem promocji serialu „Obi-Wan Kenobi”. Tuż po emisji kilku odcinków, Disney+ wyświetlił na wielkim billboardzie trójwymiarową postać Dartha Vadera, który nerwowo spacerował nad Times Square. Na ekranie LED widać, jak bohater przeciąga po ziemi czerwony miecz świetlny, wokół którego pojawiają się iskry i kłęby dymu. Po chwili postać z falującą czarną peleryną znika za wrotami swojej komnaty.
Trójwymiarowa aktywacja powstała w ramach współpracy OLED Space z firmą Industrial Light & Magic zajmującą się specjalnymi efektami wizualnymi i założoną przez reżysera George’a Lucasa.
HBO Max
Dzięki nowoczesnej technice wyświetlania obrazu, na Times Square „wylądowały” również ogromne smoki rodem z czasów Targaryenów. Animacja powstała w ramach głośnej kampanii promującej serial „Ród Smoka”, czyli prequel serii „Gra o tron”. Billboard pokazuje tytułową postać wyłaniającą się z płonących ruin budynku. Trójwymiarowe stworzenie wydaje głośny ryk i zieje ogniem, kierując płomienie w stronę przechodniów na Times Square. Na końcu pojawia się zapowiedź nowej produkcji HBO i data premiery serialu „House of Dragon”.
Aby stworzyć ponad 20-sekundową animację, która podkreśla, jak monumentalnym i niebezpiecznym stworzeniem jest serialowy smok, HBO podjęło współpracę z firmą The Mill. Jak podkreślają twórcy, celem było, aby reklama stała się jak najbardziej wiarygodna i sprawiała wrażenie, jakby stwór wychodził z budynku, plując ogniem na przechodniów.
Oprócz pokaźnego billboardu na Times Square, firma stworzyła również 20-sekundową animację 3D ze smokiem w roli głównej w Australii. Ekran pojawił się na Bourke Street Mall w Melbourne.
Coral
Zakłady bukmacherskie Coral postanowiły wykorzystać przyciągającą wzrok technologię i możliwości DeepScreen, aby ożywić prędkość i ruch koni wyścigowych. Na Picadilly Circus powstał pierwszy w branży billboard 3D z kreatywną prezentacją czterech animowanych koni ich dżokejów walczących o zwycięstwo w wyścigu. Animacja pokazuje, jak po chwili zaciętej walki postaci „rozpływają się”, pozostawiając widza z jednym koniem, który następnie „wyskakuje” z ekranu w zwolnionym tempie.
– Ten zapierający dech w piersiach spektakl opiera się na założeniu, że jeśli chodzi o wyścigi, jedynym koniem, który ma znaczenie, jest ten, na którego postawiłeś – dodał Chris Brocklehurst, szef marketingu marki Coral.
Spektakl 3D zadebiutował na największym cyfrowym wyświetlaczu w Europie w marcu, z okazji Cheltenham Festival i pojawiał się raz na godzinę przez cały tydzień festiwalu.
Samsung
Wchodząc w Chiński Rok Tygrysa i zapowiadając tegoroczne wydarzenie Galaxy Unpacked 2022, firma technologiczna ruszyła z kampanią „Tiger in the City”. W pięciu najbardziej tętniących życiem miastach – Nowym Jorku, Londynie, Dubaju, Kuala Lumpur i Seulu – Samsung „ożywił” gigantycznego trójwymiarowego tygrysa.
Nie bez powodu zwierzę pojawiało się na cyfrowych wyświetlaczach nocą. Kampania miała na celu pokazanie, jak nowa linia smartfonów Samsung Galaxy zapewnia wysoką jakość nocnych zdjęć dzięki postępom w technologii fotografowania w słabym świetle.
– Tygrys symbolizujący odwagę i nieustraszoność dokonuje ogromnego skoku, przekazując śmiały ruch marki Galaxy zmieniający świat w ciągu ostatnich dziesięcioleci dzięki innowacjom mobilnym – tłumaczy Samsung.
Kampania DOOH spotkała się ze sporym entuzjazmem odbiorców. W ciągu zaledwie dwóch dni wygenerowała ponad 400 relacji w mediach na całym świecie oraz 2,9 tys. wzmianek w samych Stanach Zjednoczonych. Jak podaje Samsung, 30-sekundowy spektakl wywołał 283% więcej wyświetleń na YouTube i 17% większe zaangażowanie na Instagramie niż przeciętnie.
Choć trójwymiarowe billboardy najczęściej możemy zobaczyć w najbardziej ruchliwych dzielnicach na świecie – w Nowym Jorku, Londynie czy Tokio – nowoczesnych reklam nie zabrakło również na polskim rynku. Pierwsze tego typu projekcje pojawiły się na wielkoformatowych ekranach Screen Network zlokalizowanych na budynku hotelu Marriott w Al. Jerozolimskich w Warszawie.
Promując nową linię flagowych smartfonów Galaxy S22, Samsung zaprezentował pierwszą tego typu reklamę w Polsce. Na wielkoformatowym ekranie Screen Network o łącznej powierzchni 280 m2 pojawiła się animacja przedstawiająca nowe smartfony oraz polskiego ambasadora marki – Żabsona, który „wychylał się” do widza prosto z billboardu.
Marka nagrała specjalny film, w którym pokazuje kulisy powstawania zjawiskowej kampanii.
Giorgio Armani
Narożny ekran na hotelu Mariott pozwala na uzyskanie efektu anamorficznego 3D, dzięki czemu spot oglądany z określonego punktu tworzy iluzję trójwymiarowej głębi na płaskiej powierzchni. Warszawski ekran został ponownie wykorzystany do stworzenia trójwymiarowej reklamy marki Giorgio Armani. Studio Platige Image było odpowiedzialne za zaadaptowanie gotowego projektu, przeznaczonego do jednoekranowej projekcji i przeniesieniu animacji do nowego formatu, składającego się z dwóch podzielonych ekranów LED.
Na wielkoformatowych ekranach Screen Network ruszyła także kampania informacyjna ostrzegająca o smogu. Trójwymiarowa animacja ze smokiem w roli głównej została połączona z danymi pozyskiwanymi w czasie rzeczywistym. Obraz na ekranie zmienia się w zależności od aktualnych odczytów poziomu pyłów zawieszonych z pobliskiej stacji pomiarowej. Dym wokół smoka stawał się coraz gęstszy wraz z pogarszaniem się jakości powietrza i przekraczaniem norm pyłów zawieszonych.
Animowany dym powstał dzięki wykorzystaniu znanego z produkcji gier komputerowych silnika Unreal Engine, który możliwia modelowanie wirtualnego świata w czasie rzeczywistym.
– Pomysł kreatywny opierał się na przedstawieniu istoty, której zmysły są znacznie bardziej wyczulone niż ludzkie i pozwalają jej szybciej wykryć niewidzialne dla nas zagrożenie – powiedział Damian Rezner, dyrektor operacyjny Screen Network.
Nike
Z okazji Air Max Day, który przypada na 26 marca, sportowa marka również postawiła na efekty specjalne. W Shinjuku – jednej z najbardziej uczęszczanych dzielnic Tokio – na ogromnym billboardzie zaprezentowano flagowy produkt Nike Air Max. Wielkie pudełko w charakterystycznym pomarańczowym kolorze wysunęło się z ekranu, aby odsłonić kultowego sneakersa. Animacja ukazuje transformację buta, który zmienia kolory i wzory, a wokół „unoszącego się” produktu pojawiają się elementy, które wskazują na inspiracje dla projektantów poszczególnych modeli. Reklama kończy się powrotem pudełka Nike z pomocą kociej łapy Shinjuku, który na co dzień gości na wielkim billboardzie.
Billboard Nike skupiał uwagę przechodniów od 21 do 27 marca, upamiętniając 35. rocznicę powstania kultowych sneakersów.
Pokemon Go
Nie od dziś wiadomo, że koty zajmują specjalne miejsce w azjatyckiej kulturze. Z okazji tegorocznego Światowego Dnia Kota, który przypada 8 sierpnia, na ogromnym ekranie w tokijskiej dzielnicy Shinjuku pojawiła się animacja stworzona przez Pokemon Go. Bohaterami trójwymiarowej reklamy były kocie pokemony – Meowth, Alolan Meowth, Galarian Meowth, Skitty, Glameow, Purrloin, Espurr i Litten oraz Pikachu. Ekran szybko zapełnił się tłem bujnego lasu oraz kolorowymi postaciami, które „rozrzucały” tropikalne owoce poza ekran. Animacja sprawia wrażenie, że bohaterowie „wyskakują” na zewnątrz, a lawina Poke Balls toczy się na przechodniów.
WhatsApp ruszył z globalną kampanią #MessagePrivately promującą nowe funkcje prywatności w komunikatorze. Aby dotrzeć z przekazem do większego grona odbiorców, firma stworzyła trójwymiarową reklamę, która ukazała się na londyńskim Picadilly Circus.
Na ogromnym zakrzywionym billboardzie pojawiła się animacja imitująca elewacje pobliskich kamienic. Realistyczny obraz budynku z rozmawiającymi w środku ludźmi „rozpływa się”, aby ukazać puste pomieszczenie otoczone stalowymi ramami. Na końcu widzimy, jak notatka głosowa WhatsApp wędruje prosto do ogromnego sejfu, co symbolizuje ochronę i szyfrowanie wiadomości w komunikatorze.
BBC Studios
Cyfrowy billboard na Piccadilly Circus na kilkadziesiąt minut „przejął” również David Attenborough. Słynny biolog, podróżnik i pisarz przypominał o tym, jak cenne dla życia na Ziemi są rośliny. Na wielkim ekranie pojawiła się zielona animacja przygotowana przez BBC Studios oraz napisy wzywające do poszanowania flory. Cały billboard obfitował w soczyście zielone, trójwymiarowe rośliny „wychodzące” poza nośnik.
Cyfrowa reklama powstała, aby promować platformę „The Green Planet AR Experience”. Jest to doświadczenie oparte na technologii 5G EE i rozszerzonej rzeczywistości w smartfonie, któremu przewodniczy David Attenborough. Projekt został zainspirowany kultowym przyrodniczym serialem dokumentalnym „Green Planet” produkcji BBC Studios, w którym znany biolog przeprowadza widzów przez różnorodny świat roślin.
Wyświetl ten post na Instagramie