Blogerzy wzbudzili ich zaufanie, budując ogromne zasięgi komunikacji. A wiadomo, że tam, gdzie są duże zasięgi, są też duże pieniądze. W jaki sposób marki wykorzystują potencjał blogosfery, jakie korzyści ta współpraca przynosi obu stronom i gdzie jest w tym wszystkim konsument?
Blogosfera – narzędzie marketingowe XXI wieku
W czasach, w których liczy się content, blogerzy potrafią zbudować imponujące grupy lojalnych czytelników. To oni wyznaczają trendy w modzie, inspirują do eksperymentów w kuchni czy zarażają podróżami. Największą wartością blogosfery jest zaufanie, budowane stopniowo i cierpliwie. Blogerzy stanowią obecnie jedną z najsilniejszych grup liderów opinii. Siła tkwi przede wszystkim w ich autentyczności. W przeciwieństwie do celebrytów z pierwszych stron gazet, utożsamiają się ze swoim czytelnikiem. Ich historia zdobywania popularności może być porównana z ideą „od zera do bohatera”. Wielu z obecnie najbardziej znanych blogerów, swoją karierę rozpoczęło od tworzonych z pasji wpisów, które przy dobrym warsztacie i odrobinie przedsiębiorczości, z biegiem czasu potrafiło przekuć w marketingowy sukces. Najwięksi polscy blo- i vlogerzy mogą pochwalić się zasięgami sięgającymi kilkuset tysięcy do nawet ponad miliona unikalnych użytkowników miesięcznie. Ostatnie lata to zdecydowanie okres profesjonalizacji blogów. Świadomi ogromnego potencjału marketingowego, jakim dysponują, inwestują w profesjonalnych fotografów, kamerzystów, redaktorów czy grafików. Ich blogi dostarczają unikalny, interesujący content, w którym często w nienachalny sposób pojawią się duże marki, nieustannie poszukujące nowych skutecznych kanałów dotarcia. Dobry content połączony z kreatywnym podejściem i skutecznym trendsetterem buduje siłę marki.
Zobacz również
Na czym zarabia blogosfera?
Zarobki blogerów są tematem kontrowersyjnym i szeroko komentowanym. Stawki zależą głównie od zasięgów, jakie osiągają blogi. To główny wyznacznik dla dużych graczy na rynku. Bloger, który ma zbudowaną silną pozycję i lojalnych czytelników może osiągnąć miesięczne zarobki sięgające ponad 10 tysięcy złotych.
WhitePress przeprowadził niedawno ankietę wśród ponad 180 blogerów, pytając o monetyzację blogów.* Należy zaznaczyć, że badanie nie jest reprezentatywne, zarobki blogerów uzależnione są od wielu czynników, głównie od tematyki bloga czy jego grupy docelowej. Ze względu na dość mocną nagonkę na blogosferę wielu blogerów niechętnie udziela informacji na temat zarobków. Niemniej ankieta WhitePress daje ciekawe spojrzenie na ten segment rynku.
Bo liczy się content
31,7 proc. badanych blogerów przyznało, że zaczęło zarabiać już w pierwszym roku prowadzenia bloga, drugie tyle po upływie pierwszego roku. Statystyki są zatem dosyć obiecujące. Aby jednak blog mógł zarabiać trzeba włożyć w niego dużo pracy, a przede wszystkim dostarczać regularnie jakościowy content dla odbiorców. Główne czynniki, które zostały określone przez ankietowanych jako kluczowe i przesądzające o zarabianiu na blogu to: zaangażowanie w tworzenie dobrej jakości treści (57,9 proc.), systematyczność w tworzeniu treści (52,5 proc.) i cierpliwość (43,7 proc.).
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Bloger a marka
Najczęstsze formy zarobkowania to zdecydowanie artykuły sponsorowane (66,1 proc., zostały one również wskazane jako najskuteczniejsza forma) oraz reklamy, np. AdSense, banery (64,5%, wskazane jednocześnie jako najmniej skuteczna forma reklamy). Inne formy, o których warto wspomnieć to programy partnerskie, sieci afiliacyjne, podcasty, konkursy dla czytelników, testowanie produktów dużych marek czy sprzedaż własnych produktów/usług.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Można powiedzieć, że blogosfera stała się kolejnym narzędziem marketingowym. Coraz więcej dużych marek przesuwa swoje budżety reklamowe na współpracę z tymi influencerami. Takie działania nie tylko budują wizerunek marki, ale mogą się też przełożyć wprost na sprzedaż produktów.
Korzyści dla marki
Długotrwałe budowanie zaufania do blogerów może przełożyć się na zaufanie do marki czy produktów, które w nienachalny i kreatywny sposób są prezentowane na blogach. Ważnym jest pozostawienie blogerowi swobody w opracowaniu formy i treści wpisów, gdyż on sam najlepiej zna swoich odbiorców i wie, jaka komunikacja najlepiej się sprawdza.
Czytelnicy często traktują opinię blogerów na równi z opinią swoich znajomych czy rodziny i podejmują decyzje zakupowe na podstawie ich rekomendacji. Nie zawsze efektem promowania produktu jest zakup, ale często inspiracja do poszukiwania informacji o produkcie w internecie. Internauci ufają blogom bardziej niż np. mediom społecznościowym. Na blogach można przekazać więcej treści dotyczących danego produktu czy usługi, w bardziej kreatywny sposób. W czasach, w których jesteśmy zalewani komunikatami reklamowymi, działanie oparte o rekomendacje jest bardziej skuteczne.
Blogi trafiają do ściśle określonej grupy odbiorców, co ułatwia targetowanie przekazu. Możemy być pewni, że dobrze dopasowany przekaz trafi do konkretnej grupy, bliskiej marce.
Skuteczne kampanie z blogosferą – case study
Poniżej kilka kampanii z blogosferą, realizowanych przez Agencję INSIGNIA. Akcje wykorzystywały różne formy reklamowe: od testowania produktów, poprzez konkursy na blogach, na formatach niestandardowych kończąc. Opisane case’y nie tylko w kreatywny sposób przełożyły się na wzmocnienie wizerunku marek, ale także miały przełożenie na decyzje zakupowe czytelników.
Zmiksowany konkurs – Bosch Wszechrobiący
Klient: BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego
Produkt: Blendery z linii MaxoMixx marki Bosch
Akcja miała na celu promocję blenderów. Kampania zakładała współpracę z blogerami z dużym zasięgiem, którzy mieli za zadanie zrealizować przepisy z kategorii uroda, fitness, kulinaria i rodzicielstwo. Mogły one przybrać formę potrawy lub kosmetyku. Oczywiście wszystko przy użyciu blendera Bosch, który w naturalny sposób pokazany był na zdjęciach.
Blogerzy przygotowywali maseczki do twarzy, smoothie, kremy, koktajle czy smakołyki dla dzieci. Co więcej, w akcję zaangażowani byli czytelnicy, którzy mogli stworzyć własne przepisy i dzięki temu wygrać blender.
Zaangażowani blogerzy to Blond Hair Care, Być Idealną, Olga Smile i Makóweczki, którzy w trakcie kampanii pokazali szerokie i nieoczywiste zastosowanie produktu.
Źródło: www.blondhaircare.pl
Blogowanie przy kawie
Klient: BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego
Produkt: Ekspres do kawy EQ6 marki Siemens
Do współpracy zaangażowano pięciu blogerów, którzy przygotowali wpisy z ekspresem do kawy EQ6 w tle. Każdy z nich potraktował zadanie inaczej, przedstawiając swoją wizję połączenia kawy, produktu i tematów podejmowanych na swoim blogu. Dzięki temu zabiegowi produkt i jego zalety zostały ukazane w sposób naturalny i nienachalny, a na dodatek wielowątkowo. Zwieńczeniem akcji było przeniesienie kawowych inspiracji do rzeczywistości poprzez stworzenie kalendarza. Blogerzy, którzy wzięli udział w sesji zdjęciowej, łączyli swoje pasje z kawą idealnie dobraną do ich charakterów oraz temperamentów.
W akcji wzięli udział autorzy blogów: Czas Gentelmanów, jestKultura, s t y l o l y, Dorota.in i Make Life Easier.
Źródło: www.czasgentlemanow.pl
Dobry styl jest ponadczasowy
Klient: BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego
Produkt: mini-stylizatory do włosów marki Bosch
Marka Bosch zaprosiła do współpracy sześć blogerek z kategorii: fryzury, lifestyle, fitness i uroda. Celem kampanii była promocja ministylizatorów do włosów: suszarki, prostownicy i suszarko-lokówki. Kampania podzielona była na trzy etapy: pierwszy z nich „Stylizacje-inspiracje”, to promocja produktów wśród blogerek, specjalizujących się w stylizacji włosów. Wykorzystując okres sylwestrowo-karnawałowy blogerki przy użyciu sprzętu „STYLE TO GO” wykonały tutorial stylizacji na lata 20. i 70., dostarczając inspiracji swoim czytelniczkom. Do akcji włączyły się BlondHairCare i Alina Rose.
Drugi etap akcji „Sprzęt do zadań specjalnych” polegał na pokazaniu, że dzięki poręcznemu sprzętowi można świetnie wyglądać nawet po zajęciach sportowych. Można go spakować do torby sportowej, a po ćwiczeniach szybko „doprowadzić się do ładu” i iść na imprezę. W akcji wzięły udział s t y l o l y i dr Lifestyle.
Trzeci etap „Kobieta w podróży” to przedstawienie produktu w kontekście mobilności, który pozwala wyglądać świeżo bez względu na czas i miejsce. Zaangażowane blogerki to Fashionelka i Charlize Mystery.
Dodatkowo każda z blogerek zorganizowała konkurs dla swoich czytelniczek. Łącznie wzięło w nich udział kilka tysięcy osób. We wpisach pojawiały się komentarze potwierdzające przełożenie kampanii na decyzje konsumenckie czytelników, np.: „(…) właśnie namówiłaś mnie do wypróbowania gadżetów Boscha” czy „Przed następnym wyjazdem na bank zaopatrzę się w tą mini prostownicę”.
Źródło: www.styloly.com
Blogowa przyszłość
Blogosfera zdecydowanie wprowadziła nową jakość w marketingu. Zaufanie do blogów może pozytywnie przełożyć się na zaufanie do marki. Czytelnicy chętnie zaglądają na blogi. Póki co, to narzędzie nie jest jeszcze wyeksploatowane, a znacznego rozkwitu wciąż można spodziewać się w videoblogosferze. Sztuką jest stworzenie takiej kampanii, na której skorzysta marka, bloger i czytelnik. I oby takich kampanii na polskim rynku było jak najwięcej.
*www.whitepress.pl/baza-wiedzy/139/zarobki-polskich-blogerow-i-wydawcow-portali-wyniki-ankiety