Kim są i ile wydają na SEO specjaliści w Europie? Jaki procent tego budżetu przeznaczają na działania on-site a jaki na link building? Według najnowszego raportu platformy WhitePress, przeciętny specjalista od pozycjonowania stron, to mężczyzna (62 proc.), zatrudniony w agencji (35 proc.) lub freelancer (33 proc.), pracujący w dużej mierze zdalnie lub hybrydowo, który poza działaniami SEO realizuje także inne usługi marketingowe (65 proc.). Blisko 1/3 SEO-wców z Wielkiej Brytanii dysponuje miesięcznym budżetem nawet 4500 euro na domenę. Dla porównania Polska, Czechy i Rumunia operują kwotami na poziomie 400-500 euro na daną stronę. Co jeszcze wiemy o pracy SEO-wców na podstawie raportu WhitePress?
Co nieco o europejskim SEO-wcu
Międzynarodowy rynek SEO jest zdominowany przez mężczyzn, co potwierdza badanie WhitePress, w którym na 1500 specjalistów panowie stanowili 62 proc. osób odpowiadających, natomiast kobiety – 37 proc.
Zobacz również
Gdzie i w jakiej formie pracują specjaliści SEO w Europie? Okazuje się, że najwięcej zatrudnionych jest w agencji (35 proc.) lub pozostaje freelancerem (33 proc.), pozostali pracują inhouse w firmie, która pozycjonuje własne strony (31 proc.). Spośród ankietowanych – blisko 4 na 10 wykonuje swoje zadania w trybie zdalnym lub hybrydowym, a jedynie 2 na 10 – pracuje w biurze. Tylko jedną domenę obsługują zazwyczaj SEO-wcy zatrudnieni w danej firmie, natomiast obsługa większej liczby witryn, to zdecydowanie domena agencji i freelancerów. W ujęciu międzynarodowym – najwięcej osób, bo blisko 40 proc. pracuje jednocześnie nad 2-5 domenami.
Pełna wersja raportu do pobrania tutaj.
Co ciekawe, zdecydowana większość, bo aż 65 proc. osób nie zajmuje się tylko SEO, ale także innymi dziedzinami marketingu, jak reklama w mediach społecznościowych, SEM czy e-mail marketing.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
– Na rynku widzimy tendencję do tego, by łączyć SEO z innymi obszarami w ramach holistycznych strategii marketingowych, ponadto coraz częściej freelancerzy wykazują się wszechstronnością, by zdobyć przewagę na rynku, dlatego też nie dziwi nas fakt, że specjaliści oprócz pozycjonowania mają także inne zajęcia – Patrycja Górecka, Head of Marketing & PR, WhitePress.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Gerald Murphy, Senior Solutions Business Manager w Similarweb, dodaje:
„Warto zauważyć, że SEO samo w sobie uległo dywersyfikacji. Zawsze była to dziedzina podlegająca zmianom napędzanym wytycznymi Google, aktualizacjami algorytmów i coraz bardziej konkurencyjnym otoczeniem. Jednym z najważniejszych trendów, jakie zaobserwowaliśmy w Similarweb w tym roku, jest SEO dla kanałów, innych niż̇ Google. SEO dla YouTube’a i Amazona jest już̇dość́ mocno ugruntowane — szczególnie interesujący jest wzrost TikToka. Zapytanie „Tiktok seo” ma miesięczny wolumen wyszukiwań na poziomie prawie 10 tysięcy, a „Tiktok seo strategy” na poziomie większym niż tysiąc. Podczas gdy nowe pokolenia zaczynają dominować w krajobrazie wyszukiwarek, specjaliści SEO muszą nie tylko radzić sobie z dodatkowymi zadaniami marketingowymi, ale również̇ dostosowywać́ się̨ do ciągle rosnącego i zmieniającego się obszaru SEO.”
Budżety i narzędzia, czyli… ile za te przyjemności?
Patrząc z perspektywy zagranicznych danych, które głównie pochodzą z rynku amerykańskiego, wydatki na optymalizację strony wahają się od 500 do kilku tysięcy dolarów miesięcznie. A jak to wygląda na rynku europejskim? WhitePress zapytał o to specjalistów z 22 krajów i największymi budżetami operują specjaliści w Wielkiej Brytanii, gdzie 27 proc. SEO-wców wydaje więcej niż 4500 euro na domenę. Czesi, Polacy i Rumuni dysponują środkami na poziomie 400-500 euro. Koszty te mogą z czasem jeszcze wzrosnąć m.in. za sprawą wydatków na nowoczesne narzędzia analityczne.
– Korzystanie z narzędzi SEO to dzisiaj must have i mowa tutaj nie tylko o darmowych rozwiązaniach, ale przede wszystkich tych spersonalizowanych i pozwalających zwiększyć efektywność działań. Obecnie na rynku do dyspozycji specjalistów pozostaje ok 200 narzędzi, na które wydają od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy euro miesięcznie. Rekordziści z Włoch i Francji (ok. 2,5% ankietowanych z każdego z tych państw) przeznaczają na nie nawet ponad 5000 euro – mówi Anna Halama, Marketing Team Leader, WhitePress.
On-site SEO i link building
Jaki rodzaj usług SEO wykonują europejscy specjaliści? Najwięcej, bo blisko 70 proc. z nich łączy on- i off-site, 26 proc. zajmuje się jedynie optymalizacją samej domeny, a zdecydowanie najmniej prowadzi tylko działania link buildingowe.
– Tylko 26 proc. respondentów skupia się wyłącznie na działaniach związanych z On-site SEO, które długo miało opinię prostego w realizacji, a przez to było popularniejsze wśród tych, którzy dopiero stawiali pierwsze kroki przy optymalizacji witryny. Niosło też ze sobą mniejsze ryzyko kar, niż̇ link building, który wymaga już wiedzy wykraczającej poza podstawy SEO. Obecnie fachowcy zdają sobie sprawę z tego, że trzeba łączyć te dwa aspekty – co zostało potwierdzone w wynikach badania – mówi Aleksander Mrowiec, Marketing Specialist w WhitePress i koordynator badania.
Przyszłość SEO oczami specjalistów z 22 krajów
WhitePress postanowił zapytać blisko półtora tysiąca ekspertów z całej Europy o ich zdanie na temat tego, co czeka branżę SEO w kolejnych latach. Z racji tego, że w tej dynamicznie zmieniającej się dziedzinie przewidywania są niezwykle trudne, aż 1/3 oceniła, że trudno powiedzieć, w jakim kierunku będzie się rozwijała ta branża, ale na podstawie ich odpowiedzi wytypowano kilka zgodnych trendów i kierunków na najbliższy czas. Jakich?
- Zdaniem 65 proc. badanych linki będą musiały być coraz wyższej jakości, by mieć szansę w starciu z konkurencją oraz z polityką wyszukiwarek.
- 39 proc. uczestników ankiety uważa, że SEO będzie stawać się coraz bardziej przystępne dzięki narzędziom automatyzującym.
- Branża SEO będzie się dalej dynamicznie rozwijała mimo ciągłych zmian w polityce Google.
- Czynniki behawioralne dla ponad 60 proc. ankietowanych będą zyskiwały na znaczeniu i będą miały coraz istotniejszy wpływ na pozycjonowanie i optymalizowanie.
Szymon Słowik, SEO Consultant & Strategist dodaje, że „Google systematycznie wzmacnia swoją zdolność do zbierania tego rodzaju danych na przestrzeni lat, wykorzystując platformy, takie jak Android i Chrome. Nowe rozwiązania w GA 4, jak „Engagement rate” również wskazują na zmianę w kierunku większego zorientowania na zadowolenie użytkowników.
Co jeszcze czeka branżę SEO zdaniem czołowych specjalistów? Można się o tym przekonać pobierając cały raport:
Metodologia – jak powstał raport?
WhitePress przeprowadził badanie w 22 krajach Europy i zgromadził odpowiedzi od blisko 1500 specjalistów. Do zebrania danych wykorzystano formularz internetowy przetłumaczony na 22 języki. Ponadto, na poszczególnych rynkach, wsparcia udzieliło ponad 90 międzynarodowych partnerów, z których wybrani wypowiedzieli się na łamach publikacji.
Pełna wersja raportu do pobrania tutaj.