Budowanie wizerunku marki: DESEO Patisserie & Chocolaterie

Budowanie wizerunku marki: DESEO Patisserie & Chocolaterie
W cyklu „Budowanie wizerunku marki” przybliżamy sylwetki polskich brandów i ich sprawdzone sposoby na budowanie swojego wizerunku. Tym razem przedstawiamy markę DESEO.
O autorze
7 min czytania 2024-06-27

>>> Tutaj znajdziesz pozostałe artykuły z cyklu.

O marce DESEO opowiedzieli nam Łukasz Smoliński (CEO/owner) oraz Natalia Sitarska (executive director).

Jak długo marka DESEO jest na rynku? Jakie były początki marki?

Marka DESEO działa na polskim rynku od 2015 roku, kiedy to otworzyliśmy pierwszą butikową cukiernię przy ulicy Angorskiej na Saskiej Kępie w Warszawie.

Początki DESEO nie były łatwe – popełniliśmy sporo błędów, podjęliśmy sporo złych decyzji, zarówno biznesowych, jak i personalnych, ale od kwietnia 2016 roku podjęliśmy mocne postanowienie, że pomimo początkowych problemów, chcemy iść dalej i rozwijać markę. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Obecnie w stolicy funkcjonuje już sześć lokali pod marką DESEO. W listopadzie 2021 roku DESEO zadebiutowało poza Warszawą, otwierając swój pierwszy lokal w Poznaniu, w najbardziej prestiżowym centrum handlowym, czyli w Starym Browarze. Rok 2023 przyniósł kolejne otwarcia: w czerwcu DESEO pojawiło się w Gdańsku, w historycznym budynku Montowni U-botów, a w połowie sierpnia w Sopocie, w Państwowej Galerii Sztuki z widokiem na sopockie molo. Rok 2024 to kolejne otwarcia. W kwietniu zadebiutowaliśmy we Wrocławiu, w nowej inwestycji Bulvary Wrocław, a w maju otworzyliśmy lokal w Łodzi, w nowo otwartym kompleksie Fuzja Łódź, mieszczącym się w oryginalnych XIX-wiecznych murach fabryki Scheiblera.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Skąd wziął się pomysł na założenie marki cukierniczej?

Pomysł na założenie marki cukierniczej DESEO Patisserie & Chocolaterie zrodził się z miłości i pasji do dobrego jedzenia i kulinarnych podróży. Z resztą, gdyby nie pasja, ten biznes pewnie nie przetrwałby początkowych trudności. Inspiracją do powstania DESEO były nasze podróże po świecie, a naszym głównym celem – wprowadzenie na polski rynek unikalnych smaków i najwyższej jakości produktów, które zaspokoiłyby nawet najbardziej wymagających klientów. Tak powstała idea DESEO, które od 2015 roku rozwija się i zdobywa coraz szersze grono odbiorców. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Podróże to nadal istotna część naszego życia i to one inspirują nas do rozwoju marki. Widzieliśmy najlepsze cukiernie na świecie – od Paryża i Barcelony, przez Miami i Los Angeles, po Bangkok, Tokio, Seul i Singapur. Te podróże dostarczyły nam ogromnej wiedzy i benchmarku smakowego. 

W DESEO staramy się zarażać miłością do podróży również nasz zespół. Przynajmniej raz w roku wyjeżdżamy z zespołem za granicę, aby poznać kulturę piekarniczą, lodziarską, czekoladową i ciastkarską danego kraju. W tym roku nasza ekipa była w Rzymie, szukając inspiracji dla nowych smaków lodów, jesienią zeszłego roku zwiedzaliśmy Paryż szlakiem najlepszych światowych cukierni i piekarni, a z kolei dwa lata temu odwiedziliśmy Malmo i Goteborg, inspirując się tradycją szwedzkich wypieków. 

Kochamy poszukiwanie inspiracji, ale im więcej podróżujemy, tym bardziej utwierdzamy się również w przekonaniu, że Warszawa osiągnęła już tak wysoki, światowy poziom w cukiernictwie, że niewiele rzeczy potrafi nas zaskoczyć.

Jakie wartości budowały i nadal budują Waszą markę?

Naszą markę budują i nadal kształtują trzy główne wartości. Pierwsza z nich to pasja i zaangażowanie: od samego początku pasja do tworzenia wyjątkowych słodyczy napędza nas do ciągłego doskonalenia naszych umiejętności i produktów. Nasze zaangażowanie widać w każdym nowym produkcie DESEO – od wyboru najwyższej jakości składników, po precyzyjne wykonanie. Nie wyznajemy chodzenia „na skróty”. Po drugie to innowacja i kreatywność. Stale poszukujemy nowych inspiracji, zarówno w klasycznych, jak i nowoczesnych technikach cukierniczych. Dzięki podróżom po świecie, wprowadzamy unikalne smaki i innowacyjne rozwiązania, które wyróżniają nas na polskim rynku.

Po trzecie to jakość i autentyczność. Dbamy o jakość naszych produktów, bo wszystko, co wdrażamy, przechodzi najwyższą kontrolę – czyli naszą. Autentyczność naszych wyrobów to gwarancja, że każdy produkt jest przygotowany z dbałością o nawet najdrobniejszy detal. Tak budujemy zaufanie i lojalność naszych gości, które są dla nas najważniejszą wartością w prowadzeniu biznesu. 

Kim są klienci Waszej marki?

Klientami są osoby ceniące w życiu to, co najlepsze i na co dzień sięgające po produkty z najwyższej półki, szukające unikalnych smaków i wyjątkowych doświadczeń kulinarnych. 

Staramy się, aby DESEO było luksusem dostępnym na co dzień, a wyjście do cukierni na kawę i coś słodkiego stanowiło miłą odskocznię od codzienności. 

Dużą grupą naszych odbiorców są również klienci biznesowi, którzy zamawiają produkty na różne wydarzenia firmowe czy jako prezenty korporacyjne. Z resztą, część z tych osób zostaje z nami na dłużej i spotykamy ich później w gronie rodziny czy znajomych, jedzących nasze lody i ciastka w którymś z lokali.  

Poza monoporcjami, croissantami, lodami czy kawą w lokalach, DESEO to również producent past orzechowych 100 %, kremów czekoladowych, czekolady bean-to-bar czy autorskich czekoladowych przekąsek. Ta część naszej działalności pozwoliła nam znacząco rozwinąć sprzedaż produktów czekoladowych i orzechowych w e-commerce, a do naszych klientów należą zarówno klienci B2C przygotowujący desery w domu, jak i klienci B2B zamawiający czekoladę i pasty orzechowe do swoich cukierni, lodziarni czy restauracji.

Co stanowi fundament Waszej marki?

Fundamentem marki DESEO jest głęboka pasja do tworzenia wyjątkowych słodyczy i nieustające zaangażowanie w wysoką jakość. Nie idziemy na skróty – używamy tylko najlepszych składników. Jeżeli wanilia to tylko wanilia Bourbon z Madagaskaru, jak pistacje to tylko te, które przejdą naszą bardzo surową kontrolę jakości. 

Do tego godziny poświęcone na doskonalenie smaku naszych wyrobów. Dzięki temu tworzymy niepowtarzalne kompozycje, które zachwycają naszych klientów swoją autentycznością i wyjątkowym charakterem.

Nie akceptujemy kompromisów,  wierzymy, że tylko dając z siebie codziennie 100%  możemy dostarczać produkty, które spełniają oczekiwania naszych Gości. 

Jakie były przełomowe momenty i największe wyzwania?

Przełomowe momenty w historii DESEO obejmują kilka kluczowych wydarzeń. 

W kwietniu 2018 roku otworzyliśmy drugi lokal w Warszawie, przy ul. Burakowskiej, który natychmiast zdobył dużą popularność i zainteresowanie naszych gości, co było znaczącym krokiem w naszym rozwoju. 

Kolejnym istotnym etapem był projekt „Ciastkowóz” oraz rozwinięcie działalności naszego e-sklepu w czasie pandemii, co pozwoliło nam dotrzeć do szerszej grupy klientów w tym wyjątkowo trudnym dla gastronomii okresie. Ciastkowóz docierał z naszymi ciastkami do miast, w których nie było DESEO, ale goście znali nasze produkty z działań w social mediach – na Facebooku oraz Instagramie zarówno DESEO, jak i prowadzonego przez nas bloga Tasteaway.pl. 

fot. deseopatisserie.com

Dowoziliśmy ciastka do Poznania, Wrocławia, Trójmiasta, Krakowa, Katowic czy Szczecina, ale czasem też do mniejszych miast takich jak Olsztyn, Rzeszów czy Lublin. Było to istotne wydarzenie również w kontekście naszych przyszłych planów, czyli rozwoju DESEO w innych miastach w Polsce. Gdy w 2021 roku otwieraliśmy lokal w Poznaniu w Starym Browarze, witali nas goście, którzy już znali nasze produkty, bo zamawiali je właśnie w czasach Ciastkowozu. To było piękne i budujące przeżycie dla nas! Podobnie w 2023 roku podczas otwarć w Trójmieście i w 2024, gdy otwieraliśmy lokal we Wrocławiu i w Łodzi.

Z punktu widzenia produkcji czekoladowej i orzechowej, rok 2020 również był dla nas bardzo ważny.  Zaczęliśmy coraz bardziej rozwijać produkcję past orzechowych 100 %, na czele z pastą pistacjową, która pojawiła się u nas wcześniej, ale jej popularność rosła coraz bardziej. Pod koniec roku 2020 wprowadziliśmy też na rynek własne czekolady bean-to-bar, czyli czekolady produkowane przez nas od ziarna kakaowca do tabliczki. Są to wyjątkowe produkty dla prawdziwych koneserów, bo właśnie czekolada bean-to-bar produkowana z wyselekcjonowanych ziaren pozwala najlepiej pokazać nuty smakowe kakaowca pochodzącego z różnych stron świata.

Kolejne przełomowe momenty to rok 2021. To wtedy pożegnaliśmy naszą dawną pracownię przy ulicy Angorskiej w Warszawie i przeprowadziliśmy się do obecnej siedziby w warszawskim Mokotowie. Zyskaliśmy ogromną przestrzeń, nie tylko na produkcję cukierniczą, ale również lodową i czekoladową oraz na biuro. W 2021 roku otworzyliśmy też kolejne 3 lokale w Warszawie (Suwak 3, lokal w Wilanowie oraz w świetnej inwestycji na Woli – w Browarach Warszawskich). Jesienią 2021 roku zrobiliśmy bardzo odważny krok – w listopadzie ruszył nasz pierwszy lokal poza Warszawą – w Poznaniu. Obecnie poza Warszawą działamy już w 5 miejscach.

Mamy wrażenie, że tych przełomowych momentów jest u nas bardzo dużo. Niedawno świętowaliśmy uruchomienie produkcji dropsów czekoladowych bean-to-bar na większą skalę, co pozwoliło nam zaoferować szerszy wybór czekolad w dropsach, zarówno dla klienta B2C do użytku domowego, jak i dla klientów B2B – lodziarni, cukierni czy restauracji. Szukamy też nowej siedziby – nasza, wydawałoby się, że ogromna jeszcze w 2021 roku, przestała nam wystarczać.

Natomiast największym wyzwaniem, jakie nas spotkało, był czas pandemii. Udało nam się jednak wyjść z tego okresu z tarczą, a nawet rozwinąć działalność w tym czasie. Jesteśmy dumni, że podczas tego trudnego czasu dla gastronomii nie zwolniliśmy żadnego pracownika. Oczywiście, wymagało to nadludzkiej pracy i nietypowych rozwiązań, byliśmy dumni z pozytywnego wpływu projektów takich jak Ciastkowóz, który przyniósł radość nie tylko naszym klientom, ale także naszym pracownikom.

Również dzięki Ciastkowozowi zyskaliśmy rzeszę wiernych klientów w całej Polsce, co znacząco ułatwiło nam podjęcie decyzji o otwarciu lokali w innych miastach.

Na czym najbardziej skupiacie się w procesie budowania wizerunku? 

Budowanie wizerunku w świecie gastronomicznym to satysfakcja klienta, który z pełnym uśmiechem opuszcza DESEO i z radością do nas wraca. To efekt naszej codziennej pracy i nieustannego rozwoju, które są fundamentem naszej marki. Staramy się kształtować naszą markę na pozytywnych emocjach i zachęcać do zakupów naszych produktów. Fenomen DESEO to także obecność w mediach społecznościowych w sposób dość zaskakujący dla marki z kategorii Premium. Rozpoznawalność DESEO w Polsce to również zasługa popularności naszego bloga Tasteaway.pl, który cieszy się ogromnym zasięgiem i zaufaniem czytelników. Prowadzimy go już ponad 11 lat! 

Szczerość i uczciwość w komunikacji są dla nas od zawsze bardzo ważne. Przejawiają się one w naszym stylu zarządzania, w relacjach z gośćmi i współpracownikami oraz, oczywiście, w jakości naszych wyrobów i używanych składnikach. Klienci doceniają nasze wyroby. Reprezentujemy butikowe podejście do cukiernictwa, które podniosło polską gastronomię na wyższy poziom. 

Z jakich narzędzi marketingowych najchętniej korzystacie w celu promocji marki?

Do promocji marki DESEO najchętniej korzystamy z kanałów social media. Nasze profile na Instagramie i Facebooku wciąż rosną i przyciągają nowych obserwujących.  Kanały te stanowią fundament naszej strategii marketingowej, umożliwiając nam dotarcie do szerokiego grona odbiorców. 

Na potrzeby komunikacji organizujemy sesje zdjęciowe i profesjonalne plany filmowe w naszej pracowni – tu także nie idziemy na skróty.

Co wyróżnia Was na tle pozostałych marek z Waszej branży?

Zdecydowanie to nasza wszechstronność i wysoka jakość działania w różnych kategoriach produktów. Jesteśmy liderem w wielu obszarach, takich jak monoporcje, torty, lody, własne pasty orzechowe oraz produkcja czekolady bean to bar. Każda z tych kategorii reprezentuje dla nas możliwość tworzenia produktów na najwyższym światowym poziomie. Nieustannie dążymy do rozwoju i nie osiadamy na laurach, co pozwala nam utrzymywać naszą pozycję lidera w wielu kategoriach oraz spełniać wysokie oczekiwania naszych klientów.

Wasza ulubiona kampania/akcja marketingowa, którą udało Wam się zorganizować to…?

Naszą ulubioną kampanią marketingową, którą udało nam się zorganizować, jest zdecydowanie Ciastkowóz. Ta spektakularna akcja trwała przez 2 lata i z pewnością wpłynęła pozytywnie na naszą rozpoznawalność i relacje z klientami. Jednak wierzymy, że przed nami jeszcze wiele innych kampanii i akcji, które będą równie udane i inspirujące.

fot. Facebook

Jakie macie plany na przyszłość?

Nasze plany na przyszłość obejmują otwarcie nowych lokali na terenie Polski oraz rozważenie ekspansji do innych krajów. Już prowadzimy rozmowy z osobą odpowiedzialną za sprzedaż produktów DESEO za granicą. 

My, jako właściciele, regularnie podróżujemy, spędzając rocznie 150-180 dni w podróży, aby być na bieżąco z trendami i wydarzeniami w branży gastronomicznej. Dzięki temu jesteśmy przekonani, że nie tylko dorównujemy standardom zachodnim, ale często przewyższamy wiele europejskich stolic.

PS Budowanie wizerunku marki: Leaf Liturgy

W cyklu „Budowanie wizerunku marki” przybliżamy sylwetki polskich brandów i ich sprawdzone sposoby na budowanie swojego wizerunku. Tym razem przedstawiamy markę Leaf Liturgy.

PS2 Budowanie wizerunku marki: LE COLLET

W cyklu „Budowanie wizerunku marki” przybliżamy sylwetki polskich brandów i ich sprawdzone sposoby na budowanie swojego wizerunku. Tym razem przedstawiamy markę LE COLLET.