A co z omnichannel?
Jeśli na pierwszy rzut oka wygląda to tak, jakbym chciał zniechęcić Cię do sprzedaży wielokanałowej, to od razu uspokajam – do niczego takiego nie dojdzie. Omnichannel jest i będzie jednym z wydajniejszych sposobów na zwiększenie obrotów w sklepach internetowych i nie posiadam żadnych racjonalnych argumentów, aby to negować.
O co więc chodzi?
Najprościej rzecz biorąc – o uproszczenie sposobu sprzedaży poprzez integrację poszczególnych kanałów z systemem pozwalającym na zarządzanie spływającymi do nich zamówieniami z jednego miejsca.
Zobacz również
Dlaczego warto zintegrować kanały sprzedaży?
Zastanawiasz się, jaki jest cel zintegrowania sprzedaży omnichannel w jednym systemie i jak wpłynie to na skuteczność działania sklepu? Odpowiem najprościej jak można: integracja usprawni proces obsługi zamówień, skróci czas realizacji i pozwoli Ci sprzedawać jeszcze więcej niż do tej pory.
Wyobraźmy sobie taką sytuację: masz sklep stacjonarny, sklep internetowy, dodatkowo prowadzisz konto na Allegro i rozwijasz sprzedaż poza Polską dzięki eBay. To oznacza, że oprócz obsługi klientów odwiedzających Cię osobiście musisz obsłużyć jeszcze trzy osobne systemy zbierające zamówienia z trzech różnych źródeł.
Dlatego albo obsługujesz je po kolei (co wydłuża czas realizacji, zwłaszcza w systemie obsługiwanym na końcu – jeśli nie wyrobisz się z przygotowaniem paczek przyjazdem kuriera), albo zatrudniasz dodatkowe osoby do obsługi zamówień internetowych (co z kolei zwiększa koszty operacyjne Twojego biznesu).
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Póki zamówień jest niewiele, najprawdopodobniej dasz radę obsłużyć je pojedynczo. Ale wraz ze wzrostem popularności sklepu i zwiększeniem liczby klientów w pewnym momencie pojawia się konieczność przeorganizowania pracy w celu zachowania lub poprawienia jej wydajności.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Tutaj właśnie na scenę wchodzą integratory kanałów sprzedaży i system ERP.
Jak zintegrować kanały sprzedaży?
Aby skutecznie zintegrować kanały sprzedaży i zarządzać wystawianymi na nich ofertami, potrzebujesz w pierwszej kolejności systemu, który będzie stanowił serce całej działalności. W tej kwestii nieodzowne stają się rozwiązania typu ERP, do których następnie podłączysz odpowiednie integratory.
Te z kolei są narzędziami, pozwalającymi na dwukierunkowe przesyłanie danych pomiędzy ERP a daną platformą sprzedażową w pełni automatyzując ten proces. Oznacza to, że zamiast wykonywać kolejne czynności w poszczególnych systemach sklepów i platform sprzedażowych, wszystkie niezbędne zadania wykonasz w jednym miejscu – systemie ERP.
Jakie korzyści daje zintegrowanie omnichannel z systemem ERP?
Zintegrowanie kanałów sprzedaży z systemem ERP zwiększa wygodę zarządzania wieloma kanałami sprzedaży oraz skraca czas realizacji poszczególnych zamówień. Dodatkowo umożliwia:
- stworzenie centralnej bazy produktów: baza informacji wraz ze zdjęciami i szczegółowymi parametrami dostępna jest dla każdego kanału sprzedaży, co umożliwia szybkie wystawienie oferty. Dla każdego z kanałów możesz stworzyć osobną listę parametrów i opis,
- dostęp do aktualnych (i aktualizowanych na bieżąco) stanów magazynowych dla wszystkich kanałów sprzedaży: w praktyce eliminuje to konieczność ręcznej zmiany ilości dostępnych produktów w innych kanałach momencie, gdy w jednym z nich złożone zostanie zamówienie,
- szybką modyfikację stanów magazynowych: gdy wprowadzisz do systemu ERP fakturę zakupu, w ciągu maksymalnie 15 sekund od jej zatwierdzenia, we wszystkich Twoich ofertach pojawi się zaktualizowana ilość dostępnych produktów,
- łatwiejszą obsługę zamówień: zamówienia z poszczególnych kanałów spływają w jedno miejsce, dzięki czemu jesteś w stanie obsługiwać je na bieżąco,
- szybkie wystawianie ofert w wielu kanałach jednocześnie: wystarczy, że w karcie produktu uzupełnisz niezbędne dane, dodasz stan magazynowy i już możesz zacząć sprzedaż we wszystkich kanałach.
Integracja… i co dalej?
Połączenie wszystkich kanałów sprzedaży z jednym centralnym systemem zarządzającym to pierwszy krok na drodze do zwiększenia efektywności obsługi sklepu. Działając w takim systemie, zapewniasz sobie pewną podstawę, która pozwoli prowadzić sprzedaż w wielu kanałach przy jednoczesnej oszczędności czasu związanego z realizacją i przygotowywaniem paczek do wysyłki.
Zadajesz sobie pytanie, czy można to jeszcze bardziej usprawnić? Odpowiedź brzmi: tak!
Jeśli zdecydujesz się na integrację kanałów sprzedaży, późniejsze działania w systemie ERP możesz dodatkowo wesprzeć tzw. Silnikiem Procesów, czyli narzędziem automatyzującym kolejne zadania związane z realizacją zamówienia (wystawienie faktury/paragonu, wydruk listu przewozowego), przez co obsługując zamówienia, spływające z różnych miejsc będziesz musiał tylko je spakować i przekazać kurierowi.
Wzrost znaczenia handlu w sieci wymaga wprowadzania na rynek narzędzi, pozwalających na zwiększanie wydajności obsługi e-sklepów. Integracja kanałów sprzedaży z systemem ERP jest w tym przypadku jednym z elementów realnie wpływającym na szybkość i ilość przygotowywanych przez jednego pracownika przesyłek. A to z kolei przekłada się na stały wzrost przychodów.
Inwestycja w integrację i automatyzację sprzedaży dla rozwijających się sklepów staje się naturalnym stanem rzeczy przynoszącym wymierne korzyści. Z tego powodu warto pomyśleć o jej wdrożeniu w momencie, gdy ręczna obsługa zamówień nie jest w stanie nadążyć za ich spływającą ilością.