…oczekiwania sprzedawców online. Jak narodziło się zakupowe szaleństwo dla singli i nie tylko?
Chiny to światowy lider branży e-commerce. Jak podaje eMarketer, eksperci szacują nawet 899 mld dolarów zysku ze sprzedaży internetowej w 2016 roku, co stanowi niemal połowę (47 proc.) przychodów z e-commerce na świecie. Jednocześnie Państwo Środka powoli staje się krajem singli – już blisko 200 mln mieszkańców (czyli 14,6 proc. populacji) tego najludniejszego kraju świata to osoby niebędące w związkach. Największa platforma internetowych zakupów w tym regionie, Alibaba, połączyła oba fakty i zaplanowała akcję marketingową dla „niesparowanych”. Gigant sprzedaży internetowej postanowił w 2009 roku reaktywować ideę Antywalentynek zapoczątkowaną w latach 90. przez studentów z Nanjing University. Za datę wybrano 11 listopada, który ma symbolizować cztery samotne osoby (11.11). I tak w 2009 roku narodziło się największe zakupowe szaleństwo online.
Zobacz również
Sukces, który odmienił chiński e-commerce
Pomysł Alibaby był prosty. Platforma zakupowa wymyśliła akcję marketingową zachęcającą mieszkańców Chin, którzy nie są w stałym związku, do sprawienia sobie drobnego prezentu z okazji Dnia Singla. W końcu, jeśli zakochani mają Walentynki, to również single zasługują na swoje święto – przekonywali. Obroty z pierwszej akcji w 2009 roku wyniosły około 100 mln dolarów. Od tamtego czasu akcja z roku na rok stawała się coraz bardziej popularna. Choć początkowo oferta była skierowana głównie do osób bez pary, to jednak Antywalentynki szybko zmieniły się w uniwersalne dla wszystkich (niezależnie od statusu związku) największe święto zakupów online na świecie. Chiński Dzień Singla szybko pobił Czarny Piątek (tj. pierwszy dzień sprzedażowego szczytu bożonarodzeniowego), a w 2012 roku również Cyfrowy Poniedziałek (będący kumulacją specjalnych promocji online z kategorii „elektronika”), który dotychczas uchodził za największy dzień zakupów online. I tak od zysku 100 mln dolarów 11 listopada 2009 roku, według przytaczanych przez Sociomantic Labs danych, siedem lat później Alibaba wygenerował imponującą kwotę 18 mld dolarów zysku. To ponad dwukrotnie więcej niż łączne zyski ze sprzedaży w 2015 roku związanej ze świętem Dziękczynienia, Czarnego Piątku oraz Czarnego Poniedziałku w USA, wynika z raportu Fortune.
Świąteczna machina
W tym roku Alibaba wystartował z pierwszymi promocjami na kilka tygodni przed Dniem Singla, tym samym rozciągając zakupowe szaleństwo z 24 godzin na… 24 dni. 23 października gigant e-commerce zorganizował 8-godzinny, transmitowany na żywo pokaz mody w Shanghaju, w trakcie którego można było zrobić zakupy w promocyjnych cenach. Alibaba jakiś czas wcześniej wprowadził też usługę „Buy+”, która umożliwia kupującym dokonanie transakcji przy użyciu zestawu słuchawkowego, bez konieczności dodatkowego klikania. W kulminacyjnym momencie święta zakupów, czyli wieczorem 10 listopada, w Shenzhen odbyła się gala z udziałem m.in. międzynarodowych gwiazd sportu i mody Dawida i Victorii Beckhamów, zespołu One Republic czy koszykarza Kobe‘a Bryanta. Zadaniem zaproszonych gości było odliczanie ostatnich sekund do północy i oficjalnego startu świętowania Chińskiego Dnia Singla.
Rekordy i marketing
64 miliony kilogramów jabłek, 12 milionów litrów mleka, 64 miliony telewizorów, 13 milionów telefonów komórkowych, 11 milionów zegarków czy 6 milionów samochodów – z roku na rok w trakcie Chińskiego Dnia Singla padają kolejne e-sprzedażowe rekordy w różnych kategoriach produktowych. Zdaniem wielu ekspertów, konsumenci z Państwa Środka oszczędzają przez cały rok, aby móc jak najwięcej wydać 11 listopada i skorzystać z jak najatrakcyjniejszych ofert. Sprzedawcy internetowi dwoją się i troją, aby przyciągnąć do siebie rzesze klientów proponując m.in. dedykowane promocje i zniżki, specjalne limitowane oferty, akcje przedsprzedażowe czy sprzedaż przy wykorzystaniu z live streamingu. Jednak największym sukcesem akcji Alibaby jest to, że jej twórcom udało zakorzenić nowy zwyczaj, podobny do obdarowywania bliskich prezentami z okazji Walentynek, Dnia Matki czy świąt Bożego Narodzenia. Tym samym zapewnili sobie rosnące grono osób zainteresowanych kupieniem prezentu, jeśli nie komuś bliskiemu, to… sobie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Dzień Singla to najskuteczniejsza akcja marketingowa Alibaby – w tym roku w 24 godziny osiągnął zysk 18 mld dolarów. Jak podała agencja Xinhua, 11 listopada dostarczono do klientów 251 mln przesyłek. A wszystko zaczęło się od małej zachęty dla samotnych osób, aby sprawiły sobie drobny prezent w dniu ich święta.
Słuchaj podcastu NowyMarketing