Jeśli wciąż się zastanawiasz, czy wprowadzić swój produktów w sferę social media – nie wahaj się. Zadbaj tylko o kilka niezbędnych elementów, które pozwolą ci na efektywną komunikacją z odbiorcami, wzrost zainteresowania marką i spowodują większą sprzedaż twojej firmy.
Przestawiamy trzy elementy, które pomogą ci zagospodarować swoje miejsce na Facebooku.
Zobacz również
INSIGHTY
Na początku postaw sobie pytania: Czy znasz oczekiwania swoich odbiorców? W jaki sposób możesz poznać ich potrzeby i trafić w gusta?
Insightem nazywamy niezbędną wiedzę o odbiorcach, dotyczącą ich potrzeb, oczekiwań czy motywacji zakupowych. Pogłębiona znajomość twoich konsumentów może przynieść oczekiwany skutek kampanii reklamowej i być kluczem do sukcesu marki. Precyzyjne komunikaty, które trafiają do odpowiednich uczestników komunikacji, mają szansę na szybką reakcję jaką jest np. decyzja zakupowa. Dlatego tak ważne jest, aby zaplanować odpowiednie działania, polegająca na zbieraniu insightów, a następnie utrzymaniu relacji z konsumentem.
Jak to zrobić?
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Możesz skorzystać ze swoich umiejętności: zapytaj pracowników z działów sprzedaży i marketingu, przeprowadź badanie fokusowe czy wywiady na temat oczekiwań klientów. Aby jednak otrzymać precyzyjne dane, które z powodzeniem włączysz w długofalową strategię marki, otwórz się na dostępne narzędzia. Nowoczesna technologia może w łatwy i szybki sposób wesprzeć cię w poszukiwaniu odpowiedzi na twoje pytania.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Facebookowe insighty? Do wyboru, do koloru:
1/ W przestrzeni Facebooka jednym z najpopularniejszych narzędzi do zbierania insightów jest Facebook Insights, który umożliwia analizę własnego Fanpage’a. Obok niego możemy zdecydować się także na Facebook Audience Insights, pozwalający dotrzeć do grupy docelowej i sprawdzić informację o: wieku, zainteresowaniach, lokalizacji, statusu związku oraz aktywności (!), czyli wszelkich akcji podjętych przez konsumenta (polubienie, skomentowanie czy udostępnienie),
2/ Nie wykluczaj także Napoleon Cata czy Sotrendera, które dokładnie pokazują analizę odbiorców oraz Fanpage konkurencji naszej marki. Dzięki nim masz wiedzę o tym, co lubią klienci oraz kiedy najczęściej angażują się w komunikację marketingową.
STRATEGIA MARKI
Bez strategii nie ma sukcesu. Jak się do niej przygotować? Podejmij podstawowe kroki, a następnie twórz:
- Śledź zmiany, które zachodzą nie tylko w przestrzeni mediów społecznościowych, ale także w obrębie twojej marki,
- Zobacz, co robi konkurencja i zrób to lepiej,
- Sprawdź opinie użytkowników – twoich odbiorców. Czego im brakuje, o czym mówią, jakie mają oczekiwania? Wyjdź im naprzeciw,
- Postaw sobie własne cele – co chcesz osiągnąć? Do czego zmierzasz? Dla kogo jest twój produkt?,
- W jaki sposób będziesz się komunikować? Które kanały społecznościowe są dla ciebie niezbędne, aby uzyskać oczekiwany efekt? Może wystarczy tylko Facebook, a może konieczne będzie także połączenie z Twitterem dla zwiększenia efektu i zasięgów?,
- Do czego będzie służył twój Fanpage? Sprzedaż, budowanie wizerunku, a może tylko zbieranie leadów? To ważne, aby wiedzieć, w jakim kierunku poprowadzić komunikację,
- Wykorzystaj Real Time Marketing, czyli marketing w czasie rzeczywistym, aby generować buzz. Warto skorzystać z aktualnych i jeszcze „ciepłych” tematów,
- Przygotuj kalejdoskop, ciekawie przedstaw swoją ofertę (różne wersje, zarówno kolorystyczne, jak i produktowe) za pomocą video, konkursów, quizów. Zaangażuj odbiorcę w komunikację,
- Pamiętaj, że Fanpage to strona dla FANów i to właśnie im należy poświęcić uwagę oraz czas. Przypomnij sobie zasadę 5P: Przeproś, Przyznaj się, Przeciwdziałaj, Popraw się, Powetuj. I stosuj ją,
- TWÓRZ DIALOG. Przemyśl wszystkie zasady komunikacji: liczbę (mnoga czy pojedyncza), konstrukcję reklamy, odpowiednią proporcję, regularność internetowej „rozmowy”, czas publikacji kreację, język, grafikę, styl reakcji i inne. Każdy element jest inny, jak puzzle, ale wszystkie razem mogą dać niezastąpiony efekt spójnego „obrazu” marki w przestrzeni mediów.
TARGETUJ
Jeśli znasz już swoich odbiorców, skieruj do nich reklamę. Ważne jest, aby ustalić efektywne targetowanie, które przyniesie sukces kampanii. Masz wtedy pewność, że komunikat trafił do właściwej grupy odbiorców, którzy realnie są zainteresowani twoją reklamą. Możesz określić wiek, płeć, zainteresowania, wykształcenie, doświadczenie zawodowe, a nawet dokładnie miejsce zamieszkania! Wraz z targetowaniem ważna jest optymalizacja reklam. Nie patrz na to, aby zwrócił się koszt reklamy, ale spoglądaj szerzej – efekt reklamy ma przynieść więcej zysków niż jej koszt.
Jak to zrobić?
- Wykorzystaj insighty na temat twojej grupy docelowej, by dobrze określić odbiorców marki,
- Ustalaj odpowiedni czas wyświetlania przekazu – rano w weekendy ciężko zebrać grupę fanów przed monitorem. Z kolei nad ranem wszyscy szykują się do pracy/szkoły i nie reagują na twój komunikat,
- Skorzystaj z narzędzi do analizy i odpowiedniej optymalizacji kampanii. Przykład?
Power Editor – bardziej zaawansowane narzędzie do tworzenia reklam na Facebooku
Qwaya – w przeciwieństwie do PE jest rozbudowanym systemem do optymalizacji reguł
FastTony.es – dedykowana aplikacja na Facebooka służąca do optymalizacji reklam i tworzenia zaawansowanych kampanii reklamowych
Catvertiser – polskie narzędzie do optymalizacji od twórców NapoleonCat
Social Bakers – umożliwia sprawdzenie profilu pod kątem Edge ranku – np. o której godzinie i w który dzień osiągniesz najlepszy rezultat swojej kampanii
PAMIĘTAJ
Wprowadzenie nowej marki czy produktu wiąże się z szeregiem czynności, które należy wykonać, aby z powodzeniem cieszyć się z efektów w przyszłości. Analiza, tworzenie, opracowywanie to wyzwania, które musisz podejmować nieustannie i regularnie, ponieważ w przestrzeni social media nie istnieje takie zdanie, jak „zrobię raz i wystarczy”. Ciągłość pracy to droga do sukcesu, a pasja, z jaką będziesz ją wykonywał, jest twoim zwycięstwem. Powodzenia!