fot. unsplash.com
Jakie aspekty, kluczowe dla twórców oprogramowania, często umykają przedsiębiorcom?
Zobacz również
Sztywna kalkulacja
Budżet jest dla wielu Klientów najistotniejszym kryterium wyboru wykonawcy. Warto jednak pamiętać, że w przypadku oprogramowania określenie finalnych kosztów jest możliwe dopiero w oparciu o dokładną dokumentację. Dlatego też, jeśli zależy nam na rzetelnych szacunkach – pierwszym etapem projektu zawsze powinno być ustalenie możliwie wyczerpującej specyfikacji.
Przy budowie domu – zanim zostanie wmurowana pierwsza cegła, architekt zadaje pytania dotyczące ilości pokoi, ich przeznaczenia, potrzeb mieszkańców, a nawet rozplanowuje rozmieszczenie kontaktów elektrycznych. Podobnie pracują programiści – zarówno przed zapisaniem pierwszej, jak i wielu, wielu kolejnych linijek kodu, również potrzebują ustalić możliwie jak najwięcej szczegółów odnośnie projektu.
I tu rolą klienta w tworzeniu aplikacji jest otwarta komunikacja — dzielenie się pomysłami i potrzebami firmy, nawet jeśli nie udało się ich jeszcze ostatecznie sprecyzować. Doświadczony software house będzie wiedział jak przekształcić oczekiwania Klienta w dokładną dokumentację.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Ścisła współpraca
Nawet najlepiej przygotowana dokumentacja nie oznacza, że po jej akceptacji kontakt z Klientem urywa się aż do momentu przekazania finalnego produktu. Prace warto weryfikować z zespołem po każdym zakończonym sprincie (mniejszym elemencie prac programistycznych), aby przy odbiorze aplikacji nic nie było w stanie nas zaskoczyć. Zespół może też potrzebować od Klienta sprawnych decyzji dotyczących strategicznych elementów projektu, jeśli pojawią się dodatkowe pytania. Dlatego dobrze, jeśli pomiędzy klientem a programistami jest jeszcze osoba, która w przystępny sposób przekaże zarówno informacje od zespołu do klienta, jak i odwrotnie. W naszej firmie taką właśnie rolę pełni Product Owner. Jego zadaniem jest wsparcie klienta na każdym etapie – od wspólnego ustalenia specyfikacji, przez tworzenie aplikacji i wdrożenie, aż po późniejszy monitoring jej działania i upewnienie się, że jest wykorzystywana w pełni swoich możliwości i odpowiada na potrzeby użytkowników.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Gotowe aplikacje
Na rynku istnieje wiele gotowych lub pół-gotowych rozwiązań i aplikacji, które przyciągają uwagę Klientów ze względu na niski koszt czy dostępność. Warto jednak pamiętać, że jeśli zależy nam na produkcie ściśle dostosowanym do indywidualnych potrzeb działalności, lub charakterystyki branży – gotowe oprogramowanie, nawet najlepiej napisane, będzie wymagało korekt i adaptacji. Zamiast upierać się przy wyborze, który sprawdził się „u kolegi”, dobrze jest być otwartym na propozycje zespołu deweloperów. Ich doświadczenie wynikające z pracy przy wielu projektach sprawia, że są w stanie przewidzieć możliwe scenariusze rozwoju narzędzia, a co za tym idzie – dopasować najlepszą możliwą ścieżkę postępowania. Czasem oznacza to korzystanie z gotowych rozwiązań i szablonów, a czasem – konieczność tworzenia ich od podstaw.
Nie taki szybki update
Zdarza się, że przedsiębiorcy chcą szybko odświeżyć swoją stronę lub aplikację, która pierwszy raz ujrzała światło dzienne np. już ponad dekadę temu. Warto wtedy pamiętać, że technologie, szczególnie informatyczne, rozwijają się w niezwykle szybkim tempie, i w przypadku rozwiązań, które 10 lat temu święciły triumfy, obecnie ich rozwój może być już niemożliwy ze względu na przestarzałe, niestosowane już technologie, lub ich aktualizacja będzie po prostu mało opłacalna. Bardzo często – wykorzystując najnowsze narzędzia i technologie, stworzenie strony lub aplikacji od zera będzie nie tylko tańsze, ale również szybsze.
Myślenie tunelowe
Projektując lub testując przygotowywaną aplikację, przedsiębiorcy bardzo często koncentrują się na jednej perspektywie – swojej własnej. Jest to oczywiście zrozumiałe, biorąc pod uwagę fakt, że to właśnie ich pomysł z zapisu na kartce zamienia się właśnie w realny produkt. Ekscytacja bierze górę i łatwo zapomnieć o najważniejszych testerach – finalnych użytkownikach. Dlatego też doświadczeni deweloperzy – choć niezwykle cenią uwagi i wrażenia Klienta, mogą zwrócić uwagę, że niektóre rozwiązania lub funkcjonalności mogą nie być do końca trafione z punktu widzenia docelowych odbiorców. Warto otworzyć się na sugestie ekspertów w dziedzinie UX i dokonać ewentualnych zmian, tak by nasze narzędzie, jak najlepiej odpowiadało na potrzeby i przyzwyczajenia użytkowników.
Projekt graficzny
Poza ustaleniem specyfikacji i zaplanowaniem działań, potrzebujemy, chociażby projektu interface’u aplikacji. W momencie, kiedy firma wybiera zewnętrzną agencję, która będzie współpracować z zespołem programistów, powinna również zadbać o ułatwienie kontaktów pomiędzy stronami, oraz, co najważniejsze, ustalić odpowiednią kolejności wykonywanych prac. Zanim zespół zaplanuje i podejmie działa związane z kodowaniem, powinien zawsze mieć szansę na obejrzenie i dokładne przeanalizowanie projektu graficznego.
Najważniejsza inwestycja
To prawdopodobnie Twój czas i zaangażowanie. Budowanie systemu nie polega jedynie na kodowaniu — jest wiele czynności, które trzeba wziąć pod uwagę i wiele osób, które pracują nad projektem. Kluczem do sukcesu jest jasna i efektywna komunikacja oraz aktywna rola Klienta. Im większe jest Twoje zaangażowanie, tym sprawniejszy przebieg tworzenia, i lepsza jakość finalnego oprogramowania. Czas spędzony z zespołem na jak najlepszym przekazaniu wizji, na pewno zaowocuje nie tylko w funkcjonalną aplikację, lecz również rzetelnych partnerów technologicznych na wiele kolejnych, być może przełomowych, projektów.