Celem akcji jest nie tylko praktyczne usuwanie ze środowiska wodnego odpadów, ale i edukacja o szkodliwości odpadów, a w szczególnie mikroplastiku, który zatruwa wodę i życie w rzekach, jeziorach i Morzu Bałtyckim.
W I edycji Akcji Czysta Odra zorganizowanej w zeszłym roku, wzięło udział ponad 15 tys. osób i posprzątało brzegi rzeki Odry na całej jej długości 854 km od źródła w czeskich Morawach, aż po ujście w Zalewie Szczecińskim. W ciągu 10 dni wolontariusze zebrali łącznie ponad 120 ton śmieci. W tym roku organizatorzy chcą powtórzyć to wydarzenie na jeszcze większą skalę – już zgłosiło się blisko 20 tys. wolontariuszek i wolontariuszy, a wciąż napływają kolejne zgłoszenia.
Zobacz również
– Zapraszamy wszystkich, którym leży na sercu czystość rzek, łąk, lasów, wsi i miast, do wspólnego sprzątania. Oczywiście że to nie nasze śmieci, ale nasza planeta, na której nam zależy i chcemy żeby była czyta i piękna. Dla nas samych, dla naszych dzieci, dla naszych wnuków – zachęca ekolog Dominik Dobrowolski.
Każdy może stworzyć swoją lokalna akcję, skrzyknąć rodzinę, znajomych, przyjaciół i wspólnie z nimi oczyścić fragment brzegów rzeki w swojej okolicy.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Nasza akcja obejmuje całe dorzecze Odry i wszystkie jej dopływy. Zapraszamy chętnych, którzy posprzątają np.: Wartę, Nysę Kłodzką lub Łużycką, Bóbr, Pełcznicę, Prudnik, Barycz czy Ślęzę. Najważniejsze, aby zaadaptować tak symbolicznie swój kawałek rzeki i nie tylko posprzątać brzegi, ale przypilnować, aby nie były zaśmiecane – mówi Przemysław Przybylski, koordynator akcji w banku Credit Agricole.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Lokalni organizatorzy mogą otrzymać wsparcie finansowe na przeprowadzenie akcji. Darczyńcą grantów jest bank Credit Agricole. Zgłoszenie lokalnego sztabu należy wysyłać do regionalnych koordynatorów akcji. Więcej informacji na stronie www.mniejplastiku.pl
Akcja Czysta Odra jest częścią kampanii edukacyjnej #mniejplastiku, której celem jest budowanie świadomości problemu nadmiaru plastikowych odpadów w środowisku. W tym roku kampania skupia się na edukacji poświęconej problemowi mikroplastiku, czyli drobinek tworzyw sztucznych niewidocznych dla ludzkiego oka, które w wodzie łączą się z drobnoustrojami, cząsteczkami toksyn lub ścieków i przez wodne zwierzęta często mylone są z pokarmem. Aby przeciwdziałać temu problemowi należy przede wszystkim zmniejszyć zużycie plastiku i poprawić system zbiórki i przetwarzania plastikowych odpadów.