Już w ubiegłym roku TVP zapowiedziało uruchomienie kilku nowych kanałów, w tym m.in. TVP Kobieta. Jak napisano w oficjalnej prezentacji, wspomniany kanał kierowany jest do kobiet w wieku 25-59 lat, mieszkających w mieście i ceniących sobie tradycyjny model rodziny, a także stawiających rodzinę na pierwszym miejscu. Natomiast programy emitowane na TVP Kobieta mają być o charakterze lifestyle’owym, poradnikowym i rozrywkowym.
Choć kanał oficjalnie wystartuje 8 marca br., to do sieci już trafił jego zwiastun, w którym wystąpiły gwiazdy stacji, takie jak m.in. Ida Nowakowska, Małgorzata Tomaszewska, Marzena Rogalska czy Tomasz Kammel.
Zobacz również
To, co uderza na pierwszy rzut oka, to cukierkowy róż, którego pełno jest w całym spocie. Oprócz tego widzimy perfekcyjnie wyglądające kobiety, które sprzątają, gotują i bawią się z dziećmi. Oglądając więc zwiastun nowego kanału stacji możemy odnieść wrażenie, że według TVP rola kobiety sprowadza się wyłącznie do dbania o ognisko domowe.
Krótko po emisji spotu wśród internautów zawrzało. Wiele osób zarzuciło stacji, że promuje stereotypowy, wręcz nierealny wizerunek kobiety.
„Witajcie w naszym telewizyjnym Stepford rodem z Narodowego KatoPolandu. Dwa miliardy z budżetu rocznie. Nauczymy Cię, jak być idealną kobietą z państwa Gilead, do którego zmierzamy. Tylko pokaż białe ząbki w szerokim, szczerym uśmiechu. Pieczesz, sprzątasz, gotujesz, pucujesz kaktusy, kręcisz pupką. Twoje marzenia to kuchnia, dziecko, rękawice do garów i lody. Minka, buźka, minka, buźka i pic. Róż, pomada, cekin i znowu róż. Włóż róż. Włóż róż. Włóż róż. Stepford jest teraz na Woronicza. Brawo, Barbie, brawo, Polska. Screeny pochodzą z klipu zapowiadającego TVP kobieta. Rusza w marcu;) Całość jest na YT” – napisała w poście na swoim instagramowym profilu dziennikarka Karolina Korwin-Piotrowska.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Słuchaj podcastu NowyMarketing
A co na temat spotu promującego TVP Kobieta sądzą eksperci?
Jolanta Piela, CEO Good Division: Od 12 lat od kiedy pracuje w mediach i komunikacji zadaje jedno podstawowe pytanie swoim klientom: „Jaką wartość chcesz dać? Co chcesz dać swoim klientom, partnerom, społeczności, społeczeństwu, światu? Dlaczego czujesz, że to co robisz ma sens?”.
To pytanie zmusza nas do myślenia. Do podjęcia wyboru, czy odezwać się, czy też może lepiej zamilknąć. Jak to ładnie rzekł Tuwim: „błogosławieni, którzy nie mając nic do powiedzenia, nie ubierają tego w słowa”.
Wartość możemy dawać innym ludziom nie tylko poprzez wybitny produkt, czy górnolotną misję. To może być inspiracja, zachęta do rozwoju, rozładowanie napięcia. Tak jak przepięknie robił to Kabaret Mumio w reklamach Polkomtela przez 7 lat swoim uroczym rozbrajająco nieporadnym humorem, pokazując, że każdy z nas się czasem waha, kłopocze i nie wie, co powiedzieć.
Jaką wartość może mieć to, co zrobiło TVP? Uspokojenie nas, że bez myślenia nadal są możliwe funkcje oddechowe? Jedyne, co chroni mnie przed smutkiem to fakt, że ten spot prawdopodobnie wywoła dyskusję, która jest nam bardzo potrzebna.
Joanna Burdek, właścicielka agencji Brand Useful: Już nie mogę się doczekać tej ramówki, co ją ten spot reklamuje. Wspaniały pomysł. Serio!!! Szkoda, że nie mam telewizora, ale chyba pojadę do mamy i będziemy sobie razem gawędzić radośnie o sprzątaniu, wypiekach i wspaniałych paznokciach. Może potem włączę internet i kupimy sobie jakieś różowe ciuszki I kosmetyki. A potem umyję okna u siebie i sąsiada, bo on nie umie (tak twierdzi, a ja mu przecież wierzę) i zrobię obiad, jak prawdziwa kobieta. I pozamiatam korytarz, bo lubię. To takie moje kobiece hobby. Wszystko w nienagannym stroju i makijażu z uśmiechem na ustach. Bo przecież jestem kobietą. Strasznie mnie to nuży. Jestem jakby rybką, która chwytając wędkę radośnie klaska płetwami. Tak serio, to lubię takie torowanie, ale nie mam czasu więcej pisać bo prowadzę firmę, piszę 2 książki, wychowuje syna z mężem i do końca tygodnia mam 4 spotkania z klientami. Nie zrobię na nie paznokci, bo nie lubię.
Marcin Kalkhoff, twórca marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, alter ego branddoctor.pl, tata 24hugs: Najpierw szczypta kpiny – kanał będzie o gotowaniu, pieluchach, ciuchach i makijażu, i… Tomku Kammelu? :).
A zupełnie serio – sam spot (zupełnie przypadkiem) przypomina mi Apart w nieco bardziej manistreamowym wydaniu. Czy jest w jakikolwiek sposób zły, bo powiela stereotypy? Nie rozumiem, co złego jest w stereotypach. Co złego w tym, że kobiety są zwyczajnie lepsze w gotowaniu, opiekowaniu się dziećmi i pewnie w jeszcze wielu innych stereotypowych rolach. Nie zastanawiam się nawet, czy to wina biologii czy wieków przyzwyczajeń. To, że są czasami lepsze w rolach stereotypowo męskich jest tak samo oczywiste, że czasami mężczyźni są lepsi w rolach stereotypowo kobiecych, tylko co z tego?
Nie nie bronię TVP, staram się obiektywnie spojrzeć na przesadzone imho komentarze. Nie widzę niczego złego w takiej konstrukcji spotu, który promuje kobiecą telewizję.
Mogę się zastanawiać, czy jest on wystarczająco perswazyjny, czy przyciąga uwagę. Tu (o mój ulubiony paradoksie!) mam wrażenie, że czym więcej krytyki, tym większa świadomość tej nowości i tym więcej osób zerknie co to za twór. Potem go skrytykuje twierdząc, że już nigdy i takie tam :)).
PS
Z okazji ubiegłorocznego Dnia Kobiet postanowiliśmy zapytać kilka przedstawicielek płci żeńskiej z branży kreatywnej o to, jak ich zdaniem zmieniał się wizerunek kobiet w reklamie. Czy zmienił się na lepsze czy na gorsze? Co miało wpływ na to?