Nowa kolekcja stanowi część projektu The Jeans Redesign, zainicjowanego przez Fundację Ellen MacArthur. Odzież dżinsowa jest projektowana i produkowana w sposób zgodny z promowaną przez Fundację wizją obiegu zamkniętego w modzie. Zgodnie z zasadami gospodarki obiegu zamkniętego zostały opracowane wytyczne, które mają zagwarantować, że odzież dżinsowa będzie noszona dłużej, wykorzystywana ponownie i wytwarzana z bezpiecznych, pochodzących z recyklingu lub odnawialnych surowców.
W ramach projektu Primark wprowadza nową kolekcję dżinsowych spodni i kurtek, uszytych z tkanin zawierających organiczną bawełnę i włókna pochodzące z recyklingu. Odzież zaprojektowano tak, by po zakończeniu jej użytkowania nadawała się do recyklingu, czyli aby można było łatwo wyprodukować z niej nowy dżins. Produkty nie zawierają metalowych nitów, powszechnie stosowanych w ubraniach dżinsowych i utrudniających ich recykling. Dodatkowo, na etykietach zamieszczono wskazówki dotyczące usuwania guzików i suwaków przed odesłaniem produktów do recyklingu, gdzie zyskają nowe życie.
Zobacz również
Skład spodni to w 70% bawełna organiczna, w 29% bawełna z recyklingu oraz w 1% elastan, a kurtki – w 80% bawełna organiczna i w 20% bawełna z recyklingu. Kolekcja obejmuje spodnie dżinsowe damskie (95 zł) i męskie (100 zł), a także kurtki dżinsowe dla dorosłych w cenie 100 zł. Jest dostępna w 161 sklepach we wszystkich 14 krajach, w których działa Primark.
– We wrześniu wdrożyliśmy strategię zrównoważonego rozwoju Primark Cares i zobowiązaliśmy się do wprowadzenia zmian w sposobie wytwarzania naszych ubrań, tak aby do 2027 roku wszystkie były projektowane w sposób umożliwiający recykling, do 2030 roku były wytwarzane z materiałów pochodzących z recyklingu lub pozyskanych w bardziej zrównoważony sposób oraz, aby do 2025 roku wszystkie były bardziej trwałe. Odzież dżinsowa, na którą składają się zarówno spodnie, jak i kurtki, to niezbędny element garderoby naszych klientów, jestem więc dumna z nowej kolekcji, która realizuje nasze ambicje i pokazuje, jak zapowiedziane zmiany wyglądają w praktyce. Co najważniejsze, udowodniliśmy, że zmiany można wprowadzić przy zachowaniu dotychczasowego stylu i przystępnych cen, które tak są tak ważne dla naszych klientów – mówi Lynne Walker, dyrektor Primark Cares.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
– Projekt The Jeans Redesign dowodzi, że można dziś tworzyć odzież spełniającą wymogi gospodarki obiegu zamkniętego. Znajdujemy się jednak dopiero na początku drogi. Wykonując ten pierwszy krok, organizacje takie jak Primark zdobywają doświadczenie we wprowadzaniu na rynek produktów zgodnych z zasadami gospodarki cyrkularnej. Z radością obserwujemy rozwiązania zastosowane przez Primark i rosnące zrozumienie dla wyzwań, którym należy sprostać, by realizować wizję gospodarki obiegu zamkniętego w modzie. Teraz, gdy ta koncepcja została sprawdzona, nie możemy dłużej zwlekać. Przedstawiciele branży i rząd muszą kontynuować ten proces w zwiększonym tempie i na większą skalę – mówi Laura Balmond, kierownik działu Make Fashion Circular w Fundacji Ellen MacArthur:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nowa cyrkularna kolekcja odzieży dżinsowej stanowi element wprowadzonej we wrześniu strategii zrównoważonego rozwoju międzynarodowej sieci sprzedaży detalicznej Primark. Strategia ta zakłada ograniczenie odpadów w branży modowej, zmniejszenie o połowę śladu węglowego w całym łańcuchu wartości oraz poprawę życia ludzi tworzących produkty Primark. Zgodnie z dziewięcioma zobowiązaniami obejmującymi całą działalność firmy, w ciągu najbliższych lat Primark dołoży wszelkich starań, by stać się firmą w jeszcze większym stopniu realizującą zasady zrównoważonego rozwoju i obiegu zamkniętego.
Kluczowe zobowiązania do roku 2030 r. obejmują korzystanie wyłącznie z materiałów pochodzących z recyklingu i bardziej zrównoważonych źródeł we wszystkich tworzonych ubraniach – obecnie jest to 25% – oraz projektowanie ich w sposób umożliwiający ich późniejszy recykling i zwiększający wytrzymałość. Firma pracuje również nad zmniejszeniem o połowę śladu węglowego na każdym etapie powstawania jej produktów – od gospodarstw, z których pochodzą surowce, przez wytwarzanie i produkcję, po zakup gotowego wyrobu w sklepie. Primark dąży także do ochrony i poprawy życia ludzi, którzy tworzą ubrania marki. W tym celu planuje do 2030 roku wdrożyć politykę godziwej płacy.