„Czas ma znaczenie”: druga odsłona „Diety (Nie)Życia” skupia się na psychicznych objawach anoreksji

„Czas ma znaczenie”: druga odsłona „Diety (Nie)Życia” skupia się na psychicznych objawach anoreksji
Druga edycja kampanii „Dieta (Nie)Życia” nosi tytuł „Czas ma znaczenie”. Tym razem Fundacja Głód(nie)Nażarty skupia się na psychicznych symptomach anoreksji i zachęca do wykonania prostego testu diagnostycznego.
O autorze
2 min czytania 2025-06-11

W maju 2024 roku wystartowała pierwsza edycja kampanii „Diety (Nie)Życia”, tworzonej wspólnie przez agencję Dentsu Creative i Fundację Głód(nie)Nażarty. Teraz nadszedł czas na drugą odsłonę akcji, która skupia się na możliwie jak najwcześniejszym rozpoznawaniu anoreksji. Chodzi przede wszystkim o diagnozę symptomów psychicznych, które znacznie wyprzedzają te związane z kondycją ciała.

Kluczowym elementem akcji „Diety (Nie)Życia” jest interaktywne narzędzie online, które wykorzystuje test przesiewowy pozwalający na samodzielne sprawdzenie ryzyka i skłonności mogące się okazać niepokojące w kontekście anoreksji. Rozwiązanie znane pod nazwą Syndrom Gotowości Anorektycznej i opracowane przez prof. Barbarę Ziółkowską oraz wsparte przez AI jest dostępne na stronie internetowej https://www.dietaniezycia.pl/.

W działania włączyła się również prof. Dominika Maison, której raport „Analiza społecznych stereotypów dotyczących anoreksji”, zrealizowany na zlecenie Fundacji Głód(nie)Nażarty, można przeczytać na stronie internetowej kampanii. Tam też najdziemy listę placówek oferujących bezpłatną pomoc.

Źródło: Analiza społecznych stereotypów dotyczących anoreksji: https://www.dietaniezycia.pl/

Gaja: narratorka z historią

Narratorką historii związanej z drugą odsłoną kampanii „Dieta (Nie)Życia” jest Gaja. To autentyczna postać: dziewczynka zmarła w wyniku powikłań po anoreksji, a do Fundacji Głód(nie)Nażarty podczas pierwszej edycji działań zgłosili się jej rodzice. To właśnie historia nastoletniej Gai i świadectwo walki z chorobą i systemem przez jej rodziców zainspirowało twórców kampanii do ponownego działania.

Poza tradycyjnym landing pagem „Diety (Nie)Życia”, stworzono również wyjątkowe profile Gai w mediach społecznościowych: na Facebooku i Instagramie. W ten sposób agencja Dentsu Creative i Fundacja Głód(nie)Nażarty chcą dotrzeć z przekazem dotyczącym diagnozowania anoreksji do jak największej liczny młodych osób.

Dodatkowo w telewizji i kinach wyświetlane są spoty promujące kampanię, a w internecie można też posłuchać kolejnych odcinków podcastu „Dieta(nie)Życia. Anorexia Alert”, w którym prowadząca, Joanna Winiarska z podcastu Rzeczy Trudne, rozmawia z ekspertami, rodzinami i osobami, które same doświadczyły anoreksji.

– Negatywne nastawienie Polaków do osób cierpiących na anoreksję może wynikać z niewiedzy i lęku przed nieznanym. Stygmatyzacja czy brak empatii w środowisku szkolnym i rodzinnym utrudniają zaś proces wychodzenia z choroby. I chociaż zrozumienie problemu oraz rzetelna wiedza o anoreksji nie są równoznaczne z wyleczeniem, są jednak niezbędne, by umiejętnie wspierać, pomagać, szukać rozwiązań i nowych dróg w walce ze śmiertelnie poważnym jadłowstrętem psychicznym. Zanim będzie za późno – mówi Karolina Otwinowska, założycielka Fundacji Głód(nie)Nażarty.

Kampania „Diety (Nie)Życia” prowadzona jest pod patronatem Ministry Edukacji.

Pełen raport „Postrzeganie przez Polaków anoreksji i osób z anoreksją” znajdziesz poniżej.

Zdjęcia: mat. pras.

PS #OdKulis: „DietaNieŻycia”, czyli kampania, która głośno mówi o anoreksji