Czego potrzeba, by stać się dobrym online marketerem?

Czego potrzeba, by stać się dobrym online marketerem?
Marketing internetowy to w dużej mierze praca wyłącznie z internetem. Spotkania z klientami, tworzenie pomysłów, burze mózgów czy inne działania związane z tworzeniem, czy koncepcjami, zajmują mniejszą część całego czasu poświęconego na kampanie promocyjne.
O autorze
5 min czytania 2018-01-31

fot. depositphotos.com

Online marketer jest osobą, która świetnie radzi sobie z internetem i potrafi wykorzystać jego zasoby i możliwości do konkretnych celów.

Internet jako miejsce pracy

Spędzając każdego roboczego dnia (i nie tylko) czas w sieci, nie sposób nie zauważyć, jak zróżnicowane są strony internetowe, jak i zróżnicowanej treści dla zróżnicowanego odbiorcy dostarczają. W wolnym czasie internet jest zwykle „konsumowany”, natomiast w czasie pracy to my go „tworzymy”. Zapełniamy go treścią, tworzymy publikacje, artykuły, nawiązujemy relacje, dzięki którym w sieci zamieszczane są nasze komentarze czy opinie, tworzymy blogi, nawiązujemy współpracę z blogerami czy twórcami kanałów wideo.

Cała masa tych rzeczy oraz wielu innych elementów twórczej pracy online marketera, nierozerwalnie wiąże się z koniecznością tworzenia nieustannego researchu. Znajomość rodzajów serwisów, ich twórców, charakterystyki publikacji i promocji nań treści, jest kluczowa. Dzięki pasji do researchu i swobodzie w odnajdowaniu nowych możliwości promocji online marketer może swobodnie poruszać się pomiędzy kolejnymi stronami internetowymi, analizując je pod kątem przydatności w biznesie. Specjaliści od marketingu internetowego powinni sprawnie korzystać z operatorów wyszukiwania Google, który w naszej części Europy jest wyszukiwarką najpopularniejszą. Silnik Google daje nam szerokie możliwości na zawężenie wyników wyszukiwania oraz segregowanie ich według nasz potrzeb. Znajomość sposobów wykluczania całych fraz, typów stron, rodzajów domen czy wskazywanych plików, jest niezwykle przydatna dla osób zajmujących się researchem oraz SEO. Podobnie sprawa wygląda w przypadku wyszukiwarki grafiki, której rozszerzone filtry stanowią sposób na odszukanie tylko tych grafik, które rzeczywiście stanowią nasz obiekt zainteresowania.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Łatwe odnajdowanie pożądanych zasobów jest dla online marketera ważną umiejętnością. W przypadku szeroko zakrojonych kampanii SEO, content marketingowych czy e-PRowych, istotne jest to, aby zgłębić swoją wiedzę na temat istnienia nam nieznanych dotąd portali, serwisów, forów, blogów czy innych miejsc, który za darmo lub odpłatnie pozwolą nam wykorzystać własną moc do naszych celów.

Jak to działa i jak może mi pomóc?

Online marketer w swojej pracy powinien zupełnie inaczej spoglądać na stronę internetową, niż mógłby to robić w swoim wolnym czasie w życiu prywatnym.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Strony są źródłem linków, wzmianek, miejscem na dodanie komentarzy, wypowiedzi ekspertów i liderów opinii publicznej. Nierzadko pozwalają na tworzenie kont, które ułatwiają promocje firm czy organizacji. Swobodne zrozumienie mechaniki działania dowolnej strony internetowej często wkracza już na obszar informatyki, z czego łatwo wyciągnąć wniosek, że współczesny online marketer to nie tylko osoba posiadająca kreatywne pomysły oraz umiejąca wykonać porządny research, ale także interesująca się zagadnieniami z poziomu SEO czy nawet programowania. Interdyscyplinarne podejście cenione jest wśród specjalistów w agencjach marketingowych 3.0, gdzie często korzysta się z różnych umiejętności – od tworzenia prostych tekstów, przez wymyślanie haseł reklamowych, tworzenie grafiki, pozycjonowanie, edytowanie kodu stron internetowych czy komunikację PR-ową.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Przepływ obowiązków w małych zespołach jest ważny i często wynika ze specyfiki konkretnego zadania. Warto również zrozumieć fakt, że nowoczesne agencje marketingu internetowego mają za zadanie nie tylko promować konkretną markę, ale przede wszystkim wpłynąć na wzrost zysków firmy. Online marketer musi wiedzieć, czy daną stronę można wykorzystać jako sposób promocji swojego klienta.

Jak to wszystko ogarnąć?

Jedną z charakterystycznych cech dobrego online marketera jest zdolność do wykorzystania zgromadzonych przez siebie zasobów w celu rozwijania własnych umiejętności i przenoszenia ich na metodykę pracy. Popularne dodatki do przeglądarek jak Pocket są już niejako standardem. Warto pomyśleć również nad prostymi i zupełnie darmowymi narzędziami jak Evernote czy Wunderlist, które pozwalają tworzyć zbiory i podzbiory zadań czy notatek, a także archiwizować przeróżne zasoby. Korzystanie z narzędzi do pracy w teamie, jak Slack czy Trello, również pozwala na zapanowanie nad całym procesem kampanii, tworzenia strategii czy zwykłego wyznaczania porządku zadań. Tutaj spotykamy się z kolejnym elementem, który cechuje online marketera – jest nim chęć poznawania nowinek i trendów w komunikacji internetowej, technologii pozwalających na przesyłanie danych, gromadzenia ich, katalogowania czy w końcu – dzielenia się nimi. Większość z rozwiązań proponowanych przez software z całego świata, posiada, chociaż darmowy trial, z którego warto skorzystać, aby przyswoić sobie pomysły na ułatwienie codziennej pracy. Nawet jeżeli nie zechcemy finalnie skorzystać z danego rozwiązania, w naszej świadomości zostanie zanotowany fakt o istnieniu czegoś nowego, być może lepszego niż znaliśmy do tej pory.

Software i narzędzia dla online marketera

Jak już wspomniałem, dobry online marketer potrafi pracować w interdyscyplinarnym środowisku. Nawet jeżeli nie korzysta na co dzień ze wszystkich dobrodziejstw ułatwiających tworzenie, publikowanie czy analizę, powinien mieć świadomość istnienia danych narzędzi, a najlepiej nauczyć się ich obsługi w stopniu podstawowym.

Umiejętność obsługi narzędzi od Adobe, Gimpa czy programu Sketch nie jest obowiązkowa, ale pomaga poszerzyć swoją kreatywność, czy zrozumieć trud pracy osób, których praca odpowiada za kwestie estetyki. Programy do analizy i monitorowania SEO jak Semstorm, Senuto, Google Analytics, Google Keyword Planner, Google Search Console, czy wszelkiego rodzaju programy do analizy technicznej stron WWW np. Screaming Frog, DeepCrawl czy Clusteric rozwijają wiedzę w aspektach pracy nad widzialnością strony w sieci, czy dopasowanie zawartości naszej kampanii do oczekiwań użytkowników Google’a. Prostym narzędziem pracy może być również Google Alerts, który informuje nas o nowych wynikach w wyszukiwarce związanych z daną frazą, Google Trends, która pozwala sprawdzać przyrost/spadek popularności danych tematów, a także ze sobą je zestawiać. Do narzędzi dla online marketera wliczyć możemy dodatkowo np. Hemingway App – stronę internetową, która wskazuje wady tekstu na podstawie użytych w nim słów. Tego rodzaju (i całych dziesiątek innych) rozwiązań w internecie jest tak wiele, że każdy z nas znajdzie coś, co idealnie wpasuje się w jego potrzeby. Kluczowe jest, aby wiedzieć czego szukamy oraz jak to wykorzystać – tutaj znów wracamy do researchu, ale tym razem związanego z ułatwianiem sobie życia.

Cóż tam, panie, w świecie?

Dobrym pomysłem na zaspokajanie własnej ciekawości oraz odszukiwania lepszych rozwiązań, niż te, z których korzystamy sami, jest śledzenie blogów marketingowych z całego świata, przeglądanie zagranicznych stron internetowych czy zainteresowanie się aspektami promocji marki, z którymi do tej pory nie mieliśmy wiele wspólnego.

Szeroka znajomość cech charakterystycznych serwisów informacyjnych i blogów z całego świata pozwala na wskazanie metod przesyłania informacji od twórców do odbiorców, odnajdywanie metod interakcji użytkowników z serwisami czy nawet poznawania trendów w web designie i smaczków UX.

Konkluzja

Na samym początku niniejszego artykułu pozwoliłem sobie przedstawić własny zarys definicji dobrego online marketera. Na to, kim właściwie jest „dobry” online marketer, wpływa mnóstwo czynników i wypisanie ich w jednym dokumencie z pewnością wymagałoby długiej debaty specjalistów z wielu sektorów marketingu i managementu przedsiębiorstw. Chciałbym jednak pokusić się o przedłożenie w tym miejscu kilku własnych sugestii na temat tego, co wpłynąć może na to, że praca z marketingiem internetowym będzie naszą pasją, zaś efekty stawać będą się coraz lepsze.

Podstawowym elementem jest polubienie spędzania czasu w internecie w celach analizy jego zasobów czy odnajdywania w nim wszelkich narzędzi do zgłębiania swoich umiejętności. To z kolei implikuje kolejny element – potrzeba wiedzy. Na temat mechaniki funkcjonowania internetu, na temat marketingowych, komunikacyjnych i technologicznych nowinek czy tzw. wiedzy ogólnej, która w tak zróżnicowanym środowisku, jak cały internet jest bardzo przydatna. Warto zwrócić także uwagę na zdolność do nauki – w tym aspekcie wskazuję na narzędzia oraz oprogramowanie wszelkiego rodzaju. Praca marketera online wymaga pracy z wieloma narzędziami, a im dłużej z nimi pracujemy, tym bardziej intuicyjne wydają się nam kolejne, które poznawać będziemy z czasem. Dobre zdolności organizacyjne, samodzielność w działaniu czy brak lęku przed nowymi doświadczeniami, dodatkowo korzystnie wpływać będą na stawanie się dobrym online marketerem.