Człowiek w centrum cyfrowej transformacji. Kluczowe wnioski z Masters & Robots 2025

wnioski z Masters & Robots 2025
Sztuczna inteligencja, automatyzacja i technologie oparte na danych coraz silniej wpływają na strategie marek, organizacji i liderów biznesu. Podczas 9. edycji Masters & Robots eksperci z całego świata dyskutowali o tym, jak zachować ludzki wymiar w cyfrowej transformacji i dlaczego empatia, odpowiedzialność oraz świadomość stają się dziś kluczowymi kompetencjami przyszłości.
O autorze
3 min czytania 2025-10-29

– W odróżnieniu od poprzednich obecna rewolucja technologiczna zaciera różnice między tym, co fizyczne, cyfrowe i biologiczne. Jednocześnie zakłóca wszystkie sektory na świecie, a jej skala i złożoność spowodują skutki, jakich ludzkość nigdy nie doświadczyła w tak krótkim czasie. Nie wiemy, jak się rozwinie, ale jest jasne, że reakcja na nią musi być zintegrowana i globalna – od sektorów publicznych i prywatnych, przez naukę, po społeczeństwa. I to my, ludzie, powinniśmy ją tworzyć i projektować, żeby to technologia służyła nam, a nie odwrotnie – mówi Jowita Michalska, CEO Digital University i inicjatorka konferencji Masters & Robots. 

W podobnym tonie wypowiadał się obecny na wydarzeniu minister cyfryzacji, wicepremier Krzysztof Gawkowski.

– Cyfryzacja musi obejmować każdego obywatela – każdy ma prawo po równo korzystać z dóbr cyfrowej przemiany. W ten sposób zaprojektowaliśmy strategię Ministerstwa Cyfryzacji. Obejmuje ona trzy obszary: państwo, gospodarkę i ludzi – oraz współpracę między nimi – powiedział Gawkowski. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ludzie za sterami technologii

I właśnie o centralnej roli człowieka w przemianach technologicznych dyskutowali eksperci i ekspertki zgromadzeni 21 i 22 października w warszawskim Multikinie Złote Tarasy. W myśl hasła 9. edycji Masters & Robots: „Time to act!”, zachęcali też do konkretnych działań na rzecz samodzielnego kształtowania przyszłości. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Pierwszego dnia prof. Marek Kowalkiewicz, światowy autorytet w dziedzinie gospodarki cyfrowej i sztucznej inteligencji, profesor Queensland University of Technology, pokazał, jak i dlaczego powinniśmy oddelegować dużą część naszej pracy algorytmom. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Supreet Singh Manchanda, inwestor i CEO Raiven Capital, podkreślał rolę człowieka w rozwoju sztucznej inteligencji – i to, że AI potrzebuje nas dużo bardziej, niż nam się wydaje. Uczestnicy paneli dyskusyjnych debatowali z kolei o tym, jak przeprowadzać transformację cyfrową w organizacjach z myślą o ludziach i jak technologia może wyrównywać szanse i rozwijać umiejętności przyszłości.

Koniec pierwszego dnia to inspirujące wystąpienia o etyce i uprzedzeniach w środowisku pracy. Dr Poornima Luthra, światowa ekspertka od różnorodności, wskazała na główne stereotypy, które kształtują współczesny rynek pracy i podkreślała, że prawdziwa zmiana zaczyna się od świadomości i odpowiedzialności w ich rozpoznawaniu. 

Ludzkie emocje i zdrowie w cyfrowym świecie

Drugiego dnia Masters & Robots 2025 wystąpienia prelegentów i prelegentek skupione były na emocjach i zdrowiu człowieka w coraz bardziej zautomatyzowanym świecie. Dr Michelle King podkreśliła, że przyszłość rynku pracy wymaga rozwoju samoświadomości i umiejętności pracy w zespole.

– Współpraca to klucz – przekonywała, przytaczając badania, według których obecnie aż 82% osób pracuje z innymi ludźmi.

Swoim wystąpieniem poruszył też dr Frederik G. Pferdt, były Chief Innovation Evangelist w Google. Ze sceny zachęcił uczestników do refleksji nad tym, jak chcą kształtować swoją przyszłość i jak mogą wziąć ten proces w swoje ręce.

– Przyszłość to nie technologia. To uczucie, którego wszyscy chcemy doświadczyć – mówił później Pferdt w rozmowie z Przemkiem Gdańskim, CEO BNP Paribas Bank Polska.

W panelach dyskusyjnych nie zabrakło także tematów związanych z przywództwem i przedsiębiorczością.

– Dziś zajrzymy tam, gdzie sztuczna inteligencja jeszcze nie sięga – do głów founderów – mówił Jarosław Sroka, koordynator programu InCredibles Sebastiana Kulczyka, zapowiadając swoją rozmowę z założycielami firm z misją.

Razem z nim uczestnicy i uczestniczki zastanawiali się, jak pogodzić wpływ społeczny z twardymi wymogami biznesu oraz czy Polska jest dobrym miejscem do prowadzenia tego typu działalności

Wnioski z dwóch dni konferencji są jasne – potrzebujemy nie tylko nowoczesnych narzędzi i rozwiązań, ale przede wszystkim odpowiedzialności, empatii i refleksji. Prawdziwa transformacja zaczyna się w nas samych.

Liderzy innowacji wspierają Masters & Robots 

9. edycję konferencji Masters & Robots wsparły czołowe instytucje publiczne i firmy działające na rzecz rozwoju i wdrażania nowych technologii. Wśród nich: Ministerstwo Cyfryzacji, BNP Paribas Bank Polski, InCredibles Program Sebastiana Kulczyka, Kulczyk Investments, Interzero, IKEA, VeloBank, Hewlett Packard Enterprise i Intel, Fundacja Polska Bezgotówkowa, Centralny Ośrodek Informatyki, Mastercard, InPost, BLIK, Synektik, Rockwell Automation, BCG Platinion, Edenred, Nationale-Nederlanden, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, PZU, Baza Usług Rozwojowych, Polski Fundusz Rozwoju i Poczta Polska.

Patroni Honorowi: Minister Edukacji, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Prezydent miasta stołecznego Warszawy.