TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Czy boty opanują Facebooka?

Czy boty opanują Facebooka?
Jakiś czas temu na rynku dużo zaczęło się mówić o botach i ich możliwościach. Wiele osób związanych z najnowszymi technologiami upatruje w takiej automatyzacji samych korzyści dla przedsiębiorstw i marek. Co na to konsumenci?
O autorze
2 min czytania 2017-06-28

fot. pexels.com

Czy zaprogramowanie bota na swojego Messengera sprawi, że klienci będą dostawać informacje szybciej i lepiej?

Mark Zuckerberg podczas konferencji w San Francisco przewidywał, że w ciągu pięciu następnych lat boty zawładną komunikatorami na całym świecie. Choć pierwsze zastosowania są witane zarówno z dużym entuzjazmem, jak i lekką dozą ostrożności to programiści na całym świecie cały czas pracują nad botami oraz ich udoskonalaniem. Być może rzeczywiście plany twórcy Facebooka się sprawdzą.

Boty – jakie są ich szanse?

Wśród pierwszych korzyści podczas rozmów o botach na pierwsze miejsce wysuwają się te argumenty, które mówią o możliwości szybkiego odpowiadania na zapytania odbiorców. Jak wiadomo, specjalista do spraw social media nie jest w stanie odpowiedzieć na dużą ilość zapytań w krótkim czasie. Taki automatyzm mógłby go wyręczyć. Dobrym pomysłem jest stworzenie bota, który ułatwi komunikację z klientem w takich zwykłych czynnościach jak zamawianie jedzenia czy wybór filmu, jednak należy pamiętać, że przy bardziej złożonych problemach takich jak reklamacja, nic nie zastąpi kontaktu z człowiekiem.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Drugim rozwiązaniem dla botów jest wykorzystanie ich do rozrywki. Tak zrobił profil Milionerów – słynnej gry telewizyjnej z prowadzącym Hubertem Urbańskim. Wraz z powrotem tego słynnego teleturnieju uruchomiono na Messengerze możliwość zagrania z „komputerem” i spróbowania czy uda się użytkownikowi wygrać milion. Bot był tak zaprogramowany, że przypominał zwykłą grę w studiu – były więc zdjęcia prowadzącego, telefon do przyjaciela i inne pomoce. Zadaniem użytkownika było udzielanie poprawnych odpowiedzi.

Z racji tego, że ludzie spędzają kilka godzin w mediach społecznościowych dziennie, magazynując tam zdjęcia, kontakty i inne informacje, tak coraz mniej innych aplikacji będzie im potrzebnych do życia. Dzięki botom można sprawdzić pogodę w lokalizacji, która nas w danej chwili interesuje, zamówić film w kinie, poprosić o podanie drogi, jeżeli zgubimy się w obcym mieście.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Boty a konsument

Automatyzacja na Facebooku z jednej strony wydaje się dobrym pomysłem – wszak zaoszczędzimy dużo czasu na obsłudze klienta, szczególnie gdy pytania powtarzają się bardzo często. Dobry bot musi być tak skonstruowany, by móc rozpoznawać, o co pyta użytkownik. Niektóre marki wprowadzają podpowiedzi, czyli po kluczowych frazach pokazują odbiorcy pytania, żeby wybrał to zagadnienie, z którym ma problem. Następnie otrzymuje on automatyczną odpowiedź. Problem występuje wtedy, kiedy nie przewidziano pytania, bądź dotyczy on bardzo precyzyjnego zapotrzebowania.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Z drugiej jednak strony należy pamiętać o grupie docelowej, która mimo wszystko domaga się czegoś więcej od marki niż tylko poprawnej obsługi. Liczą się relacje pomiędzy klientem a przedsiębiorstwem. Kontaktu z żywym człowiekiem nie zastąpimy automatyczną odpowiedzią. Obsługa klienta wymaga posiadania empatii oraz zrozumienia jego problemu. W pewnych aspektach więc nie zastąpimy człowieka.

Boty mogą być przyszłością Facebooka, szczególnie wtedy, gdy zostaną dopracowane oraz będą w jasny i prosty sposób ułatwiać życie konsumentom. Mogą być ciekawym uzupełnieniem oferty marki – jednak w Polsce wciąż nie zdobywają takiej popularności jak za granicą. Być może moda na nie przyjdzie nagle i najwięcej ugrają na tym, ci gracze, którzy pomyśleli o takich rozwiązaniach wcześniej?