Społeczna odpowiedzialność biznesu rozwija się w Polsce co najmniej od kilkunastu lat. Stoi za tym nie tylko moda, ale także oddolna inicjatywa samych pracowników i chęć pomagania innym.
Rekordowy rok odpowiedzialnego biznesu
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to największy w Polsce przegląd społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility – CSR). Pierwsze edycje publikacji zawierały przykłady kilkudziesięciu działań prowadzonych przez firmy, które mieściły się na kilkunastu stronach. Teraz, po 16 latach na blisko 200 stronach znalazła się rekordowa liczba 1190 opisów dobrych praktyk zgłoszonych przez 177 firm.
Zobacz również
– Cieszymy się z kolejnego rekordu i tak dużej liczby praktyk, która sprawia, że nasz raport staje się z roku na rok cenniejszym źródłem inspiracji dla tych, którzy zaczynają swoją drogę do biznesu odpowiedzialnego społecznie, ale też dla organizacji poszukujących nowych partnerów do swoich pomysłów czy działań – mówi Marzena Strzelczak, Dyrektorka Generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
W najnowszym opracowaniu znalazło się 639 nowych i 551 długoletnich praktyk. To odpowiednio o 39% i 32% więcej niż w ubiegłym roku. Systematyczny wzrost pokazuje coraz bardziej intensywny rozwój koncepcji CSR w polskich firmach.
Coraz więcej małych firm w raporcie
Rekordowa okazała się również ilość podmiotów zgłaszających praktyki. Wśród 177 firm, znalazło się około 50 małych i średnich przedsiębiorstw. Potwierdza to, że wdrażanie CSR jest możliwe w każdej organizacji, niezależnie od jej wielkości.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
W raporcie przodują jednak duże firmy i polskie oddziały globalnych korporacji. Wiele z nich przyjmuje specjalne strategie zaangażowania w kwestie odpowiedzialności społecznej. Coraz popularniejszą praktyką jest także wyznaczanie osób, lub nawet całych zespołów odpowiedzialnych za koordynowanie całości działań CSR.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jednym z powodów rosnącej popularności CSR-u jest szukanie dodatkowych sposobów na wyróżnienie się firmy na rynku. Pracodawca, który aktywnie działa na tym polu jest postrzegany jako bardziej wiarygodny i atrakcyjny. Jednak czynników, które o rozwoju społecznej odpowiedzialności biznesu jest zdecydowanie więcej.
– Firmy angażują się w działania CSR, ponieważ tego oczekują sami pracownicy. Dla osób, które pracują cały dzień, to często jedyna okazja do zrealizowania potrzeby pomocy innym. Dlatego nasze akcje są w 100% oddolnymi inicjatywami. Warto rozwijać i promować takie projekty, bo zaplecze organizacyjne przedsiębiorstw naprawdę ułatwia pomaganie. W CSR bardzo ważna jest też systematyczność. Działamy od wielu lat, przez co fundacje i osoby, którym pomagamy wiedzą, że mogą na nas liczyć – mówi Magdalena Walas, Menedżer krawkowskiego biura Sabre, która już od 8 lat prowadzi projekty CSR.
Przedsiębiorstwa pomagają lokalnie
Raport prezentuje praktyki zgodnie z siedmioma obszarami ISO 26000. Niezmiennie najwięcej działań dotyczy zaangażowania społecznego i rozwoju społeczności lokalnych. Następnym w kolejności obszarem jest środowisko naturalne. Coraz popularniejsze są także praktyki związane z gospodarką obiegu zamkniętego oraz tzw. zero waste.
Warto zwrócić uwagę również na pojawiające się różnorodne działania skierowane do pracowników pochodzenia ukraińskiego. W raporcie zostały opisane zarówno narzędzia pomagające przeliczyć wynagrodzenie, jak i gazety wydawane w narodowym języku pracowników. Pokazuje to, że firmy w Polsce dostrzegają potencjał płynący z pojawienia się na rynku pracy tej grupy osób.
W obecnym roku można zaobserwować także niemal stuprocentowy wzrost liczby praktyk dotyczących miejsca pracy. Wzrost ten może sugerować, że rynek pracy w coraz większym stopniu jest rynkiem pracownika.
Jak rozwija się polski CSR
Społeczna odpowiedzialność biznesu pokazuje, że dobro firmy i działania prospołeczne się nie wykluczają. CSR rozwija się w Polsce i na całym świecie i zgodnie z opinią autorów raportu, w coraz mniejszym stopniu obejmuje tylko proste działania filantropijne. Przedsiębiorstwa zmieniają swoje podejście na bardziej kompleksowe i włączają rozwiązania społecznie odpowiedzialne w strategie biznesowe na różnych szczeblach organizacji.
Raport “Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” przygotowało Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Publikacja dostępna jest w wersji online na stronie odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/raport-2017.