Decyzje zakupowe millenialsów i pokolenia Z są w dużej mierze zależne od certyfikatów i etykiet

Według badania aż 91% ankietowanych preferuje produkty z niezależną pieczęcią, która gwarantuje, że produkt jest naprawdę wegański, bez konieczności czytania listy wszystkich składników lub spędzania czasu na porównywaniu i szukaniu alternatyw.
O autorze
2 min czytania 2021-06-08

Według danych z najnowszego, międzynarodowego badania, przeprowadzonego przez V-Label, decyzje zakupowe millenialsów i pokolenia Z są w dużej mierze zależne od certyfikatów i etykiet.*

– W całym sektorze roślinnych alternatyw w Europie obserwuje się ogromny wzrost. W ciągu ostatnich trzech lat jego wartość wzrosła o 49%, a obecnie wynosi 3,6 miliarda euro – czytamy w raporcie, który powstał w ramach Smart Protein Project.

Chociaż nie jest tajemnicą, że największy obecnie aktywny gospodarczo segment, milenialsi, dążą do bardziej świadomego ekologicznie i społecznie, odpowiedzialnego konsumpcjonizmu, robią to nie tylko z miłości do Ziemi. Mając do wyboru zbyt wiele opcji praktycznie we wszystkim, konsumenci aktywnie poszukują sposobów na ułatwienie życia: zidentyfikowanie na pierwszy rzut oka zdrowych, wegańskich (lub wegetariańskich) produktów spożywczych, bez zastanawiania się nad ich jakością lub zmęczenia podejmowaniem decyzji. Fakt, że taka wygoda może wiązać się z wyższą ceną produktu, jest „ceną”, którą są gotowi zapłacić.

Kupując produkty wegańskie lub wegetariańskie, 91% badanych preferuje produkty z certyfikatem typu V-Label, z czego połowa deklaruje, że zdecydowanie decyduje się na takie produkty. 79% konsumentów na całym świecie zgadza się, że świadomie przywiązują większą wagę do produktów oznaczonych symbolem V-Label, a 61% twierdzi, że aktywnie poszukuje znaku V-Label na opakowaniu. 78% generalnie ufa produktom z symbolem V-Label bardziej niż produktom bez niego.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Certyfikowane produkty wegańskie i wegetariańskie sprzedają się lepiej, ponieważ o sprzedaży decyduje zaufanie. Marki w ramach swojej strategii marketingowej mogą powiedzieć w zasadzie wszystko, co tylko chcą, ale gdy produkt zostanie zweryfikowany jako w 100% wegański lub wegetariański przez niezależny organ, zyskuje zaufanie – mówi Renato Pichler, CEO of V-Label GmbH.

Etykiety ułatwiają podejmowanie decyzji zakupowych, oszczędzając czas i energię. Wyobraźmy sobie: jesteśmy w sklepie spożywczym i szukamy roślinnych składników do obiadu. Wybierając produkty, które nam odpowiadają, co zwykle robimy? Zaczynamy czytać listę składników? Patrzymy na sekcję, w której się znajdują? Pytamy personel? Nic z tego nie gwarantuje, że nasz produkt jest w 100% wegański (lub wegetariański). W przypadku braku pewności, czy produkt jest wegański, 92% konsumentów zdecydowałoby się na zakup, gdyby zauważyło, że jest oznaczony symbolem V-Label.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Ile (więcej) konsumenci są skłonni zapłacić za produkt opatrzony etykietą?

– Na całym świecie 95% konsumentów kojarzy V-Label z większą wiarygodnością – produktu lub samej marki (lub obu!). W przypadku prawie połowy konsumentów istnieje bezpośrednia korelacja między V-Label a produktem wyższej jakości lub premium – dodaje Pichler do wyników ankiety. – Producenci mogą skorzystać na istniejącym zaufaniu konsumentów do V-Label i w tym sensie V-Label wykracza poza zwykłe rozpoznanie, czy produkt jest wegański czy wegetariański i pomaga im wyróżnić się na coraz bardziej zapełnionych półkach w supermarketach.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Część poglądowa nowej ankiety pokazuje, że konsumenci są skłonni zapłacić więcej za produkt z symbolem V-Label niż za dokładnie ten sam produkt bez niego. Gdyby mieli wybór, 34% kupiłoby czekoladę, która kosztuje 1,70 EUR, o ile widzieliby symbol V-Label, a tylko 24% kupiłoby ją, gdyby w ogóle nie miała etykiety.

Nowy trend potwierdza inne badanie, w ramach którego respondenci oceniali 480 firm, zgodnie z którym V-Label jest jedną z najbardziej dynamicznych marek w 2021. Badanie przeprowadzono w Szwajcarii na grupie 4500 konsumentów. Według uczestników z grupy wiekowej od 15 do 26 lat V-Label znalazł się na 6 miejscu – przed Zalando, Beyond Meat, Alnatura i Tesla.**

– Rezultaty Szwajcarskiego badania bardzo nas ucieszyły. Budujący i inspirujący jest również wynik popularności V-Label w grupie wiekowej 15-26, dla której znaleźliśmy się w czołówce marek, obok Netflix i Revolut. Jest to potwierdzenie silnego trendu wśród młodych ludzi, których decyzje są świadome, coraz częściej podyktowane troską o innych i planetę. To właśnie ta grupa wiekowa już za kilka, kilkanaście lat będzie miała decydujący wpływ na kształtowanie otaczającego nas świata – mówi Przemysław Chojnicki, dyrektor ds. Certyfikacji V-Label Polska.

Ankietę można pobrać, klikając w link: www.v-label.eu/news/consumers-increasingly-rely-on-vegan-food-labels

 

Źródła:

* V-Label consumer survey, 2021, n= 23000
** Havas Brand Predictor 2021, total sample n= 4518, DCH/FCH, online survey