Jak pokazuje badanie „Zakupy świąteczne 2018”, przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte, w tym roku na wydatki świąteczne polska rodzina przeznaczy średnio 1168 zł, czyli o 6% więcej niż rok temu. Polacy deklarują też, że na prezenty przeznaczą więcej niż na żywność. Pierwsza kategoria pochłonie ok. 45% bożonarodzeniowego budżetu, a druga 44%. Na spotkania towarzyskie planują natomiast wydać 29 euro (125 zł).
Zobacz również
Polacy drugi rok z rzędu pozytywnie oceniają obecną sytuację gospodarczą. Są pod tym względem największymi optymistami w Europie. Aż 34% z nas uważa obecny stan gospodarki za zadowalający. Średnia dla wszystkich analizowanych krajów wynosi 23%.
Jak co roku, startujemy z postanowieniem poprawy i wcześniejszego dokonywania zakupów świątecznych podarków. Jedynie 30% Polaków deklaruje zrobienie zakupów w listopadzie lub wcześniej, o 3% więcej niż rok temu.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Z roku na rok rośnie też znaczenie zakupów w e-commerce. Aż 44% pieniędzy przeznaczonych na prezenty pozostawimy w sklepach internetowych. Z kolei w sklepach stacjonarnych za prezenty płacić będziemy niemal na równi gotówką (57,1%) oraz kartą debetową (56,2%). W ciągu roku liczba osób wybierających metody bezgotówkowe wzrosła o prawie 9 proc.
Zobacz pełen raport „Zakupy świąteczne 2018”.
źródło: deloitte.com