Dlaczego ludzie opuszczają Twoją stronę – 5 głównych powodów

Dlaczego ludzie opuszczają Twoją stronę – 5 głównych powodów
Jeśli zauważyłeś, że odwiedzający Twoją stronę szybko ją opuszczają, pewnie myślisz, że to dlatego, że nie jest „wystarczająco dobra”. To jednak uproszczenie kwestii, na którą składa się wiele czynników. Jeżeli strona nie jest „wystarczająco dobra”, musisz dowiedzieć się, dlaczego.
O autorze
5 min czytania 2019-02-27

Niestety, wyjaśnienie nie będzie takie oczywiste, jak może się wydawać.

Jeżeli Twoja strona nie daje spodziewanej konwersji, nie możesz zrzucać całej winy na słabe copy. Choć może to być jeden z powodów, w grę mogą również wchodzić inne czynniki. Twoja strona to złożony twór, więc musisz wziąć pod uwagę wszystkie kwestie mogące mieć wpływ na jej kiepskie wyniki.

Zacznij więc przyglądać się jej statystykom i mierzyć skuteczność.

Znając liczby, możesz wprowadzić niezbędne zmiany, żeby zatrzymać odwiedzających i zwiększyć współczynnik konwersji.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W tym artykule dowiesz się, co mówią statystyki, poznasz pięć powodów, dla których ludzie opuszczają stronę, i sposoby, jak sobie z tym radzić.

1. Strona wolno się ładuje

Statystyka: 40% użytkowników opuszcza stronę, która ładuje się dłużej niż 3 sekundy*.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kiedy jesteś klientem, Twój czas się liczy. W restauracji, w której składanie zamówienia trwa za długo, klienci czują się niemile widziani. W rezultacie zaczynają rozglądać się za innymi miejscami, gdzie dostaną takie samo jedzenie, ale obsługa będzie lepsza.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Tak właśnie czują się osoby odwiedzające wolno ładującą się stronę. Zamiast czekać, aż się otworzy, mogą wejść na inną, która zawiera te same informacje, ale ładuje się dużo szybciej.

Możesz pomyśleć, że 3 sekundy to za krótko, żeby miało to jakiekolwiek znaczenie. Jednak w przypadku otwierania strony, liczy się każda sekunda. Im więcej czasu potrzeba, żeby się w pełni załadowała, tym więcej klientów tracisz, zanim w ogóle zobaczą Twoje treści.

Musisz więc znaleźć sposób, żeby Twoja strona otwierała się na tyle szybko, żeby zatrzymać tych, którzy chcą ją odwiedzić.

Oto kilka sposobów na przyspieszenie ładowania strony:

  • Zmień hosting. Nie wszystkie serwisy hostingowe są takie same. Niektóre umożliwiają szybsze przetwarzanie informacji na stronie niż inne. Na rynku jest wiele firm oferujących hosting i nie masz czasu, żeby każdą przetestować.
  • Zoptymalizuj bazę danych. Usunięcie śmieci, takich jak różne wersje postów czy nieużywane albo zduplikowane treści, pozwoli odzyskać miejsce na serwerze.
  • Używaj narzędzia do obsługi cache. To rozwiązanie, które zapisuje pliki na dyskach użytkowników odwiedzających stronę. Kiedy znów na nią wejdą, zapisane wcześniej dane załadują się z dysku, przez co sama strona otworzy się szybciej.
  • Kompresuj grafiki. Kompresja zmniejsza rozmiar pliku bez straty jakości. Możesz skorzystać np. z Optimizilla, żeby optymalizować pliki graficzne, zanim je załadujesz na stronę. W WordPressie czarną robotę wykonają za ciebie wtyczki do grafiki.

2. Nieciekawy design

Statystyka: mając 15 minut na zapoznanie się z treścią, dwie trzecie użytkowników chętniej spojrzy na coś, co jest ładnie zaprojektowane, niż na coś, co jest przeciętne*.

Zachowanie równowagi między funkcjonalnością a designem jest wyzwaniem dla właścicieli stron. Większość godzi się na projekty albo zbyt mdłe, albo przesadzone. Jeśli znajdziesz złoty środek między użytecznością a atrakcyjnością, masz szansę zapewnić odwiedzającym bezproblemowe korzystanie ze strony.

Wygląd strony ma znaczenie dla utrzymania zaangażowania użytkowników. W oferowaniu wartości nie chodzi już tylko o dostarczanie przydatnych treści. Dlatego do ich tworzenia musisz podejść całościowo. Oprócz jakości materiałów zadbaj o ich odpowiednią prezentację.

Większość zmian dotyczących designu wymaga wiedzy technicznej i merytorycznej, możesz więc potrzebować w tej kwestii profesjonalnej pomocy.

Są jednak proste rozwiązania, które możesz sam wprowadzić, żeby poprawić wygląd strony:

  • Zmień szablon. Aktualizowanie co jakiś czas szablonu odświeży wygląd strony. Przełączanie szablonów w WordPressie jest proste, mogą być jednak potrzebne niewielkie modyfikacje, żeby szablon wyświetlał się na wszystkich stronach jednakowo.
  • Zmień font. Arial i Times New Roman, chociaż znane od dawna, nie sprawią, że strona będzie wyglądała wyjątkowo. Nie musisz używać pierwszego lepszego fontu, ale jeśli zdecydujesz się na coś innego niż zwykle, strona będzie wyglądać bardziej interesująco.
  • Wykorzystaj lepsze ilustracje. Jeśli używasz zdjęć ze stocków, pomyśl o przygotowaniu własnych grafik, żeby się wyróżnić. Narzędzia takie jak Canva umożliwiają zaprojektowanie obrandowanych materiałów graficznych na bazie zdjęć stockowych. Efekt murowany!

3. Strona nie jest responsywna

Statystyka: Dwie z każdych trzech minut online spędzamy na urządzeniach mobilnych*.

Coraz więcej czasu spędzamy w sieci, korzystając z telefonów. Sensownie jest więc zaprojektować stronę tak, żeby dobrze wyświetlała się na ich ekranach.

Na wielu stronach wciąż stosowany jest ten sam layout dla komputerów stacjonarnych i dla urządzeń przenośnych. Użytkownikom mobilnym trudno jest przeglądać taką stronę, bo muszą przewijać ją w poziomie, żeby zobaczyć różne jej części.

Jeśli twoja strona jest przyjazna dla urządzeń mobilnych, odwiedzający scrollują ją tylko w górę i w dół. Obsługa takiej strony jest bardziej intuicyjna i wygodna. Rosną też szanse, że użytkownik zostanie na niej na dłużej, żeby zapoznać się z treścią.

Jeżeli twoja strona nie jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych, poniżej znajdziesz wskazówki, jak sprawić, żeby stała się dla nich bardziej przyjazna:

  • Wybierz bardziej responsywny szablon. Znajdziesz ich wiele w bibliotece WordPressa. Wyszukanie szablonu, który jest również zoptymalizowany pod wyszukiwarki, nie powinno być kłopotem.
  • Zmniejsz rozmiar strony. Lżejsza strona ze skompresowanymi obrazkami i minimalną ilością plików będzie ładowała się szybciej na urządzeniach mobilnych.
  • Usuń reklamy pełnoekranowe. Formularze zapisu w takiej formie mogą pomóc Twojej firmie zdobyć więcej leadów. Możliwe jednak, że będziesz je musiał wyłączyć w przypadku urządzeń mobilnych (głównie dla ruchu z przeglądarek), jeżeli okaże się, że utrudniają korzystanie ze strony. Większość negatywnych skutków stosowania tych reklam wpływa na Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania, znajdź więc inny sposób wykorzystania ich na stronie.

4. Treści nie są zoptymalizowane

Statystyka: Tylko 10-20% czytelników dociera do końca artykułu*.

Świetnie, jeśli umiesz produkować posty na tysiąc słów. Jeżeli jednak Twój artykuł nie będzie szczególnie wartościowy, nie wszyscy czytelnicy przeczytają go od deski do deski.

W rzeczywistości, nawet gdy opublikujesz obszerne i istotne dla odbiorców treści, większość nie doczyta do końca!

Uwaga użytkowników Internetu jest nieustannie rozproszona. Jeśli Twoje treści nie przykują na dłużej ich uwagi, współczynnik odrzuceń na twojej stronie będzie wysoki, czy tego chcesz, czy nie.

Oto sposoby, jak zainteresować czytelnika treściami łatwymi do skanowania wzrokiem:

  • Wyróżnij ważne słowa i zwroty pogrubieniem, kursywą czy podkreśleniem. Formatowanie stosuj oszczędnie, żeby istotne fragmenty były maksymalnie widoczne.
  • Używaj śródtytułów (h2, h3, itd.). Oddzielaj nimi akapity i zdania. W uporządkowaniu treści zwłaszcza pod kątem SEO pomagają też tagi.
  • Wykorzystuj obrazki. Umieszczaj je w tekście, żeby uniknąć monotonii. Używaj memów i grafik z cytatami czy statystykami, żeby zatrzymać użytkowników tak długo, jak się da.

5. Odwiedzający nie wiedzą, co mają robić

Statystyka: Typowy współczynnik konwersji strony to średnio 2,35%. Ale 10% najlepszych firm odnotowuje 3 do 5 razy wyższe od przeciętnych współczynniki konwersji*.

Jeśli nie masz na stronach nawołania do działania (CTA) albo nie wiesz, jaki masz współczynnik konwersji, to nic dziwnego, że ludzie nie zostają na Twojej stronie.

CTA powinno być głównym powodem, dla którego strona istnieje. Dobrze zdefiniowany cel strony i jej podstron pomoże Ci budować lepszą relację z odbiorcami i czytelnikami. Jeśli określisz, jakie wezwanie do działania powinno znaleźć się na poszczególnych podstronach, zatrzymasz użytkowników strony na dłużej i bardziej ich zaangażujesz.

Ale nawet jeżeli masz CTA, szanse na konwersję powyżej 5% są znikome. Ze wzrostem konwersji wiąże się wiele różnych czynników, nie tylko wezwanie do działania.

Poniżej znajdziesz więc kilka wskazówek, jak poprawić CTA, żeby zwiększyć konwersję:

  • Na danej podstronie zachęcaj do wykonania jednej czynności. Możesz użyć kilku CTA, ale zadbaj o to, żeby oferta była tylko jedna. Zależy Ci na zdobyciu odbiorców. Kilka ofert może ich rozpraszać i obniżyć współczynnik konwersji.
  • Proś o jak najmniej informacji. Jeśli odbiorca ma zarejestrować się za pomocą formularza, wystarczy zapytać go o imię i adres email. Dodanie kolejnego pola do wypełnienia może wpłynąć na spadek konwersji.
  • Usuń górne menu i stopkę. Menu i stopka zawierają linki do innych podstron, co może odwrócić uwagę użytkowników. Mogą oni kliknąć w link, zamiast wykonać czynność, której od nich oczekujesz. O ile to możliwe, usuń obie sekcje z landing page’a.

Podsumowanie

Statystyki na pewno nie są jedynym słusznym kryterium oceny strony. Są jednak pomocnym wskaźnikiem, mówiącym o zachowaniach użytkownika i podejmowanych przez niego działaniach.

Statystyki dają szerszy pogląd na skuteczność strony oraz na to, czy podoba się ona odbiorcom czy nie. Jeśli nie, musisz znaleźć sposób na poprawę sytuacji, żeby maksymalnie zwiększyć oddziaływanie strony na odbiorców. Znając statystyki i korzystając z powyższych wskazówek, systematycznie usprawniaj stronę, a zobaczysz, jak zmienią się jej wyniki. 🙂

 

*neilpatel.com/blog/loading-time/
*blogs.adobe.com/creative/files/2015/12/Adobe-State-of-Content-Report.pdf
*www.comscore.com/Insights/Presentations-and-Whitepapers/2016/2016-US-Cross-Platform-Future-in-Focus
*hub.uberflip.com/blog/13-stats-that-prove-that-nobody-is-reading-your-content-and-what-you-can-do-about-it
*www.wordstream.com/blog/ws/2014/03/17/what-is-a-good-conversion-rate

Autor: Christopher Jan Benitez, GetResponse