Po raz pierwszy w historii społecznej i gospodarczej Polski struktura wieku społeczeństwa dynamicznie przyrasta na korzyść dojrzałych dorosłych oraz starszych dorosłych. Obecnie w Polsce osoby 50+ stanowią ponad 1/3 społeczeństwa. Prognoza na 2042 rok mówi o wzroście ich udziału do połowy populacji.
Zmiany demograficzne i rynkowe, które z tego wynikają, są dużo głębsze niż prosta statystyka. Mimo to, reklama wciąż pokazuje młodych oraz projektuje dla targetu miejskiego, cyfrowego, choć to nie młodzież napędza gospodarkę konsumencką. Dzisiejszy konsument 50+ ma pieniądze, biegle porusza się w internecie i nowych technologiach, podróżuje, dba o zdrowie i jakość życia, znajduje czas dla siebie, realizując pozazawodowe pasje. A jednak reklama wciąż nie jest kierowana do niego.
Kim jest konsument 50+
Istnieje szereg stereotypowych przekonań na temat osób w wieku 50+: oszczędzają, ograniczają wydatki, poszukują najtańszych ofert, nie interesują się nowościami, nie kupują przez Internet…
Raport „Przyszłość to 50 +” pokazuje, że ta grupa społeczna:
- częściej niż młodsze pokolenia uważa, że za produkty wyższej jakości warto zapłacić więcej (69% vs 65% w całej populacji),
- pozostaje otwarta na informacje i częściej niż młodsi lubi dowiadywać się nowych rzeczy, w tym celu częściej niż młodsza grupa społeczeństwa zagląda do Internetu (72% vs 64% w populacji).
Jeśli chodzi o zakupy przez Internet, to wciąż robią je nieco rzadziej niż młodsza generacja (69% vs 75% w populacji), ale nie dotyczy to samych pięćdziesięciolatków. Grupa wiekowa 50-59 kupuje w sieci tak samo często, jak ogół Polaków (76% vs 75% w populacji).
– Z danych jednoznacznie wynika, że mamy do czynienia z rozwojowym, korzystnym pod względem wzorców rynkiem 50+. Ale też z rynkiem paradoksów, gdzie najstarsi korzystają z najmłodszych mediów, a najmłodsi wiekiem mają za zadanie tworzyć miejsca pracy dla tych najstarszych. Na dodatek, po raz pierwszy w historii, po pięćdziesiątce, sześćdziesiątce i siedemdziesiątce są twórcy i uczestnicy kontr – oraz popkultury. Teraz rzucają wyzwanie starości i starzeniu się – mówi Agnieszka Becler, strateg i facylitatorka Adres:Media.
– Nadszedł czas obdarzenia uwagą grupy dotychczas pomijanej w strategiach marketingowych i komunikacyjnych: grupy licznej, zamożnej, zróżnicowanej, o korzystnych wzorach konsumpcji i niespotykanych dotychczas w tym wieku wzorach kulturowych – dodaje Maja Kurzelewska, dyrektor ds. Rozwoju Biznesu Adres:Media.
Kampania informacyjna „Dlaczego w reklamie nie ma takich jak ja?”
W nawiązaniu do tych obserwacji, rusza kampania informacyjna zorganizowana przez Adres:Media. Pokazano w niej prawdziwe sylwetki Polek i Polaków 50+, aktywnych uczestników rynku usług i dóbr materialnych, którzy mimo realnej siły nabywczej wciąż pozostają niedoreprezentowani w komunikacji reklamowej względem grup młodszych.



Więcej informacji na temat akcji znajduje się w kanałach social media (na LinkedInie oraz Facebooku).
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko