Obecnie osoby będące online liczymy w milionach, a samych serwisów skupiających wokół siebie społeczność jest na świecie co najmniej kilka tysięcy. Tym sposobem chcąc sprzedawać skuteczniej, musimy prędzej czy później wejść w tzw. omnichannel.
Bądź tam, gdzie Twoi klienci
Dużą część czasu, jaki przeciętny internauta spędza w sieci, zajmują zakupy internetowe. Prowadzone czy to na stronach konkretnych sklepów, czy na popularnych platformach sprzedażowych. Taki stan rzeczy sprawia, że aby dotrzeć ze swoją ofertą do nowych grup potencjalnych kupujących musimy pojawić się dokładnie tam, gdzie spędzają swój czas.
Zobacz również
Posiadanie sklepu internetowego, nawet takiego wyposażonego w dziesiątki atrakcyjnych funkcji, nie jest już gwarancją sukcesu. Jeśli nikt go nie będzie odwiedzał, wydane na jego zaprojektowanie i wdrożenie pieniądze nie przyniosą zakładanego zwrotu z inwestycji. Dlatego poza wirtualna witryną sklepową kluczową kwestią jest skupienie się na sprzedaży w innych kanałach, najlepiej tych, które skupiają wokół siebie liczne grupy internautów.
Mówiąc o sprzedaży w sieci, od razu nasuwają się znane platformy sprzedażowe: Allegro, eBay oraz Amazon. O ile pierwsza z nich skutecznie działa głównie w Polsce i krajach ościennych, wystawianie ofert na pozostałych otwiera nam rynki międzynarodowe.
Allegro obecnie może poszczycić się 11 mln użytkowników, na eBay konta posiada ponad 120 mln osób, Amazon z kolei w statystykach wykazuje co najmniej 300 mln aktywnych kupujących. Daje to zarówno na rynku lokalnym, jak i globalnym dostęp do ogromnej liczby konsumentów potencjalnie zainteresowanych tym, co mamy na stanie.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Zarządzaj sprzedażą w łatwy sposób
Sprzedaż w wielu różnych kanałach to nie tylko dostęp do liczniejszej grupy konsumentów, ale również możliwość testowania różnorodnych polityk cenowych lub prezentowania konkretnego wycinka oferty towarowej w danym kanale.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jednak aby móc w jeszcze większym stopniu wykorzystać możliwości omnichannel, musimy pomyśleć nie tylko o tym, gdzie wystawiać oferty, ale również o rozwiązaniu pozwalającym na bieżąco zarządzać spływającymi ze wszystkich kanałów zamówieniami.
O ile w wypadku jednego kanału jest to względnie łatwe (np. poprzez wykorzystanie dedykowanego panelu do zarządzania sprzedażą), większa ich ilość sprawia, że ręczna obsługa zaczyna zabierać zbyt dużo czasu. W takim przypadku pozostają dwa wyjścia: albo zatrudnimy dodatkowe osoby do pomocy (co znacznie zwiększy koszty działania sklepu), albo zaczną pojawiać się opóźnienia, które mogą mieć negatywny wpływ na reputację sklepu.
Jest też trzecie rozwiązanie: wykorzystanie odpowiedniego narzędzia do zarządzania sprzedażą wielokanałową.
Tego typu rozwiązania pozwalają z jednego miejsca kontrolować sprzedaż w wielu kanałach, na bieżąco importując pojawiające się w nich zamówienia. Dodatkowo wbudowana automatyzacja pracy usprawnia sam proces realizacji zamówień, ściągając z nas większość żmudnych obowiązków.
Zaletą zastosowania narzędzi e-commerce do zarządzania sprzedażą wielokanałową jest:
- bieżąca kontrola spływających zamówień ze wszystkich kanałów,
- łatwa modyfikacja ofert wystawianych w kanałach (zakładane, edytowanie i zamykanie),
- automatyczna realizacja zamówień dzięki zdefiniowanym procesom (np. wydruk paragonu, listu przewozowego, dokumentu magazynowego),
- kontrolowanie stanów magazynowych i automatyczne uaktualnianie ich w każdym kanale,
- proste dołączenia nowego kanału sprzedaży lub kolejnego konta w aktualnym kanale,
- zarządzanie całą sprzedażą w omnichannel z jednego miejsca.
Przyszłość omnichannel
Zakupy przez internet z roku na rok zyskują na popularności. Konsumenci kupują w ten sposób nie tylko książki i muzykę, ale również odzież i produkty spożywcze – czy to w sklepach internetowych, czy korzystając ze skupiających wokół siebie milionowe społeczności platform sprzedażowych.
Omnichannel uważany jest za trend sprzedażowy przyszłości – tak pokazują m.in. badania przeprowadzone przez firmę Comarch i Kantar TNS przedstawione w raporcie „Przyszłość zakupów – najważniejsze trendy w retail dziś i w roku 2030”. Oznacza to, że wielokanałowość jest dziś nie tyle dodatkiem, ile koniecznością dla każdego sprzedawcy, który poważnie myśli o prowadzeniu sprzedaży w internecie. A wraz z popularnością omnichannelu, rośnie również znaczenie specjalistycznych narzędzi tworzonych do zarządzania kanałami sprzedaży. Zwłaszcza wśród sprzedawców chcących zachować wysoką jakość obsługi zamówień nawet przy rosnącej ilości zamówień.