#dlaKOLEGIpytam: pracownicy Grupy PZU promują męskie zdrowie w akcji edukacyjnej

pzu zdrowie dla kolegi pytam
Rusza kolejna odsłona akcji edukacyjnej #dlaKOLEGIpytam. Grupa PZU i PZU Zdrowie mają jeden cel: zachęcić mężczyzn do profilaktyki, przełamać milczenie wokół nowotworów i zdrowia psychicznego, oraz pokazać, że troska o siebie to nie słabość, lecz siła. 
O autorze
2 min czytania 2025-11-04

Choć mężczyźni chorują równie często jak kobiety, do lekarza trafiają znacznie rzadziej. Dane operacyjne PZU Zdrowie z 2024 roku pokazują, że kobiety odbyły aż dwa razy więcej konsultacji lekarskich niż mężczyźni – 67% wizyt przypadało na kobiety, a tylko 33% na mężczyzn. 

Nowotwory to druga najczęstsza przyczyna zgonów w Polsce, a liczba zachorowań jest niemal identyczna wśród kobiet i mężczyzn – odpowiednio 91 506 i 89 794 przypadków. 

Wśród najczęściej wybieranych specjalistów przez mężczyzn w PZU Zdrowie w 2024 roku urolog znalazł się dopiero na 7. miejscu (7% wizyt), mimo że rak prostaty jest najczęściej występującym nowotworem u mężczyzn. To pokazuje, jak bardzo potrzebna jest edukacja w zakresie męskiego zdrowia. 

Akcja edukacyjna #dlaKOLEGIpytam  

Listopad to w kalendarzu zdrowia miesiąc, w którym szczególną uwagę zwraca się na problem męskich nowotworów, a także dobrostan psychiczny mężczyzn. Aby zachęcić ich do częstszych badań profilaktycznych, PZU Zdrowie wraz z Grupą PZU po raz kolejny ruszają z akcją #dlaKOLEGIpytam. Tytuł kampanii nawiązuje do potocznego zwrotu, spotykanego na forach internetowych, utożsamianego z chęcią pozostania anonimowym.

Akcja dostarcza odpowiedzi na nurtujące pytania związane z męskim zdrowiem, a tym samym zachęca mężczyzn do zadbania o siebie. Służy temu specjalna baza wiedzy, gdzie poza artykułami i infografikami znajdują się filmy z ekspertami PZU Zdrowie – urologiem, ale także psychologiem.

Sesja fotograficzna w historycznym klimacie

W tegorocznej odsłonie akcji, zamiast zdjęć stockowych czy grafik generowanych przez sztuczną inteligencję, Grupa PZU stawia na autentyczność. Bohaterami akcji edukacyjnej zostali pracownicy marki, którzy wzięli udział w sesji wykonanej techniką mokrego kolodionu. To jedna z najstarszych metod fotograficznych, opracowana w połowie XIX wieku.  

Zdjęcia wykonał Marcel Sbranchella, krakowski fotograf specjalizujący się w portrecie analogowym. Pracował na aparacie Mentor Studio z obiektywem Petzval z 1895 roku. Każdy portret powstał na szklanej płycie, przygotowanej ręcznie, naświetlanej i wywoływanej w stanie mokrym od razu po wykonaniu zdjęcia. 

W tak zaaranżowanej przestrzeni powstały portrety, pokazujące mężczyzn w różnych odsłonach, zachęcających do wykonywania badań profilaktycznych, troski o zdrową dietę, aktywność fizyczną, regenerację czy relacje międzyludzkie. 

– Sukcesy poprzednich edycji akcji #dlaKOLEGIpytam pokazały, że męska profilaktyka zasługuje na silny przekaz, dlatego w tym roku połączyliśmy siły z Grupą PZU, by mówić jednym głosem o tym, co naprawdę ważne. Szczególnie cieszy nas zaangażowanie pracowników, którzy licznie zgłosili się do udziału w wyjątkowej sesji zdjęciowej. Każdy portret jest inny – tak jak osoby, które stanęły przed obiektywem. Różni ich wiek, doświadczenie życiowe czy obejmowane stanowisko, ale łączy jedno: chęć, by promować profilaktykę i inspirować innych – mówi Weronika Dejneka, członkini zarządu PZU Zdrowie. 

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS #dlaKOLEGIpytam: PZU Zdrowie nawiązuje do motywów sztuki, aby pokazać zdrowie w męskim stylu