E-mail marketing jako czynnik sukcesu: skuteczność optivo i TUI.com w ramach cyklu życia klienta

Strategia e-mailingowa zintegrowana z cyklem życia klienta to rozwiązanie mające na celu regularne inicjowanie działań i wczesne rozpoznawanie oznak potencjalnego odejścia klientów.
O autorze
2 min czytania 2015-01-14

Do najlepszych przykładów skuteczności takiego podejścia należy kampania TUI.com, firmy należącej do klientów optivo.

Precyzyjnie sprofilowana komunikacja z konsumentem, ukierunkowanie na „nie otwierających”, „nie klikających” i „nie nabywających”, a także skrojona na miarę zawartość i oferty skutkują sukcesem kampanii.

TUI może pochwalić się współczynnikiem open rates na poziomie nawet 55 procent oraz click rates do 42 procent, przy jednoczesnym wzroście nowych rezerwacji.

Sukces możliwy do osiągnięcia za sprawą precyzyjnego targetowania odbiorców i automatyzacji procesów wysyłkowych wyraźnie obrazują kampanie realizowane przez TUI. Największy niemiecki przedstawiciel branży turystycznej zdecydował się na optivo® broadmail w celu zindywidualizowania i zautomatyzowania e-mail marketingu w ramach cyklu życia konsumenta. Strategia kampanii została przygotowana przez zespół konsultantów optivo i nastawiona na inicjowanie działalności klienta i interakcji, a także generowanie dalszych rezerwacji.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W ramach współpracy mającej na celu aktywizację klientów, zaimplementowano trzy kampanie pokontrolne. Kryterium dla każdej z nich stanowiła ostatnia aktywność użytkowników. Szczegółowe profilowanie umożliwiło podzielenie ich na grupy – „nie otwierających”, „nie klikających” i „nie nabywających”, dzięki czemu do każdej grupy możliwe było przekazanie jedynie indywidualnych i doskonale ukierunkowanych treści. W efekcie, każda kampania z osobna osiągnęła co najmniej nieprzeciętne wyniki.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Celem w przypadku grupy „nie otwierających” była ich ponowna „reaktywacja”. Kampania miała na celu zachęcenie subskrybentów do otwierania wiadomości, a wszystkie e-maile zostały odpowiednio wcześniej zoptymalizowane. W ramach ponownego zwrócenia uwagi grupy, badania przeprowadzono z uwzględnieniem zmiennych takich jak identyfikacja nadawcy, czas wysyłki newslettera i jego tematyka. W skład trzyetapowego podejścia włączono również testy A/B, aby zagwarantować, że każdy z respondentów otrzymał interesujący go mailing.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Osoby, które pomimo otwarcia newslettera TUI.com nie kliknęły w żaden z linków skategoryzowano jako „nie klikających”. Dwuetapowe podejście uwzględniało testy A/B w których między innymi zoptymalizowano aspekt wizualny. Podobnie jak w przypadku „nie otwierających”, „nie klikający” nie otrzymywali regularnego newslettera w całym okresie kampanii, w celu pozyskania ich uwagi za sprawą bardzo zindywidualizowanej treści.

Do „nie nabywających” zaliczono wszystkich respondentów, którzy otworzyli wiadomość i kliknęli w link z newslettera w przeciągu ostatniego miesiąca, ale nie dokonali żadnej rezerwacji. W tym przypadku, użytkownicy otrzymali zindywidualizowane oferty last-minute. Ponadto, ta grupa wciąż otrzymywała regularny newsletter TUI. Wyniki takiego podejścia po raz kolejny mówią same za siebie: open rate wyniósł 55 proc. przy klikalności w newsletter na poziomie 42 proc.. Tym samym, osiągnięto również cel nakłonienia zainteresowanych do zakupów i pozyskania kolejnych kupujących, którzy zarezerwowali nowe wycieczki. 

Wszystkie kampanie zostały stworzone za pomocą platformy optivo® broadmail, której zawartość i oferta dostosowywane są specjalnie do wybranej grupy docelowej. Ich rezultaty jasno obrazują sukces, możliwy do osiągnięcia za sprawą odpowiednio dobranego, spersonalizowanego i zautomatyzowanego email marketingu.