EIT Climate-KIC i Szkoła Ekopoetyki realizują wspólny projekt: „Zmieniamy opowieść. Kryzys klimatyczny jako kryzys wyobraźni”

„Zmieniamy opowieść. Kryzys klimatyczny jako kryzys wyobraźni” to tytuł najnowszego projektu, który realizuje Szkoła Ekopoetyki przy Fundacji Instytucie Reportażu wraz z EIT Climate–KIC. W 14 filmach czołowi eksperci i aktywiści związani z inicjatywami proekologicznymi odpowiadają na pytania...
O autorze
1 min czytania 2020-12-22

… dotyczące wyzwań związanych z walką o przyszłość naszej planety. Pierwszy z filmów cyklu był emitowany 1 grudnia w kanałach społecznościowych podmiotów zaangażowanych w  projekt i wspierających go.

Autorzy projektu oraz zaproszeni eksperci chcą zbudować wśród odbiorców świadomość, że potrzebne są nowe, bardziej angażujące społeczeństwo formy opowiadania o katastrofie klimatycznej .

– W wielu naszych działaniach natykamy się na barierę komunikacyjną. Często brakuje nam języka i metafor odpowiednich do wyzwań, przed którymi stoimy w związku katastrofą klimatyczną. W miejscach, w których pracujemy, musimy umieć w przekonujący sposób opowiadać o sytuacji, w jakiej się znalazła planeta i o drogach do rozwiązania tego problemu. Mamy nadzieję, że ten projekt będzie krokiem milowym w budowaniu przekazu o wyzwaniach klimatycznych – mówi Barbara Jarkiewicz z EIT Climate-KIC. 

Najważniejszym celem projektu jest opracowanie nowego sposobu mówienia o katastrofie klimatycznej. Zaproszeni do filmów eksperci opowiadają w jakich kontekstach należy mówić o globalnym ociepleniu, jakich metafor szukać i jakim językiem opowiadać o kryzysie klimatycznym. Marcin Popkiewicz opowiada, czy jest możliwa zielona transformacja w obrębie kapitalizmu, czy raczej na jego gruzach. Wojciech Orliński rozwiewa złudzenia co do tego, że technologia nas uratuje, a Agata Stafiej-Bartosik z Ashoki wyjaśnia, na czym polega prawdziwie innowacyjne myślenie w tym kontekście.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Każdy z 14 filmów trwa około dziesięciu minut.

– Chcieliśmy, by każdy z odcinków był pigułką wiedzy i idei. Można je obejrzeć albo odsłuchać w drodze do pracy czy szkoły lub wrzucić jako komentarz do jakiejś dyskusji w social mediach. Wierzymy w viralowy potencjał takiej formy – tłumaczy Filip Springer ze Szkoły Ekopoetyki. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Ekologia powinna stać się integralnym elementem każdego świadomego ludzkiego życia, niemożliwym do pominięcia elementem samorozwoju i duchowości. Nie jest dodatkiem do naszego stylu życia, a jego sednem, podstawą, na której buduje się spełnione, świadome ludzkie – podkreśla Julia Fiedorczuk, poetka, pisarka i autorka programu Szkoły Ekopoetyki.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Filmy można było zobaczyć na portalu onet.pl i na stronie magazynu „Pismo”. Dostępne są też w kanałach społecznościowych Szkoły Ekopoetyki i EIT Climate-KIC oraz na YouTubie.

W filmach wystąpili: Magdalena Budziszewska (UW), Grzegorz Czemiel (UMCS), Julia Fiedorczuk (Szkoła Ekopoetyki), Aleksandra Gołdys (EIT Climate-KIC), Mateusz Galica (Lata Dwudzieste), Magdalena Kicińska („Pismo. Magazyn opinii”), Jan Mencwel (Miasto Jest Nasze), Wojciech Orliński („Gazeta Wyborcza”), Marcin Popkiewicz (Nauka dla Klimatu), Maciej Rosiński (UW), Przemysław Sadura (UW), Filip Springer (Szkoła Ekopoetyki), Agata Stafiej- Bartosik (Ashoka Polska), Rafał Żak (trener rozwoju).