„Klimatyczny film” to nagroda zainicjowana i ufundowana przez markę Electrolux, Partnera głównego 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Przyznawana w tym roku po raz pierwszy, ma wyróżnić najbardziej przyjazną środowisku produkcję filmową i zwrócić uwagę na palący problem nadmiaru odpadów i śladu węglowego produkowanych przez branżę audiowizualną.
Nagroda „Klimatyczny film” wręczona na gdyńskim Festiwalu to ukłon w stronę tych filmowców i producentów, którym los planety nie jest obojętny. Nabór zgłoszeń do konkursu ruszył 10 sierpnia.
Zobacz również
O nagrodę „Klimatyczny film” mogą ubiegać się wszystkie filmy, które znalazły się w Konkursie Głównym 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, a także tytuły, które zakwalifikowały się do Konkursu Filmów Krótkometrażowych oraz do Konkursu Filmów Mikrobudżetowych. Nagroda jest wręczana w 2 kategoriach: dla filmów krótkometrażowych i filmów pełnometrażowych. W kategorii filmów pełnometrażowych będą mogły zgłaszać swoją kandydaturę filmy zakwalifikowane do Konkursu Głównego i Konkursów Filmów Mikrobudżetowych. Producenci filmów mają czas na zgłoszenia od 10 do 28 sierpnia.
Formularz zgłoszeniowy i regulamin: klimatyczny-film.pl
Laureatów poznamy na Młodej Gali podczas 47. FPFF w Gdyni. Zwycięzcy otrzymają statuetkę i nagrodę finansową w wysokości 15.000 zł.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni od kilku lat przykłada dużą wagę do zielonej produkcji – zarówno w kwestii produkcji filmowej, jak i w kwestii produkcji naszego wydarzenia. Od dwóch lat w ramach Gdynia Industry organizujemy wydarzenia związane z green filmingiem – w tym roku w formie międzynarodowej konferencji o planet placement. Zarówno festiwal, jak i Gdyńskie Centrum Filmowe w swoich działaniach dążą do jak największej redukcji śladu węglowego w myśl tego, że edukację i zmiany najlepiej zacząć od siebie. – podkreślił Tomasz Kolankiewicz, Dyrektor Artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni – Mam nadzieję, że konkurs i nagroda „Klimatyczny film” przyczynią się do szybszych zmian i skutecznie wypromują ideę zielonej produkcji filmowej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Postanowiliśmy zainicjować i ufundować nagrodę „Klimatyczny film”, ponieważ chcemy docenić wysiłki wszystkich polskich ekip filmowych podejmujących mniejsze i większe kroki na rzecz ekologicznych produkcji. Środowisko filmowców jest bardzo opiniotwórcze, dlatego uważamy, że wręczając nagrodę na 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, zwiększamy widoczność tematu i podkreślamy jego wagę w przestrzeni publicznej. Nagroda ma przede wszystkim inspirować i pokazywać, że dzięki wspólnemu wysiłkowi świat przyjazny środowisku naturalnemu jest możliwy – podsumowała Natalia Kostera, Brand Manager Electrolux Polska.
Jak powiedziała Monika Głowacka, wiceprezes Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, partnera merytorycznego nagrody:
KIPA, jedna z największych niezależnych organizacji biznesu w Polsce, od dwóch lat propaguje ideę zrównoważonej produkcji audiowizualnej, tzw. green filmingu, poprzez świadome realizowanie utworów audiowizualnych w najbardziej ekologiczny sposób. W tym celu zaangażowała się m.in. w realizację dwóch projektów: opracowanie „Zielonego przewodnika dla branży audiowizualnej” wraz z autorskim programem warsztatów ekologicznych oraz w organizację cyklu szkoleń pn. „Laboratorium zielonej produkcji audiowizualnej”. Podejmowane działania mają umożliwiać realizację celów związanych z ograniczaniem wpływu na środowisko naturalne, prowadzących w dalszej perspektywie do energooszczędności, neutralności klimatycznej i implementowania zielonych technologii w naszym sektorze. Inicjatywę stworzenia nagrody „Klimatyczny film” odbieramy bardzo entuzjastycznie, traktując ją jako zwieńczenie i docenienie wysiłków podejmowanych przez ekipy filmowe na rzecz ochrony środowiska oraz szerokie propagowanie idei green filmingu.
Od zeszłego roku działa inicjatywa na rzecz zrównoważonej produkcji „Film dla klimatu” przy Krajowej Izbie Producentów Audiowizualnych, zainicjowana manifestem podpisanym w ramach 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Manifest był pierwszym krokiem w kierunku rozpoczęcia procesu zmiany w polskim sektorze audiowizualnym.
Komisja Konkursowa na początku września wybierze produkcje szczególnie wyróżniające się w działaniach na rzecz środowiska. Jurorzy w trakcie obrad zapoznają się z przedłożonym planem zrównoważonej produkcji i podjętymi działaniami proekologicznymi. Zwrócą uwagę na poczynione wysiłki ekip oraz pomysłowość i efektywność rozwiązań w obszarach takich jak np.: zużycie energii, korzystanie z transportu o niższym śladzie węglowym, gospodarowanie materiałami w zakresie dekoracji i mody cyrkularnej, planowanie lokacji, cateringu oraz zarządzanie odpadami.
W składzie Komisji Konkursowej zasiądą przedstawiciele: Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, inicjatywy Film dla Klimatu oraz marki Electrolux.