Troska o przyszłość planety to wspólne zadanie społeczeństw, rządów i biznesu. Światowy Dzień Ziemi (22 kwietnia) jest więc dobrą okazją do dyskusji na temat ekopraktyk stosowanych przez firmy odpowiedzialne społecznie. Empik, jeden z liderów w branży e-commerce w Polsce, wprowadził na szeroką skalę rozwiązanie na rzecz zielonej logistyki. Zamówienia z oferty własnej, z dostawą do salonów stacjonarnych, klienci odbierają już bez opakowań i wypełniaczy. Ogromna popularność tej opcji dostawy sprawia, że rocznie przełoży się to nawet na 40 000 uratowanych drzew. Ponadto firma zmniejszy o 50% w skali roku zużycie kartonów, w których transportowany jest towar od dostawców i z magazynu, dzięki ich wielokrotnemu wykorzystywaniu.
Biznes odpowiedzialny społecznie
Zakupy internetowe stale zyskują na popularności. Już ponad 77% internautów w Polsce kupuje online, z czego prawie 1/3 deklaruje, że obecnie zamawia w sieci więcej produktów niż przed wybuchem pandemii w 2020 roku[1]. Jednocześnie konsumenci są coraz bardziej świadomi tego, w jak dużym stopniu ich codzienne wybory wpływają na zmiany klimatu i stan naszej planety, a firmy odpowiedzialne społecznie inicjują kolejne proekologiczne zmiany. W przypadku obszaru e-commerce największy nacisk kładzie się na zieloną logistykę. Dobrym przykładem może być rozwiązanie, które wprowadził już na szeroką skalę Empik – rezygnacja z pakowania zamówień internetowych w opcji bezpłatnej dostawy do salonów.
Zobacz również
Odbiór zamówień w salonach stacjonarnych to najpopularniejszy sposób dostawy wśród klientów platformy Empik.com, a teraz także najbardziej ekologiczny. Od kilku miesięcy mogą oni odbierać większość produktów zamówionych online bez żadnych opakowań i wypełniaczy. Dzięki temu rozwiązaniu zmniejszamy zużycie kartonów nawet o 610 ton rocznie – wskazuje Mateusz Rokita, dyrektor ds. logistyki B2C w Empiku.
Już niespełna 250 zamówień w opcji dostawy do salonów wystarczy, aby uratować 1 drzewo. Rocznie oznacza to ok. 40 000 drzew – to cztery razy więcej niż rośnie w Łazienkach Królewskich w Warszawie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Zakupy bez opakowań
Już ponad 75% produktów z oferty własnej Empiku jest objętych ekodostawą, czyli trafia z magazynu centralnego do salonów stacjonarnych bez opakowań.Obecnie dotyczy to zamówień online zawierających jednocześnie do czterech sztuk produktów z kategorii: Książka, Muzyka, Film i Zabawki, a także części artykułów z kategorii Sport, Motoryzacja i AGD. Empik zapowiada wprowadzenie tego rozwiązania również dla wybranych artykułów papierniczych i produktów z sekcji Zdrowie i Uroda jeszcze w tym roku.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zamówienia bez opakowań są odpowiednio zabezpieczone w trakcie transportu z magazynu. Przewożone są w zbiorczych, usztywnionych pudełkach, które chronią je przed uszkodzeniem. Z tej metody dostawy wyłączone są jednak między innymi produkty o wysokiej wartości, tzw. drobnogabarytowe oraz podatne na uszkodzenia mechaniczne (np. szklane flakony perfum, płyty winylowe czy figurki). Usługa ta nie obejmuje również zamówień od firm sprzedających swoje produkty w ramach Empik Marketplace (EmpikPlace).
Na bieżąco śledzimy reakcje klientów. Okazuje się, że gdy odbierają swoje zamówienia w salonie bez opakowania, ich poziom zadowolenia (mierzony tzw. wskaźnikiem NPS) jest wyższy, niż gdy otrzymują paczkę w kartonie. Reakcje są bardzo pozytywne – nasi klienci wierzą w sens odpowiedzialnego kupowania i to motywuje nas do wprowadzenia kolejnych proekologicznych zmian – dodaje Mateusz Rokita.
Empik Kocha Planetę
Wycofanie opakowań dla zamówień do salonów wpisuje się w założenia programu Empik Kocha Planetę. Firma testowo wdraża ekoopakowania dla innych rodzajów dostaw, z myślą o ograniczeniu generowania dodatkowych odpadów, często trudnych do przetworzenia.
Pierwsi klienci otrzymują już swoje paczki z nowym, papierowym wypełnieniem. Testujemy również papierowe taśmy. Docelowo, w ciągu kilku miesięcy całkowicie zaprzestaniemy wykorzystywania plastikowych folii do pakowania produktów zamówionych na Empik.com. Uruchomiliśmy także pilotażowy program odzysku kartonów, w których transportowane są produkty od dostawców oraz z magazynu do salonów stacjonarnych. Pozwoli to zmniejszyć ich zużycie o 50% rok do roku. Na naszej liście priorytetów znajduje się również ekologiczny zielony transport, który pomoże nam redukować ślad węglowy generowany w ramach procesów logistycznych – podkreśla Mateusz Rokita.
Już wcześniej marka wprowadziła możliwość rezerwacji produktu online i odbioru w sklepie (alternatywę dla paczek internetowych – bez pakowania i dodatkowego transportu) oraz usługę Pay&Go (pozwalającą na samodzielne zakupy stacjonarne przy użyciu aplikacji mobilnej bez drukowanych paragonów i tylko z fakturami elektronicznymi, co znacznie ogranicza zużycie papieru). Z kolei usługi Empik Premium i Empik Premium Free dostępne są bez plastikowych kart. Już ponad 7 milionów osób korzysta z benefitów obu programów poprzez wirtualne konta w aplikacji mobilnej Empik.
Firma stara się również inspirować do dobrych zmian, np. poprzez warsztaty o tematyce ekologicznej czy spotkania online z aktywistami i ekspertami. Konsekwentnie rozwija też ofertę certyfikowanych ekoproduktów na Empik.com. To jednak dopiero początek długofalowych zmian. O kolejnych inicjatywach z zakresu zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności będzie informować wkrótce.
[1] Raport „E-commerce w Polsce” z 2021 roku, opracowany na podstawie ankiety elektronicznej przeprowadzonej przez firmę Gemius z wykorzystaniem techniki CAWI na reprezentatywnej próbie 1769 internautów powyżej 15. r. ż w dniach 10-14 czerwca 2021 roku.