65% inwestorów ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich i 52% ze Stanów Zjednoczonych zdecydowałoby się wycofać z inwestycji – sprzedać akcje lub udziały – w reakcji na informacje o przypadkach nietycznego zachowania lub nieetycznych praktyk w spółce, w którą zainwestowali. Najmniej zainteresowani tym faktem są przedstawiciele Niemiec – zaledwie 34% jest skłonna do tak radykalnego kroku. Polscy inwestorzy także plasują się poniżej globalnej średniej, wynoszącej 49%.
Respondenci badania SEC Newgate z naszego kraju ocenili gotowość do opuszczenia inwestycji ze względów etycznych na 40%. Najbardziej skłonni do wyjścia z inwestycji są, co może zaskakiwać, inwestorzy powyżej 50. roku życia oraz osoby, które regularnie śledzą informacje w mediach. Aż 52% inwestujących w Polsce deklaruje, że zawsze lub często szuka informacji o wynikach firmy, w którą planują
zainwestować, w obszarze środowiska, społecznym i zarządzania.
Zobacz również
Jednocześnie czynniki takie, jakie kwestie zrównoważonego rozwoju i środowiska oraz etyczne podejmowanie decyzji są bardzo ważne dla nie więcej niż co trzeciego inwestora (odpowiednio 27% i 33%) – mniej niż na świecie (odpowiednio 35% i 38%).
Respondenci w Polsce doceniają starania firm w celu poprawy swoich wyników ESG – z roku na rok widać poprawę ocen wystawianych w badaniu SEC Newgate „ESG Monitor 2024”. Wśród najwyżej ocenianych na wysokiej pozycji utrzymuje się sektor finansowy, w tym banki (w tym roku na pierwszej pozycji – 49% ankietowanych wystawiło im ocenę co najmniej 7 na 10, wobec 37% w zeszłym roku), a także e-commerce (48% wobec 39% rok temu – co wystarczyło do zdobycia pierwszego miejsca. Wśród najlepiej ocenianych znalazła się też branża turystyczna (z wyłączeniem linii lotniczych) – awans z 8. miejsca na 3. a także edukacja (47% wobec 37% rok wcześniej) i branża beauty (46% wobec 33% rok temu). Na szarym końcu stawki znalazł się – co nie jest wielkim zaskoczeniem – przemysł, w tym przemysł wydobywczy (31% wobec 20% w zeszłym roku) i chemiczny (32% wobec 23% roku temu). Na trzecim miejscu od końca znalazła się energetyka jądrowa (33%), która w badaniu pojawiła się po raz pierwszy – w obliczu planu budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce jest oczywiste, że dużym wyzwaniem będzie zdobycie zaufania opinii publicznej dla tego projektu w najbliższych latach.
– Jednak mimo obserwowanej poprawy, nawet najlepiej oceniane branże osiągnęły maksymalnie 49% zaufania, co pokazuje, że nadal istnieje duże pole do poprawy – powiedziała Zofia Bugajna- Kasdepke, prezeska SEC Newgate CEE.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Prawie dwie trzecie respondentów na świecie (65%) stwierdziło także, że firmy powinny odgrywać bardziej aktywną rolę społeczną (w Polsce 58%), choć tylko 50% ankietowanych na świecie uznało, że firmy powinny wypowiadać się na tematy polityczne (w Polsce tylko 33%) a na tematy społeczne nieznajdujące się bezpośrednio w sferze zainteresowań ich interesariuszy niewiele więcej, bo 56% na świecie i 47% w Polsce.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wśród najważniejszych spraw, w których ankietowani oczekują działań ze strony firm, na czele jest traktowanie pracowników w sposób sprawiedliwy – 82% na świecie i 76% w Polsce – oraz dostarczanie wysokiej jakości produktów i usług – odpowiednio 81% i 77%. Niemal równie ważne dla respondentów jest działanie w sposób otwarty i transparentny – 80% na świecie i 74% w Polsce.
Z kolei aż 73% badanych na świecie i 68% w Polsce jest przekonanych, że wysokie wyniki w obszarze ESG nie muszą odbywać się kosztem rentowności. Co więcej, 78% badanych na świecie i 72% w Polsce uważa, że firmy powinny dbać o interesy wszystkich interesariuszy, a nie jedynie akcjonariuszy. Choć naturalnie więcej osób, które nie inwestują aktywnie, przychyliło się do tego zdania (84% na świecie i 77% w Polsce) to nawet działanie firm w interesie wszystkich interesariuszy popiera 71% aktywnych inwestorów na świecie i 61% w Polsce.
Zdecydowana większość badanych (73%) zgodziła się, że firmy powinny bardziej przejrzyście komunikować swoje działania i wyniki w zakresie ESG. Mimo to niemal połowa (44%) respondentów zadeklarowała brak zaufania do deklaracji firm na temat ich działań i osiągnięć w tej dziedzinie.
Zdjęcie główne: mat. pras.