Świat reklamy poszedł na wojnę
Znaczące jest to, że panelem inauguracyjnym Cannes Lions było wystąpienie Garriego Kasparowa i Richarda Edelmana, którzy poruszali tematykę odpowiedzialności i zobowiązania marek wobec wojny na Ukrainie. Wystąpienie było wezwaniem do działania skierowanym do całej branży kreatywnej.
Główne myśli:
Zobacz również
- Kiedy spada społeczne zaufanie do rządów i polityków, coraz ważniejsza staje się rola brandów; mocna metafora w nawiązaniu do profesji Kasparowa: dzisiaj nie można być szarym – ta szarość jest zarezerwowana dla świata polityki (którego autentyczność bywa łatwa do zakwestionowania). Komunikacja marek powinna być jednoznaczna i zdecydowana: czarna lub biała.
- Komunikacja marketingowa jest współczesną bronią, której można / należy użyć w dobrej sprawie (siła social mediów).
- Wojna o Ukrainę nie jest tylko wojną o suwerenność; jest wojną w obronie wartości i tego, w co wierzymy.
Kontynuacją tej narracji był panel z przedstawicielami agencji reklamowych z Ukrainy. Niesamowita moc przekazu osób, które kiedyś walczyły o briefy, a teraz walczą o wolność Ukrainy (Yaroslava Gres z agencji UNITED24, która odbierała rok temu nagrodę na Effie wraz z bratem, dziś pokazała jak jej brat zamiast nagrody odbiera broń podczas wojny).
- W obliczu wojny konieczne jest zredefiniowanie myślenia o kreatywności (z pozoru może się ona wydawać bezużyteczna).
- • Kreatywność z pozoru nie brzmi jak najbardziej przydatna umiejętność na wojnie, z pewnością nie powstrzymuje rakiet, ale pozwala pociągnąć za sobą miliony, stworzyć największą kampanię, z ponad 10 tysiącami billboardów na świecie i w ostateczności zmienić bieg wojny, który miała potrwać tylko kilka dni.
- Do widzów z ekranu przemówił Wołodymyr Zełenski, który apelował do branży kreatywnej o wykorzystanie swojej siły do walki z rosyjska propaganda.
Zakończenie tej wojny i to na jakich warunkach to nastąpi, zależy od uwagi świata. Potrzebuję do tego sojuszników. Potrzebuję Was. Jesteście najbardziej kreatywnymi ludźmi na wiecie. Potraficie znajdować słowa i obrazy, żeby dotrzeć głęboko do ludzi i sprawić, że zaczynają rozmawiać o problemach, które w innym przypadku byłyby ignorowane. Teraz możecie pomóc zakończyć tę wojnę, mówiąc światu o ukraińskim bohaterstwie. To możliwe, bo potęga kreatywności jest większa niż tyrania autorytarnego Państwa, które utknęło w przeszłości.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Wyzwania przed „web 3.0”
„Building a better internet with „Web 3.0” – Met up z udziałem Marca Mathieu, właściciela agencji Web3 Studio, znanej ze współpracy z firmami z listy Forbes 500, m.in. Samsungiem , Coca – Cola, Unilever
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Oto jak zmienia się podejście do kształtowania treści w sieci:
- „Web 1.0” było ograniczone do czytania content,
- „Web 2.0” rozszerzyło Internet o tworzenie content,
- „Web 3.0” koncentruje się na prawie do własności,
- Jakie jest największe wyzwanie przed „Web 3.0”? To samo, które stawia się branży NFT – przestać tworzyć content, który będzie wyłącznie kolekcjonerską własnością, ale pociągnie za sobą użyteczność. Na ten moment największa użytecznością dla posiadaczy konkretnych NFT jest budowanie społeczności wokół marki i nagradzanie posiadaczy NFT contentem i benefitami niedostępnymi dla innych.
Zmiana klimatu oznacza zmianę wszystkiego
Panel „It’s not climate change it’s everything change” – wizjonerski panel o tym, jak zmiana klimatyczna wymusza przemodelowanie praktycznie każdego biznesu.
A jak do walki ze zmianami klimatu może się do przyczynić „Web3.0”?
- Wraz z adopcją technologii coraz więcej działań przeniesie się do metaverse, zmniejszając tym samym produkcję w realnym świecie, która tak mocno obciąża środowisko.
- Wpływ wielkich eventów czy marek modowych na środowisko znacznie się zmniejszy, gdy zaczniemy brać udział w imprezach wirtualnych, a wyrażanie siebie przez modę przybierze formę korzystania z wirtualnych ubrań, na wzór skórek, które dziś możemy widzieć w grach komputerowych.
Piwo ma kryzys wieku średniego
„Ripping Apart the Old Beer Playbook” – panel z udziałem Ari Weiss’a – global chief creative officera DDB oraz Michelle St. Jacques chief marketing officer Molson Coors, na temat komunikacji marek piwnych, i o tym, że dziś stare sztuczki już nie mają zastosowania, a piwny marketing wymaga rewolucji.
- Co przez dekady było siłą kampanii piw? Wykorzystanie męskich stereotypów i seksistowskie poczucie humoru.
- Takie żarty nie bawią już młodego odbiorcy, a to, co niegdyś było siłą marek piwnych, jest obecnie ich słabością. Bo jak powiedział Ari Weiss: What we’ve done right we also did wrong.
- Dlatego marki piwne takie jak Coors Light i Budweiser odrzuciły ograniczony do mężczyzn świat, by zaprosić „wszystkich do baru” – kobiety ściągające stanik po pracy, ludzi pijących piwo pod prysznicem, matematyków, innymi słowy każdego, kto ma jakikolwiek piwny mikromoment.