Festiwal vlogmasów, czyli Święta na YouTubie

Festiwal vlogmasów, czyli Święta na YouTubie
O autorze
4 min czytania 2021-12-24

W samym 2020 roku Polacy obejrzeli 54 mln godzin treści związanych z Bożym Narodzeniem. Ten wynik pokazuje, że formaty nawiązujące do świąt cieszą się dużą popularnością. Mimo że są dopiero w grudniu, na YouTubie pierwsze wyszukiwania z nimi związane zauważalne są już w sierpniu. Korzystają z tego influencerzy, którzy co roku wracają z coraz bardziej kreatywnymi pomysłami na vlogmasy.

Okres świąteczny to czas, kiedy chętnie zaglądamy na YouTubie i szukamy treści związanych z Bożym Narodzeniem. Szukamy tam pomysłów na prezenty, najlepszych przepisów na świąteczne potrawy czy inspiracji na dekorację domu. Wybór jest szeroki, bo samych treści dotyczących prezentów w okresie świątecznym powstało w Polsce około 18 mln. Oprócz prezentowników, w których szukamy inspiracji na podarunki dla bliskich, chętnie oglądamy również haule zakupowe, unboxingi, poradniki, DIY, podsumowania roku i – najbardziej wyczekiwane – vlogmasy.

Vlogmas, czyli połączenie słów vlog i Christmas, to najchętniej wykorzystywany przez twórców format, ponieważ można w pokazać praktycznie wszystko – od wspólnego gotowania i dekorowania domu, po zimowe wyjazdy i świętowanie. Każdy twórca może dopasować ten format do contentu, który regularnie wypuszcza na swój kanał. Głównym celem jest pokazanie codzienności przed świętami, a także stworzenie magicznej, wyjątkowej atmosfery. Ze względu na swobodę vlogmasów coraz więcej twórców chętnie wypuszcza swoją wersję, co jeszcze bardziej zwiększa ich popularność.

Tysiące filmów rocznie, a każdy z nich jest wyjątkowy – tak co roku wygląda okres vlogmasów. Twórcy zdają sobie sprawę, że aby przyciągnąć uwagę widzów muszą wyróżnić się spośród tłumu, dlatego co roku starają się podnieść poprzeczkę. Aby zaskoczyć odbiorców, decydują się na przykład na świąteczne wyjazdy czy dekoracje domu przypominające te z amerykańskich filmów. Przeglądając pierwsze filmy tegorocznych vlogmasów możemy być pewni, że przebiją popularnością te z poprzednich lat.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Andziaks, czyli świąteczny klimat Nowego Jorku

Andziaks to twórczyni, której vlogmasy oglądają setki tysięcy widzów. Jej świąteczne filmy są jednymi z najpopularniejszych na polskim YouTubie i wiele osób codziennie wyczekuje na nowy odcinek. Podczas ich nagrywania pokazuje swoją codzienność, a także przygotowania do świąt. Regularnie zabiera swoich widzów na świąteczne zakupy, podczas których kupuje ozdoby świąteczne czy prezenty, a także pokazuje dekorowanie domu czy pakowanie upominków. Spontaniczna i naturalna forma sprawiły, że widzowie codziennie wyczekują nowego odcinka vlogmasów. W tym roku Andziaks postanowiła wyprzedzić konkurencję i zabrać swoich widzów na święta do Nowego Jorku. Jest to wyjątkowy pomysł na nagrywanie vlogmasów, ponieważ miasto to słynie ze swojego przepychu w kwestii świątecznych dekoracji i wyjątkowej atmosfery. Mimo wszystko możemy być pewni, że konkurencja w przyszłym roku będzie próbowała jej dorównać.

Studenckie święta u Alexxis Oli

Przygotowania do świąt w wersji studenckiej? Ten rodzaj vlogmasów znajdziecie na kanale Alexxis Oli. Twórczyni pokazuje jak łączyć życie studenckie i naukę z przygotowaniami do świąt. Ola podczas swoich zeszłorocznych vlogmasów pokazywała przygotowania do studenckiej wigilii, pieczenie pierników, ale również zmagania z nauką do sesji. Takie podejście do tematu świątecznych filmów sprawiło, że oglądało je chętnie wielu studentów, którzy sami musieli dzielić czas między przygotowaniami do świąt, a egzaminami na uczelni. W tym roku Ola również zdecydowała się na wypuszczenie serii vlogmasów, w których możemy zobaczyć między innymi backstage i premierę jej własnej kolekcji dresów, a także vlog z robienia tatuażu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Boże narodzenie DIY z loveandgreatshoes

Justyna i Kasia z kanału loveandgreatshoes również regularnie co roku wykorzystują format vlogmasów do tworzenia filmów na swoim kanale. W zeszłym roku postawiły na podzielenie się z widzami swoimi sposobami na stworzenie ręcznie robionych prezentów dla swoich bliskich. DIY to bardzo popularna idea, której celem jest samodzielne tworzenie potrzebnych nam rzeczy. W czasach rosnącej liczby kupowanych rzeczy taka forma prezentów jest miłą odskocznią, co potwierdzili widzowie loveandgreatshoes. Ich kreatywne podejście sprawiło, że wielu widzów zadeklarowało wykorzystanie pomysłów twórczyń u siebie. W tym roku dziewczyny również ruszyły z vlogmasami. Już teraz możemy oglądać pierwsze odcinki, gdzie twórczynie dzielą się swoimi pomysłami na dekoracje świąteczne oraz pomysłami na prezenty.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Poradnik na nietrafione prezenty u Panny Joanny

Czy świąteczne przygotowania to tylko miłe chwile? Każdy z nas wie, że nie. Również takimi sytuacjami postanowiła podzielić się youtuberka, Panna Joanna. Nietrafiony prezent? Pomylenie terminu? Mały wypadek? Twórczyni, jak i wielu z nas, zna to z autopsji. Pokazanie nie tylko tych wyjątkowych i miłych chwil, ale również tych mniej udanych sprawiło, że widzowie mocno zaangażowali się, a także chętnie opisywali swoje świąteczne wpadki w komentarzach. Prawdziwość i naturalność przyciągnęły grono widzów i wyróżniły się spośród setek filmów przedstawiających idealną organizację świąt.

Święta z O Matko i Córko

O Matko i Córko, czyli rodzinny duet również co roku wykorzystuje format vlogmasa. Ich świąteczne filmy pełne są ciepła, a także wspólnie spędzanego czasu razem z rodziną. Twórczynie pokazywały pieczenie świątecznych ciasteczek, otwieranie kalendarzy adwentowych, ale również nie zabrakło wspólnego ubierania choinki czy nawet grania w świąteczną wersję Simsów. Jak widać na filmie nie tylko w realnym świecie możemy poczuć świąteczną atmosferę. Po zeszłorocznym sukcesie i dużym zainteresowaniu vlogmasami, w tym roku twórczynie również zdecydowały się wprowadzić ten format na swój kanał. Na nowych odcinkach dzielą się z widzami swoimi udanymi i nieudanymi zakupami, pokazują dekoracje domu rodzinnego, a nawet niefortunny upadek choinki.

Vlogmasy to nie tylko sposób na bliższą relację pomiędzy twórcą a odbiorcami, ale również świetna okazja do promocji produktów. Różnorodność treści w tym formacie sprawia, że twórca z łatwością może wpleść reklamę w fabułę filmu. Odpowiednie dobranie twórcy i przemyślane wykorzystanie formatu vlogmasa może sprawić, że produkt stanie się prezentowym must-have. Zmaksymalizować zyski ze współpracy z influencerem na pewno pomogą również dostępne narzędzia takie jak listy remarketingowe, których można użyć w późniejszych działaniach promocyjnych czy przy stworzeniu kreacji z wizerunkiem influencera, które przyciągną jego fanów. Warto też zastanowić się nad hasłami i słowami kluczowymi, które wykorzystywane są w promocji, ponieważ ich przemyślane dobranie to skuteczny sposób na poprawę widoczności w wyszukiwarce. Lokując produkt na kanale twórcy ważne, aby jak najbardziej ułatwić odbiorcom przejście z filmu na stronę, która pozwoli im zrobić zakupy. Do tego najlepiej wykorzystać linki pod filmami, karty, ekran końcowy czy swipe’y. Dobra strategia marketingowa, wykorzystanie potencjału świątecznego formatu, a także użycie odpowiednich narzędzi pozwoli marce odcinać kupony jeszcze długo po świętach Bożego Narodzenia.

 

Autorka: Angelika Zaręba, junior marketing specialist, LTTM (LifeTube, TalentMedia, Gameset)