Dodatkowo w tym roku zainicjowano dwie nowe kategorie – „Trendy i Nowości”, a także „Omnichannel Roku”. O wynikach zadecydowały głosy ponad 145 tys. Polaków, którzy oceniali 121 sieci handlowych.
Jak podkreślają organizatorzy, najważniejszą z nich jest „Promocja Roku”, bo promocje są oczkiem w głowie polskiego konsumenta. To właśnie one w największym stopniu przyciągają uwagę klienta i decydują o jego wyborach. W tegorocznej edycji statuetki otrzymały takie sieci handlowe, jak Biedronka, Kaufland, Intermarché, Żabka, Twój Market, Media Expert, Sinsay, Hebe, Allegro, Pepco, Jysk i Leroy Merlin. Ponadto wyróżnione zostały sieci: Smyk, Temu, Black Red White oraz Jula.
Zobacz również
– Zwycięzcy VI już edycji programu wykazali się nie tylko atrakcyjnymi ofertami cenowymi, ale też pomysłowością w sposobie ich komunikacji i dopasowaniem do realnych potrzeb kupujących. Bardzo istotna okazała się też prostota promocji. Klienci szczególnie doceniają takie akcje, które są przejrzyste, łatwe do zrozumienia i pozwalają wygodnie z nich korzystać. Rywalizacja była wyjątkowo zacięta, bo sieci coraz lepiej rozumieją, że skuteczna promocja to dziś połączenie atrakcyjności, klarowności i wygody dla konsumenta – mówi Tomasz Jabłoński, przewodniczący Kapituły Blix Awards.
Drugą fundamentalną kategorią programu jest „Innowacyjna Sieć Roku”. W VI edycji tym mianem okrzyknięto takie sieci, jak Lidl, Kaufland, POLOmarket, Żabka, Topaz, Empik, CCC, Rossmann, Allegro, Action, IKEA oraz Castorama. Wyróżnione zostały także sieci: Stokrotka, RTV Euro AGD, Duży Ben, Dr Max Drogeria, Salony Agata i PSB Mrówka. Jak zauważają organizatorzy, tu liczą się innowacje – od wygodnych aplikacji i programów lojalnościowych po ciekawy digital marketing czy smart technologie w sklepie. Z roku na rok widać, że sieci handlowe coraz wyżej podnoszą poprzeczkę w zakresie innowacyjności.
– Retailerzy coraz lepiej wykorzystują dane i technologię, by rozwijać programy lojalnościowe oparte na dedykowanych kuponach i spersonalizowanych ofertach. Dzięki temu zakupy stają się bardziej dopasowane do potrzeb klientów. Równocześnie w sklepach przybywa rozwiązań, które poprawiają wygodę – od nowoczesnych kas samoobsługowych, przez aplikacje ułatwiające płatność czy lokalizowanie produktów, po innowacyjne formaty placówek i ekspozycji. Sieci coraz częściej łączą te elementy w spójną całość, tworząc nowoczesne doświadczenie zakupowe – zaznacza dr Krzysztof Łuczak, wiceprzewodniczący Kapituły.
Apps in ChatGPT: nowy krok OpenAI [OPINIE]
Trzecią niezmienną od lat kategorią programu jest „Zdrowa Żywność”. Wygrywają w niej sieci oferujące produkty od lokalnych dostawców, Bio, Eko, Organic – bez chemii czy GMO. Tacy retailerzy dostosowują swój asortyment do konsumentów, którzy świadomie wybierają zdrowie, naturę i troskę o środowisko. Aldi, Auchan, Carrefour Market, Moje Sklepy i Chata Polska to tegoroczni laureaci. Natomiast wyróżniona została sieć sklepów Dino.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Zwycięzcy tej kategorii potrafią łączyć wysoką jakość z transparentnością. Oferują produkty o krótkim składzie i pochodzące od lokalnych dostawców – wyjaśnia Marcin Lenkiewicz, wiceprzewodniczący Kapituły.
Nową kategorią są „Trendy i Nowości”. Pokazuje ona, jak sieci handlowe reagują na zmieniające się oczekiwania klientów – od produktów roślinnych i modnych przekąsek po limitowane edycje i innowacyjne formaty. W tej kategorii laureatami są Netto, Carrefour, Lewiatan, Żabka, Chorten, Neonet, H&M, Super-Pharm, Erli, KiK, Home&You, Bricomarché. Wyróżnione zostały także sieci: Maxi Zoo, Avia, DM Drogerie i OBI.
„Omnichannel Roku” to kolejna nowość. Została wprowadzona, aby wyróżnić sieć, która najlepiej na rynku potrafi łączyć sprzedaż online z offline w jedno spójne doświadczenie zakupowe. I w tej kategorii wygrał Decathlon.
Jak podsumowuje dr Krzysztof Łuczak, okazuje się, że klienci zwracają coraz większą uwagę na innowacje, wygodę i spójność doświadczenia zakupowego. To pokazuje, że działania podejmowane przez retailerów – od wprowadzania nowych konceptów sklepów i usług po integrację online i offline – są realnie zauważane i doceniane przez konsumentów.