Firmy powinny uaktualnić swoje strategie rozwoju – wyniki raportu Accenture Fjord Trends 2022

Według corocznego raportu Fjord Trends publikowanego przez Accenture Interactive, dwa lata pandemii wywołały powszechną zmianę stosunku ludzi do pracy, technologii i planety, a także zmianę ich nawyków zakupowych. Biorąc pod uwagę te czynniki, firmy powinny zmienić sposób prowadzenia biznesu.
O autorze
3 min czytania 2022-02-02

Najnowszy, piętnasty już raport Fjord Trends przedstawia praktyczne wskazówki dla firm, które chcą budować wartość dla swoich klientów, pracowników i społeczeństwa.

Raport Fjord Trends 2022 jest wyraźnym sygnałem dla biznesu – diametralnie zmienia się styl życia konsumentów, relacje międzyludzkie czy stosunek społeczeństw do środowiska. A to oznacza, że zmieni się również sam biznes. Trendy, które zidentyfikowaliśmy, mogą być dla firm przewodnikiem po nowej rzeczywistości, ale też wyzwaniem do uwzględnienia w swoich strategiach. Zarówno pracownicy, jak i klienci stają się indywidualistami. Coraz częściej wybierają odpowiedzialnie – tak, aby posłużyć planecie, nawet kosztem swojej wygody. Oczywiście rośnie znaczenie cyfrowej rzeczywistości i dostępu do informacji, a w raporcie pokazujemy już urzeczywistniającą się koncepcję metawersum. Nic też dziwnego, że po dwóch latach pandemii jeden z trendów podkreśla rolę usług związanych ze zdrowiem i troską, nawet w firmach, które nie działają w tym sektorze. Organizacje, które odpowiednio zidentyfikują i przeanalizują zachodzące na wielu płaszczyznach życia zmiany, a następnie dopasują do nich swoje strategie, mogą liczyć na lojalność klientów i w rezultacie wypracują przewagę konkurencyjną – tłumaczy Krzysztof Ślęczka, CG&S and digital commerce director, Accenture w Polsce.

Według raportu nowe zachowania konsumentów skłonią firmy do przemyślenia swojego podejścia do projektowania, innowacji i rozwoju. To wynik nowych oczekiwań i zmieniającego się sposobu myślenia pracowników, niedoborów spowodowanych problemami w łańcuchach dostaw, a także powstaniem środowisk wirtualnych, takich jak metawersum.

Nie możemy lekceważyć skali obecnie obserwowanych zmian w relacjach, ani związanych z nimi wyzwań – powiedział Mark Curtis, head of global innovation and thought leadership w Accenture Interactive. – Decyzje, jakie firmy podejmą w tej sytuacji, mogą wpłynąć na nasz świat i jego funkcjonowanie w większym zakresie, niż jesteśmy w stanie sobie to wyobrazić, kształtując nasze relacje z bliskimi, ze współpracownikami, społeczeństwem, a także z markami i miejscami. Przed nami czas pełen wyzwań, ale również wielkich możliwości biznesowych, które pozwolą na bazie nowych relacji stworzyć rzeczywistość przyjazną ludziom oraz naszej planecie – dodał Mark Curtis.
LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Raport Fjord Trends 2022 przedstawia pięć najważniejszych trendów, które w tym roku wpłyną na społeczeństwo, kulturę i biznes:

1. Bądź sobą: Rosnące poczucie kontroli nad swoim życiem, które ludzie odzyskują dwa lata po rozpoczęciu pandemii, wpływa na to, jak pracują, jakie tworzą relacje i co kupują. Ludzie zadają sobie pytania, kim są i co jest dla nich ważne. Rosnący indywidualizm ma głębokie konsekwencje dla organizacji oraz sposobu, w jaki kierują one swoimi pracownikami, jak kształtują dla nich nowe wartości, a także jak dbają o relacje firma-klient.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

2. Koniec myślenia opartego na dostatku?: W ubiegłym roku wiele osób doświadczyło widoku pustych półek, rosnących cen prądu oraz problemów z dostępnością codziennych usług. Choć nieprawidłowości w łańcuchach dostaw mogą się okazać tylko przejściowym wyzwaniem, to ich wpływ się utrzyma i doprowadzi do przejścia od „myślenia opartego na dostatku” – czyli dostępności, wygodzie i szybkości – do bardziej świadomego podejścia w trosce o środowisko. Firmy muszą odnieść się do obaw różnych grup społecznych związanych z dostępnością ich produktów lub usług w skali globalnej.
 
3. Następna granica: Metawersum to nadchodząca eksplozja kulturowa, nowy internetowy świat łączący wszystkie istniejące poziomy informacji, urządzenia i przestrzenie, z którymi ludzie wchodzą w interakcje. Społeczeństwo będzie oczekiwać zaangażowania firm w rozbudowę i zagospodarowanie nowego środowiska oferującego nieograniczone możliwości, w którym można zarabiać pieniądze i tworzyć nowe rodzaje zatrudnienia. To miejsce będzie funkcjonowało nie tylko poprzez ekrany i słuchawki – stworzone zostaną doświadczenia i miejsca w realnym świecie, które będą oferować interakcje z cyfrową rzeczywistością.
 
4. Liczy się prawda: Konsumenci oczekują, że będą mogli zadać pytanie i uzyskać odpowiedź natychmiast po wpisaniu go w wyszukiwarkę internetową lub po krótkiej wymianie zdań z asystentem głosowym. Sam fakt, że jest to tak łatwe i szybkie, sprawia, że ludzie zadają coraz więcej pytań. W przypadku firm, zakres pytań klientów oraz liczba kanałów komunikacji stale rośnie. Sposób, w jaki organizacja będzie na nie odpowiadać jest dużym wyzwaniem dla projektantów, ale także kluczowym czynnikiem budującym zaufanie oraz przyszłe źródło przewagi konkurencyjnej.
 
5. Okazuj troskę: W ubiegłym roku poświęciliśmy więcej uwagi na dbanie o siebie oraz troskę o innych. Usługi związane z opieką zdrowotną oraz e-zdrowiem zyskały na znaczeniu, stwarzając nowe wyzwania i możliwości dla pracodawców i marek, bez względu na ich powiązanie z sektorami ochrony zdrowia czy medycznym. Kwestie te będą dla nas coraz istotniejsze, a środowisko biznesowe musi odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie w tym obszarze.  

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
W miarę jak konsumenci weryfikują wszystkie swoje relacje, marki powinny działać w ramach dwóch obszarów odpowiedzialności: troszczyć się o świat już dzisiaj, a jednocześnie budować jego przyszłość w sposób przyjazny dla planety, firm i społeczeństwa – powiedział David Droga, CEO and creative chairman w Accenture Interactive. – Kluczem jest zrozumienie wpływu tych relacji i aspiracji oraz przekształcenie tej wiedzy w efektywne strategie biznesowe budujące znaczenie i wzrost – dodał David Droga.

Accenture co roku publikuje raporty przedstawiające trendy, prezentujące kompleksowe spojrzenie na przyszłość społeczeństwa, technologii i biznesu. Raport Fjord Trends 2022, który skupia się na aktualnych zachowaniach klientów i ich wpływie na społeczeństwo, kulturę i biznes, jest efektem crowdsourcingu w globalnej sieci ponad 2000 projektantów i innowatorów Accenture z ponad 40 miejsc na świecie. Odwiedź stronę raportu: Fjord Trends 2022: Nowe trendy i wyzwania, dowiedz się więcej i obserwuj na Twitterze #FjordTrends.