…pozycjach po wpisaniu fraz, których… nie szukają nasi klienci.
Dobór słów kluczowych to działanie, od którego należy rozpocząć prace pozycjonerskie. Bardzo istotne jest to, by skupić się szczególnie na tym etapie i przeprowadzić go w konsultacji z klientem, który najlepiej wie, jakie są aktualne potrzeby jego witryny. To on jest także w stanie wytypować produkty, których sprzedaż chce zwiększyć lub te, które sprzedają się najlepiej i warto je wyróżnić.
Zobacz również
Czym są frazy kluczowe?
Słowa kluczowe to zwroty, które użytkownik Internetu wpisuje w wyszukiwarkę chcąc odnaleźć odpowiednie informacje. Kluczem do skuteczności pozycjonowania strony w Google jest więc dobranie tych, które w Google wpisują potencjalni odbiorcy naszego biznesu. Ze względu na charakter fraz kluczowych możemy wyróżnić ich następujące rodzaje: ogólne, brandowe i long tailowe.
O rodzajach słów kilka
Pierwsze, ogólne, to najczęściej frazy złożone z 1-2 wyrazów o dość ogólnikowym charakterze. Zazwyczaj są to bardzo mało sprecyzowane zwroty (np. hydraulik), których pozycjonowanie rzadko przekłada się na wyraźne korzyści biznesowe dla naszej witryny. Wynika to z faktu, iż frazy te są bardzo trudne do wypozycjonowania – konkurencja w tym zakresie jest ogromna. Zazwyczaj są one także wyszukiwane przez osoby o bardzo słabo sprecyzowanych oczekiwaniach. Oznacza to, że mogą generować ruch użytkowników kompletnie niezainteresowanych naszą usługą/produktem lub nie generować tego ruchu wcale. Warto zwrócić tu także uwagę na wyraźną zależność: frazy o mniejszej ilości wyrazów mają zazwyczaj większy stopień ogólności i są częściej wpisywane przez użytkowników, równocześnie jednak ich wypozycjonowanie jest dużo bardziej kosztowne.
Drugi typ fraz kluczowych – zwroty brandowe – to te związane z nazwą naszego biznesu. Użytkownicy wyszukują je zazwyczaj, kiedy chcą trafić na naszą stronę lub poszukują adresu lokalizacji naszej firmy. Zwykle jednak frazy te nie wymagają pozycjonowania – większość nazw firm ma charakter unikalny, a nazwy domen zazwyczaj są im tożsame. Oznacza to więc, że większość firm nie musi wykonywać specjalnych zabiegów, by po wpisaniu nazwy swojego biznesu znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwań.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Ostatni rodzaj słów kluczowych to tzw. frazy „długiego ogona” (long tailowe). To wszystkie zwroty składające się z więcej niż dwóch wyrazów, które cechują się większym stopniem uszczegółowienia (np. czerwone skórzane botki). To zazwyczaj ruch organiczny pochodzący z ich wyszukiwań przekłada się na zysk. Wynika to z dużo większego doprecyzowania przez użytkownika poszukiwanego hasła, a co za tym idzie bardziej zdecydowanych internautów. Istotne jest także to, że pozycjonowanie się na tego rodzaju, bardziej szczegółowe i rzadsze frazy, jest zdecydowanie łatwiejsze. Frazy te zazwyczaj cechują się mniejszą ilością wyszukiwań, ale częściej przekładają się na realny zysk dla biznesu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Oczywiście funkcjonują także inne, nietypowe i niewymienione powyżej rodzaje fraz kluczowych – np. te poradnikowe, związane z potrzebą uzyskania jakiejś informacji w sieci. Zazwyczaj jednak to te trzy, zaprezentowane kategorie mają największe znaczenie dla firm korzystających z pozycjonowania.
Wybierz dobrze
Jak podjąć decyzję o wyborze określonych słów kluczowych? Przede wszystkim należy przyjrzeć się swojej ofercie – produktom i usługom, które dostarczamy. Należy przeanalizować także charakter naszego biznesu – czy świadczymy usługi przez Internet czy raczej przyjmujemy klientów w siedzibie swojej firmy. To bardzo ważne, ponieważ w przypadku biznesów lokalnych do fraz kluczowych powinniśmy dodać miejscowość, w której mamy siedzibę – umożliwi nam to skorzystanie z pozycjonowania lokalnego (np. warsztat samochodowy krakow). Warto skupić się także na tym, co działaniami w wyszukiwarce chcemy osiągnąć – np. zwiększyć sprzedaż, wygenerować większy ruch. Dobrym pomysłem jest także skorzystanie z podpowiedzi Google – zarówno tych automatycznych, w polu wyszukiwania, jak i pokrewnych, do wyszukiwanego przez nas hasła podpowiedzi, zlokalizowanych na samym dole strony. To oczywiście bardzo podstawowe rozwiązanie, które może pomóc nam dobrać frazy kluczowe, ale ich ostateczne brzmienie najlepiej skonsultować z profesjonalistami lub chociaż skorzystać z odpowiednich narzędzi (m.in. Google AdWords KeywordTool, Google Search Console, Semstorm). Przy pomocy tego rodzaju narzędzi warto także sprawdzić częstotliwość wyszukiwań danej frazy w skali miesiąca, określając tym samym także sezonowość danych produktów.
Pamiętaj o konkurencji
Dobierając słowa kluczowe pamiętajmy jednak o jednym z najważniejszych aspektów: ich konkurencyjności. To oczywiste, że bardziej popularne frazy będą wymagały dłuższego pozycjonowania, a jego efekty mogą być widoczne dopiero po kilkunastu miesiącach. Warto pamiętać rónież, że widoczność efektów zależna będzie nie tylko od samej konkurencyjności frazy, ale także: branży, w której działamy; liczby firm konkurencyjnych i przede wszystkim: stopnia zoptymalizowania naszej witryny.