Future Mind: dla 6 na 10 retailerów wyzwania budżetowe są kluczową przeszkodą w optymalizacji procesów

Future Mind: dla 6 na 10 retailerów wyzwania budżetowe są kluczową przeszkodą w optymalizacji procesów
Według Barometru Retail firmy Future Mind, polscy eksperci z sektora handlu wskazują zarządzanie asortymentem, cenami i promocjami jako obszary o najwyższym potencjale do ulepszenia procesów biznesowych w 2025 roku (32 proc.). Sporym zainteresowaniem w kontekście optymalizacji cieszą się także zarządzanie magazynami i zapasami.
O autorze
2 min czytania 2025-01-09

Taka sytuacja wskazuje, że branża handlowa coraz częściej dostrzega konieczność poprawy efektywności w kluczowych obszarach operacyjnych. Wdrażanie nowych technologii, takich jak systemy planowania zasobów ERP, pozwala nie tylko redukować koszty operacyjne, ale również budować przewagę konkurencyjną. Z kolei wśród największych przeszkód retailerzy wymieniają jednak ograniczenia budżetowe (59 proc.) oraz opór wobec zmian (32 proc.).

Zarządzanie kosztami

Polskie firmy handlowe skupiają się na optymalizacji procesów, by przeciwdziałać rosnącym kosztom operacyjnym. Aż 41 proc. badanych wskazało, że negocjacje z dostawcami są kluczową strategią w redukcji wydatków. Taki sam odsetek respondentów wskazał na zarządzanie personelem. Z kolei zarządzanie asortymentem, magazynami i zapasami, zapewniają respondentom najwyższy zwrot z już zrealizowanych inwestycji w optymalizację. W 2025 roku coraz więcej firm planuje wdrażać technologie takie jak prognozowanie i uzupełnianie zapasów oparte na AI oraz elektroniczne etykiety cenowe.

– Największy wpływ na optymalizację procesów mają rozwiązania technologiczne, które jednocześnie zwiększają sprzedaż. Idealnym miejscem do wdrażania takich systemów jest przestrzeń sklepowa. Przechodząc do konkretnych rozwiązań, postawiłbym na weryfikatory planogramów, które wykorzystują technologię rozpoznawania obrazu w celu zapewnienia zgodności ekspozycji produktów z planem. Podobnym rozwiązaniem są elektroniczne etykiety (ESL), które umożliwiają dynamiczną zmianę cen w czasie rzeczywistym, co zwiększa efektywność i może podnieść marże. Ciekawe działania prowadzi obecne także Lidl. Ma on szansę przywrócić do łask technologię Scan and Go, którą będzie testował w wybranych sklepach. Jeśli nowe podejście się sprawdzi i spełni oczekiwania konsumentów, niewykluczone, że wprowadzą je inni najwięksi retailerzy, a to może znacząco wpłynąć na obniżenie kosztów pracy – mówi Emil Waszkowski, Head of Strategy w Future Mind.

Technologie na horyzoncie 2025

Najwięksi retailerzy do optymalizacji procesów najczęściej wykorzystują takie technologie jak systemy planowania zasobów – ERP (64 proc.) oraz zarządzania relacjami – CRM i zarządzania magazynami – WMS (po 57 proc.). Coraz istotniejsze dla polskich retailerów stają się także platformy zapewniające widoczność łańcucha dostaw, systemy do analizy dużych zbiorów danych, elektroniczne etykiety cenowe oraz aplikacje mobilne dla pracowników. W stosunku do 2024 roku dwa razy więcej firm planuje implementować rozwiązania technologiczne w sklepach właśnie po to, aby obniżyć koszty operacyjne.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Przeszkody w optymalizacji

Wciąż mało istotne pozostają takie technologie jak IoT i RFiD. Pomimo wzrastającego zainteresowania generatywną sztuczną inteligencją (Gen AI) w kontekście personalizacji, mało firm faktycznie wykorzystuje AI do automatyzacji procesów. Tylko 6 proc. respondentów biorących udział w Barometrze Retail Future Mind, wdrożyło tę technologię w tym obszarze. Może być to związane z ograniczeniami budżetowymi, które według retailerów są główną przeszkodą powstrzymującą ich przed wdrażaniem inicjatyw mających na celu optymalizację procesów. W odpowiedzi na te wyzwania, ponad jedna trzecia firm planuje utrzymać lub zwiększyć inwestycje w technologie chmurowe i analitykę danych.

Perspektywy na przyszłość

Pomimo trudnych warunków gospodarczych, 41 proc. respondentów uważa, że rok 2025 będzie korzystniejszy dla branży retail. Eksperci podkreślają, że sukces optymalizacji zależy nie tylko od implementacji technologii, ale również od zmiany podejścia w zarządzaniu procesami. Biorąc pod uwagę dynamiczne zmieniające się warunki gospodarcze, konkretne działania mające na celu zwiększanie efektywności mogą być kluczowe dla polskiego handlu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Barometr Retail powstał na podstawie badania zrealizowanego na grupie 34 ekspertów, osób decyzyjnych związanych z sektorem handlu detalicznego, przy użyciu metody CAWI. Pokazuje on przewidywania dotyczące kierunku rozwoju branży detalicznej w najbliższych miesiącach. Projekt realizowany przy współpracy z redakcją „Wiadomości Handlowe”.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zdjęcie główne: Freepik

PS NMInsights: Według Barometr Retail polscy retailerzy mają problem z efektywnym wykorzystaniem danych konsumenckich [BADANIE]