Gang Troski o Nioski: Sebastian Stankiewicz i Stowarzyszenie Otwarte Klatki zachęcają do zmiany losu kur w Polsce

Gang Troski o Nioski: Sebastian Stankiewicz i Stowarzyszenie Otwarte Klatki zachęcają do zmiany losu kur w Polsce
Dwie na trzy kury znoszące jaja w Polsce spędzają całe życie w ciasnej klatce. Stowarzyszenie Otwarte Klatki pokazuje, że każdy z nas może zmienić ich los. W spocie organizacji aktor Sebastian Stankiewicz zaprasza do „gangu troski o nioski”. 
O autorze
2 min czytania 2025-06-11

„Jesteśmy tu, bo mamy dość. Najwyższa pora, by załatwić to raz na zawsze!” – mówi na początku spotu Sebastian Stankiewicz, znany m.in. z serialu „Edukacja xD”, a także roli szpaka Mateusza w „Akademii pana Kleksa”. Akcja toczy się w ciemnym, przypominającym piwnicę pomieszczeniu, gdzie wokół Stankiewicza zgromadził się tłum osób. Całość przywodzi na myśl klimat kultowego filmu Podziemny krąg.

Ta mroczna konwencja to jednak tylko pozory. W rzeczywistości zebrani mają szlachetny cel – chcą pomóc zwierzętom. Siła i energia tej grupy nie są wymierzone przeciwko innym ludziom, tylko skupione na walce o kury, które same nie mogą prosić o pomoc. „Gang” przypomina firmom nie o haraczu, lecz o ich obietnicach wycofania jaj z chowu klatkowego.

Jak tłumaczy Stankiewicz, każdy z nas może realnie zmienić los kur w Polsce. Warunki przystąpienia do „gangu” są proste: troska o zwierzęta, dostęp do internetu i kilka wolnych minut tygodniowo.

– Warto dołączyć do gangu troski o nioski, ponieważ warto dbać o zwierzęta. Dbajmy o to, żeby klatki były otwarte – komentuje Stankiewicz, który włączył się do akcji pro bono.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Nadzieja na zmiany dla kur

Sprzeciw społeczeństwa wobec chowu klatkowego kur spowodował w ostatnich latach duże zmiany w politykach sieci sklepów i producentów żywności, a także restauracji, kawiarni czy hoteli w Polsce – ponad 170 firm zadeklarowało wycofanie jaj klatkowych, a prawie połowa (47%) już teraz się z tej obietnicy wywiązała. 

– Większość firm zobowiązała się wycofać tzw. jaja trójki do końca 2025 roku i chociaż wiele z nich jest na dobrej drodze do osiągnięcia tego celu, są też takie, które ukrywają przed konsumentami informację o tym, czy robią w tym zakresie jakieś postępy. Nie pozwolimy im uniknąć odpowiedzialności i zapraszamy wszystkie osoby, którym los zwierząt nie jest obojętny, aby również dołączyły do „gangu troski o nioski” – mówi Paweł Rawicki, prezes Stowarzyszenia Otwarte Klatki.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Otwarte Klatki zachęcają osoby zainteresowane działaniem na rzecz kur do wejścia na stronę. Można tam podpisać deklarację niekupowania jaj z chowu klatkowego, a także dołączyć do wirtualnych akcji pomocy kurom, m.in. poprzez pisanie komentarzy w mediach społecznościowych czy wysyłanie wiadomości do firm. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Gang kojarzy się zwykle z siłą i brutalnością, ale nasz spot pokazuje, że prawdziwa siła to troska i empatia, które sprawiają, że jesteśmy w stanie naprawdę zmieniać świat na lepsze. Do „gangu troski o nioski” może dołączyć absolutnie każdy, bo jego misja wykracza poza wszelkie podziały. Niezgoda na okrucieństwo wobec zwierząt łączy różnorodne osoby, ale są one skupione na jednym celu – jest nim zakończenie chowu kur w ciasnych klatkach – mówi Julia Pająk, menadżerka ds. kampanii dobrostanowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki.

Za produkcję spotu odpowiada agencja Mova, reżyserem jest Mayo Kucharski, a autorem zdjęć Grzegorz Myjkowski. Partnerem Stowarzyszenia Otwarte Klatki i rozpoczynającej się akcji jest Jet Line.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS Symboliczna ferma norek pod PKiN. Stowarzyszenia Otwarte Klatki wzywa do przyjęcia ustawy w sprawie zakazu hodowli zwierząt na futro