Podstawą sukcesu jest odpowiednio dobrane targetowanie. Oznacza to precyzyjny dobór odbiorców komunikatu, co umożliwia segmentacja bazy, np. według płci, danych behawioralnych, geograficznych lub preferencji odbiorców. Dzięki temu, odbiorcami maila mogą być – przykładowo – kobiety w wieku 30-35 lat z województwa mazowieckiego. „Co więcej, segmentacja bazy według danych behawioralnych pozwala na podział odbiorców na grupy według ich reakcji na wcześniej wysyłane maile: czy otworzyli wiadomość, czy kliknęli na link zawarty w niej etc., dzięki czemu lepiej poznajemy ich nawyki” – mówi Jarosław Nowak, Brand Manager mail-media. Z kolei segmentacja według preferencji odbiorców umożliwia grupowanie ich według takich kryteriów, jak: wiek, płeć, hobby czy preferencje produktowe. Dzięki temu można sprawdzić, czy użytkownik był wyłącznie zainteresowany ofertą wybraną w newsletterze, czy skupił się na innych produktach; czy dodał je do koszyka zakupowego i jak długi czas spędził, wybierając poszczególne oferty na stronie, jakie akcje wykonał. Wszystkie te informacje stanowią bezcenne źródło wiedzy o konsumentach, ich nawykach, i pozwalają na zwiększenie efektywności e-mail marketingu.
Współczesny konsument chce być traktowany indywidualnie i otrzymywać oferty dopasowane do jego potrzeb i upodobań, stąd niezwykle ważna jest personalizacja mailingu. „Przykładowo, posiadając dane o odbiorcy, można dostosować przekaz w taki sposób, by poczuł się wyjątkowo, np. zwrócić się do niego po imieniu – „Witaj, Aniu!”. Można również poinformować adresata maila o unikalnym kodzie rabatowym, np. „Twój kod rabatowy to ABC123”. Oba te elementy są szczególnie cenione przez Panie, zatem spersonalizowana wysyłka znacznie zwiększa skuteczność kampanii mailingowych skierowanych do kobiet” – dodaje Jarosław Nowak.
Zobacz również
Ważna jest również odpowiednia treść i wygląd mailingu. Kampania sprzedażowa, której grupą docelową są kobiety, powinna zawierać wyraźne logo i hasło reklamowe, np. „darmowa dostawa”, „tylko dziś rabat 30%”, „odbierz darmowy produkt”. Kobiety lubią czuć się doceniane i dobrze traktowane, dlatego zawsze warto zaoferować im coś ekstra, np. kupon upominkowy lub drobny prezent dołączany do zakupów w danym dniu.
Warto także wyróżnić cenę i informację o promocji. Nie może zabraknąć wyraźnego „call to action”, jak np. „sprawdź!” – odbiorca musi wiedzieć, czego oczekuje od niego nadawca maila. Im bardziej chwytliwe i ciekawe hasło, tym większa szansa, że konsument odwiedzi stronę internetową, a następnie dokona zakupu.
Kobiety zwracają ogromną uwagę na estetykę, dlatego warto dobrze przemyśleć konstrukcję e-maila, jego elementy wizualne, grafiki i kolorystykę. Mężczyźni wolą oszczędne, wręcz minimalistyczne grafiki e-maili, jednolite w kolorystyce i utrzymane w ciemniejszych barwach. Panie natomiast preferują wielokolorowe, bardziej żywe grafiki i czcionki. Co ciekawe, nieprawdą jest, że najpopularniejszym kolorem wśród nastolatek jest różowy. Istotny jest także dobór odpowiedniego zdjęcia – przedstawicielki płci pięknej dłużej oglądają fotografie niż panowie i koncentrują swoją uwagę na ciele sfotografowanej osoby, zaś mężczyźni patrzą przede wszystkim na twarz.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Warto również pamiętać o tym, że kobiety coraz częściej odbierają pocztę korzystając ze smartfonów. Dlatego coraz częściej sprawdzają się szablony jednokolumnowe. Ważne też jest, by strony docelowe, na które kierowany jest ruch z wysyłanych e-maili, były zoptymalizowane i dostosowane zarówno do urządzeń mobilnych, jak i tradycyjnych komputerów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing