TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Gdzie leży sukces reklamy osobistej

Wartość rynku reklamy osobistej w USA tylko w tym roku wyniesie blisko 15 miliardów dolarów, przy dynamice sięgającej 50 proc. W Polsce wartość tego rynku przekroczy 0,25 miliarda złotych i będzie najszybciej rozwijającym się segmentem rynku e-reklamy.
O autorze
2 min czytania 2015-09-08

Według najnowszych badań już co piąty respondent skorzystał z tej rewolucyjnej formy promocji. Co ważne aż 92 proc. marketerów ocenia pozytywnie rezultaty takich kampanii, a 1/3 zamierza zwiększyć wydatki na nią. Gdzie leży sukces reklamy osobistej – dlaczego firmy ją uwielbiają, a klienci nie traktują jak spamu?

Wraz z rozwojem i upowszechnianiem się internetu, równie dynamicznie rosną wydatki na reklamę w sieci. Tylko w zeszłym roku rynek ten w Polsce, według IAB, wart był 2,5 mld zł, przy dynamice na poziomie 4 proc. Takie wyniki oznaczają, że e-reklama ustępuje tylko reklamie TV, ale jak pokazują badania oraz estymacje praktyków rynku w ciągu najbliższych 2-3 lat ten stan także ulegnie zmianie. Według najnowszego raportu Sociomantic Labs „Innowacyjna reklama 2015”, w ciągu ostatnich 12. miesięcy aż 84 proc. respondentów zwiększyło wydatki na reklamę internetową kosztem innych mediów. W porównaniu do pierwszej edycji badania w 2014 roku to wzrost o 6 punktów procentowych. – W 2015 roku wartość tego rynku wzrośnie o około 14 procent. Największą dynamikę wzrostu w tym segmencie, będzie miała właśnie reklama osobista – prognozuje Maciej Wyszyński, Managing Director CEE w Sociomantic Labs. – Wartość tego sektora w 2015 r. wzrośnie aż o 120 proc., co przełoży się na zwiększenie jego udziału w wydatkach na reklamę internetową do ok. 10 proc., co z kolei oznacza będzie wartość rynku reklamy osobistej na poziomie 250 mln złotych  – dodaje Wyszyński z Sociomantic.

Osobiście, znaczy skuteczniej

Wartość rynku samej reklamy osobistej w USA tylko w tym roku wyniesie 14,8 mld dolarów, przy dynamice na poziomie 47,9 proc. O sukcesie za oceanem świadczy w dużej mierze fakt, że aż 70 proc. tamtejszych firm korzysta z tej innowacyjnej promocji. W Polsce rewolucja dopiero się zaczyna, jednak jak pokazuje najnowsze badanie Sociomantic Labs, 32 proc. respondentów o niej słyszało. To wzrost świadomości aż o 106 proc. w stosunku do 2014 roku. Co ważne, oprócz wiedzy na temat tego modelu reklamy, wzrosło także jego wykorzystanie – już 21 proc. respondentów skorzystało z programmatic marketingu, co oznacza wzrost na poziomie 110 proc. w stosunku do 2014 roku.

Dla przeważającej większości badanych, wydatki na kampanie reklamowe w modelu osobistym – programmatic stanowiły do 10 proc. ogólnych wydatków (18 proc. odpowiedzi). Choć po raz pierwszy pojawiły się także odpowiedzi (3 proc.) wskazujących, że te wydatki stanowiły między 11 proc. a 20 proc. ogólnych wydatków na reklamę w internecie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Co ważne, aż 92 proc. badanych marketerów ocenia pozytywnie rezultaty kampanii wykorzystujących reklamę osobistą, a 33 proc. zamierza zwiększyć na nią wydatki w ciągu najbliższych 12. miesięcy. 

Programmatic marketing a mobile

Z każdym rokiem rośnie znaczenie reklamy osobistej, o czym najlepiej świadczą statystyki wykorzystania tej formy reklamy przez marketerów. Programmatic wkroczył również na rynek reklamy mobilnej. W 2015 roku, po raz pierwszy, respondenci wskazali, że wykorzystują innowacyjny model reklamy osobistej także w mobile’u. – Rynek reklamy mobilnej, a co za tym idzie także rynek m-commerce są jednym z najdynamiczniej rozwijających się sektorów e-commerce. Marketerzy prowadzący kampanie reklamowe w tym kanale powoli przekonują się do reklamy osobistej. Na razie wykorzystuje ją tylko 2 proc. badanych, jednak wraz z rozwojem tego rynku w Polsce należy spodziewać się bardzo dynamicznego wzrostu – uważa Wyszyński z Sociomantic.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Personalizacja coraz bardziej powszednia

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wyniki badań potwierdzają, że marketerzy (33 proc. badanych) coraz częściej wykorzystują personalizację w działaniach marketingowych. Z tych, którzy to robią, aż 43 proc. respondentów personalizuje email marketing, 35 proc. działania SEO – marketing w wyszukiwarkach internetowych, co czwarty (25 proc.) działania w mediach społecznościowych, a 22 proc. działania reklamowe w sieci.

Konsumenci się zmieniają, a wraz z nimi zmienia się także rynek reklamy. Programmatic marketing z innowacyjnego modelu reklamowego, testowanego przez niewielu, staje się wiodącym trendem na rynku reklamy. Co ważne, przy akceptacji i korzyściach zarówno dla marketerów, jak i samych klientów.