Pod lupę wzięto ok. 10 milionów tweetów opublikowanych przez 152 tys. polskich użytkowników internetu w okresie od stycznia do grudnia 2012 roku. Do ich analizy wykorzystano narzędzie stworzone przez brytyjskich naukowców, które zostało dostosowane przez analityków z firmy badawczej Gemius do pracy z językiem polskim w ramach międzynarodowego projektu badawczego „Kolektywne Emocje w Cyberprzestrzeni”.
Przeprowadzone badanie pokazało, że 70% komentarzy zamieszczonych na Twitterze w 2012 roku miało zabarwienie emocjonalne. Choć większość z nich miała charakter pozytywny (67%), to wpisy zawierające negatywne emocje były najmocniejsze. Towarzyszyły one przede wszystkim porażkom polskich sportowców, a najwięcej z nich wywołały rozgrywki podczas EURO2012. Podobny wydźwięk miały wpisy towarzyszące przegranej Polaków w meczu z Rosją w ćwierćfinale turnieju siatkówki w Londynie. Jedynym sportowym sukcesem, który miał wyraźny wpływ na ogólne natężenie pozytywnych emocji wyrażanych w komentarzach publikowanych na Twitterze, był złoty medal dla siatkarzy w lidze światowej.
Zobacz również
Przy analizie wpisów w cyklu tygodniowym okazało się, że środa jest tym dniem, gdy polscy użytkownicy Twittera dzielą się najbardziej negatywnymi emocjami. Co więcej, samopoczucie tweetujących, wyrażane w formie wpisów, pogarsza się wraz z upływem tygodnia pracy i odstaje od weekendowego nastroju, kiedy to średni wynik dla wyrażanych pozytywnych emocji jest wyższy. Nie bez wpływu na udział emocjonalnych i neutralnych wypowiedzi jest także pora dnia. Emocje towarzyszą przede wszystkim wypowiedziom publikowanym w godzinach popołudniowych i wieczornych, gdy użytkownicy są najbardziej aktywni. W nocy wydźwięk zamieszczanych treści jest w znaczącej większości neutralny.
Jak tłumaczy Piotr Tempczyk – analityk firmy Gemius, jeden z autorów badania – w nocy część profili na Twitterze jest uaktualniana automatycznie, a co więcej są to głównie te, których rolą jest informowanie, a nie komentowanie czy wyrażanie przekonań tj. profile z informacją o pogodzie czy newsami ekonomicznymi. Natomiast Anna Winnicka, psycholog z firmy Gemius, zwraca też uwagę na to, że dzieląc się przeżywanymi emocjami, oczekujemy szybkiej reakcji od innych użytkowników. Dlatego zamieszczamy posty w godzinach największego ruchu, aby dotrzeć do większej ilości osób.
Do analizy wpisów na Twitterze wykorzystano polską wersję SentiStrength, dzięki któremu badacze, na podstawie słowników wyrazów nacechowanych emocjonalnie i przy wykorzystaniu pięciostopniowej skali osobno dla natężenia pozytywnego i negatywnego, mogli ocenić emocjonalne zabarwienie każdej wypowiedzi. Analizę oparto na danych zebranych za pomocą programu LexiUrlSearcher, który pozwala ściągać i wyszukiwać polskie wypowiedzi z próbki postów udostępnianych przez Twittera.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
„Kolektywne Emocje w Cyberprzestrzeni” to interdyscyplinarny projekt badawczy finansowany przez Unię Europejską w ramach 7. Programu Ramowego, którego przedmiotem jest rola i sposoby funkcjonowania kolektywnych emocji wśród użytkowników sieci. W przedsięwzięciu bierze udział dziewięć instytucji naukowych i badawczych z sześciu różnych krajów Europy (Austrii, Szwajcarii, Niemiec, Słowenii, Wielkiej Brytanii i Polski). Skupiają one specjalistów z zakresu psychologii emocji, teorii sieci złożonych, fizyki statystycznej, sztucznej inteligencji i rzeczywistości wirtualnej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W dniach 29-30 stycznia na Politechnice Warszawskiej odbędzie się konferencja podsumowująca projekt. Gemius jest współorganizatorem wydarzenia.