źródło zdjęcia głównego: pexels.com
Na kanale Google Webmasters pojawił się 11 minutowy materiał firmowany twarzą pracownicy Google, Maile Ohye na temat tego, na co warto zwrócić uwagę przy wybieraniu specjalistów SEO do pracy nad naszą stroną www. Materiał w wersji z polskimi napisami, pełen bardzo konkretnych porad, można obejrzeć poniżej:
Zobacz również
Jak to, o czym mówi Maile ma się do polskich realiów? O czym przede wszystkim powinny pamiętać firmy, które poszukują usług SEO?
SEO nie jest czarną magią, a SEOwiec nie jest cudotwórcą
Oznacza to, że z jednej strony działania SEO nie są tajemną wiedzą, której firma SEO musi strzec jak producent Coli strzeże jej receptury, a z drugiej nie ma tricku, który pozwoliłby stronie www znaleźć się nagle na 1. miejscu na konkurencyjną frazę i się na niej utrzymać.
Oczywiście, klienci często pytają „jak to robimy”. Zawsze staramy się, by klient wiedział, jak będą prowadzone działania jeszcze przed podpisaniem umowy, otrzymał harmonogram działań i szacunek przewidywanych efektów w postaci listy KPI do osiągnięcia. Przewidywanych, ale nie na 100% pewnych. – wyjaśnia Tomasz Kołkiewicz z SEO4.net. Nadal jednak zdarzają się klienci, którzy albo oczekują by im np. przez telefon powiedzieć co konkretnie będziemy robić, niemalże podając gotowe fragmenty kodu do umieszczenia w skrypcie strony bądź mówią, że otrzymali ofertę z gwarancją pierwszego miejsca i oczekują od nas, że również im to zagwarantujemy.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Google podkreśla bardzo wyraźnie, że nie ma “specjalnych relacji” z żadną agencją SEO. Dlatego też nikt nie może obiecać pierwszego miejsca w wynikach wyszukiwania. “Gwarancja” stała się nadużywanym słowem, za którym, poza marketingowym przekazem, nie stoi obietnica, z której można się wywiązać. Często też czytając uważnie umowę, okazuje się, że owa “gwarancja” dotyczy zupełnie czegoś innego niż pozycja frazy (np. gwarancja obniżenia płatności w przypadku niewywiązania się z umowy). Klienci niestety często nie czytają do końca umów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dobre SEO wymaga czasu
Google mówi wprost: czas oczekiwania na efekty SEO wynosi od 4 -12 miesięcy.
Z tym wiąże się również to, że nie możesz oczekiwać skutecznego SEO od agencji, która zgadza się, by rozliczać się jedynie za efekt. W takiej sytuacji, scenariusze są trzy:
- Agencja SEO zastosuje metody, które dadzą chwilowy efekt a potem Google nałoży na twoją witrynę karę (ale agencja SEO w tym czasie już coś zarobi),
-
agencja SEO wybierze wariant zachowawczy (aby nie ryzykować własnym czasem i pieniędzmi. Najczęściej oznacza to obsługę niskokosztową, opartą na stażystach i prostych działaniach),
-
agencja SEO zaproponuje ci frazy, które są bardzo łatwe do wypozycjonowania, bo są mało konkurencyjne. Te frazy nie przyniosą ci żadnego zysku, ale będziesz musiał za nie zapłacić.
Twój potencjał SEO jest jedynie tak duży jak potencjał twojego biznesu bądź witryny
Czy Twoja stacjonarna księgarnia z modułem sprzedaży online jest w stanie obsłużyć 5 mln transakcji rocznie? Nie? To nie porównuj się z Allegro, które tyle książek rocznie sprzedawało kilka ładnych lat temu. Google wyraźnie podkreśla, że mały lokalny biznes nie będzie nigdy wyżej w wyszukiwarce niż globalny biznes międzynarodowy działający na tym samym polu. Wynika to już z samego pierwotnego założenia twórców wyszukiwarki, którzy chcieli stworzyć algorytm reagujący między innymi na popularność danej witryny. Siłą rzeczy witryna mniejszego, nieznanego brandu będzie mniej popularna niż globalna marka.Klienci często nie rozumieją tego, że w przypadku mniejszych biznesów, mniej znanych brandów, musimy szukać alternatywnych metod zdobywania ruchu na stronie, niż próbować konkurować z największymi graczami na rynku. – wyjaśnia Tomasz Kołkiewicz z SEO4.net, dodając, że nawet jeżeli nie pozycjonujemy naszej firmy w konkurencji do gigantów, często możemy stać się konkurencją dla wielkich przy okazji wyników wyszukiwania.
Naszym zdaniem, dobre SEO to takie, które potrafi poradzić sobie z problemem konkurencyjności i prawidłowo oszacować potencjał biznesu klienta. Zdarzało się i tak, że na życzenie klienta doprowadzaliśmy go na wysokie pozycje a po kilku miesiącach klient prosił o zmniejszenie intensywności działań, bo nie był w stanie obsłużyć wszystkich zapytań. Warto po prostu mierzyć siły na zamiary i realnie określić w jakich wynikach wyszukiwania możemy zaistnieć.
Dobra agencja SEO musi być zainteresowana tym, jak prowadzisz biznes
Google mówi wprost – jeśli agencja SEO nie interesuje Twój biznes, to TY nie zrobisz z nią biznesu. Dlaczego? Bo jeśli agencja SEO nie rozumie tego, co jest twoim unikalnym punktem przewagi konkurencyjnej (USP), kim są Twoi klienci, dlaczego i jak u Ciebie kupują, kto jest twoją konkurencją, jakich kanałów reklamy używasz itd., to nie będzie w stanie zaproponować odpowiednich działań.
Jeśli zatem w odpowiedzi na twoje ogólne zapytanie o ofertę pozycjonowania, w którym podałeś zaledwie adres witryny i zasugerowałeś 5 słów kluczowych, otrzymujesz od razu gotowy pdf z wyceną, to oznacza to, że firma SEO skupia się jedynie na mechanicznym podniesieniu pozycji, bez interesowania się tym, czy z tych fraz będzie jakaś konwersja i czy są one w ogóle dobrym pomysłem. A taki partner w biznesie nigdy nie jest dobrym pomysłem.
Problemem w działalności firm SEO bywa również odwrotna sytuacja:
Z naszej praktyki wynika, że firmy często same nie są zainteresowane tym, by włączyć firmę SEO w całokształt działań marketingowych. Bronią dostępu do danych, nie mają czasu lub chęci by udostępniać wiedzę na temat sposobu prowadzenia biznesu, mija sporo czasu zanim zdecydują się zaufać firmie SEO. Dotyczy to głównie mniejszych firm, w których tym bardziej – ze względu na mniejszy potencjał biznesowy, o którym również wspomina Google – ważne jest znalezienie odpowiedniej niszy. Im więcej wiemy na temat danej firmy, jej biznesu, celów, targetu, marży, działań offline itd. tym skuteczniejszą strategię możemy zaproponować. – uważa Tomasz Kołkiewicz.
Również większym markom zdarza się niedoszacować działań związanych z SEO. Dzieje się tak, gdy agencja ustawiana jest w pozycji technicznego wykonawcy, nie mającego wpływu na inne działania. W efekcie działania kluczowe z punktu widzenia SEO, jak choćby firmowy blog poruszający tematy związane ze słowami kluczowymi, nie może zostać wdrożony, bo nie jest elementem wcześniej przygotowanej strategii. Kroki związane z SEO oderwane od całościowego planu działań klienta oznaczają znacznie mniejszą skuteczność.
Dobra agencja SEO, dba o Twoich użytkowników
Google radzi, by wybierać takiego partnera, który jest zainteresowany użytkownikami Twojej witryny a konkretnie tym, jakie wrażenie z kontaktu ma użytkownik. Czy łatwo mu dokonać zakupu, czy może obejrzeć witrynę na tablecie czy telefonie? Czy strona wystarczająco szybko się ładuje?
Agencja SEO, której nie obchodzi to, czy masz wersję mobilną witryny, nie analizuje statystyk serwisu i nie sprawdza ścieżki użytkownika, to firma, której celem jest zarobienie na twoim biznesie, a nie zarabianie wraz z tobą.
Nie zatrudniaj agencji SEO, jeśli nie masz czasu na kontakt bądź nie jesteś gotowy na zmiany w witrynie
W końcowej części filmiku, Maile podkreśla, że prowadzenie działań SEO nie polega jedynie na zleceniu usługi firmie. To współpraca pomiędzy webdeveloperami, marketingowcami i firmą SEO. Jeśli nie masz czasu na kontakt z accountem z agencji SEO, bądź zasobów na to, by wprowadzić zmiany na stronie, to niestety efektów po prostu nie będzie.
W polskich realiach zdarza się, że firma oczekuje efektów, ale proces decyzyjny pozwalający na wprowadzenie nawet prostych zmian optymalizacyjnych w witrynie zajmuje nawet do kilku miesięcy. To oczywiste, że efekty naszych działań są wtedy mniejsze bądź musimy zwiększać budżety na inne działania. Przypomina to trochę próby napełnienia wodą dziurawego dzbanka – komentuje Radosław Buczak, Project Manager w SEO4.net
Brak efektów SEO, stracone budżety – co robić?
W komentarzu do materiału video, Google podkreśla, że w przypadku podejrzenia oszustwa, warto odpowiednio ocenić nieuczciwą agencję. Zarówno poprzez poinformowanie o tym odpowiednich organów, jak i poprzez ocenę agencji w sieci. Dobrą metodą jest również oczekiwanie rekomendacji od dotychczasowych klientów. Dzięki temu możemy mieć wstępne rozeznanie wiarygodności specjalistów SEO.
Na nieuczciwe praktyki firm, które podają się za firmy SEO, powinny być szczególnie uczulone osoby z branży, bo to właśnie przez takie działania (i brak wystarczającej wiedzy na temat tego, czym jest dobre SEO), cierpią ci, którzy wykonują usługi SEO solidnie. – komentuje Tomasz Kołkiewicz z SEO4.net. W naszej praktyce stale musimy wyjaśniać klientom, jakie ryzyko niesie ze sobą przyjęcie kontroferty, w której firma gwarantuje pierwszą pozycję bądź obiecuje efekt po miesiącu. Edukacja Klientów firm SEO, a nawet zwykłych użytkowników wyszukiwarek powinna być stałym elementem działania każdej firmy zajmującej się e-marketingiem. A pozycjonowaniem w szczególności.– dodaje.
Jeśli chcesz nawiązać współpracę z dobrą agencją SEO:
-
zaplanuj sporo czasu na rekrutację odpowiedniej firmy – przeanalizuj oferty, odpowiedz na pytania dotyczące Twojego biznesu, (nierzadko odpowiesz sobie na pytania, których do tej pory nie zadawałeś jeśli nie prowadziłeś marketingu online),
-
przygotuj się na zmiany na stronie bądź nawet jej całkowitą zmianę,
-
bądź cierpliwy, bo dobre SEO wymaga czasu (i inwestycji finansowych),
-
bądź gotowy, by zainwestować w audyt strony (a nawet kilka audytów),
-
zajmij się koordynowaniem wymiany informacji między agencją SEO, która musi nauczyć się Twojego biznesu, a Twoimi pracownikami, którzy muszą nauczyć się rozumieć, jak działa dobre SEO.