Gra, która burzy mury. Pepco z partnerami społecznymi podsumowuje kampanię „Dom zaczyna się od serca” 

Gra, która burzy mury. Pepco z partnerami społecznymi podsumowuje kampanię „Dom zaczyna się od serca” 
Połowa młodych ludzi nie umie mówić o tym, co czuje, a gdy rozmawia o emocjach, dominuje tematyka związana z negatywnymi odczuciami. Dzieciom i młodzieży najbardziej brakuje zrozumienia, uważnego słuchania i częstszych rozmów z domownikami. Tak pokazują wyniki badania „Komunikacja w rodzinie” przeprowadzonego na zlecenie Pepco. W związku z obchodzonym 23 lutego Światowym Dniem Walki z Depresją, firma podsumowuje kampanię „Dom zaczyna się od serca”.
O autorze
3 min czytania 2024-02-22

W polskich rodzinach brakuje uważności, empatii i otwarcia na komunikację, co dobitnie pokazują wyniki badania „Komunikacja w rodzinie” przeprowadzonego na zlecenie Pepco. Inne badania przeprowadzone przez organizacje zajmujące się zdrowiem dzieci (m.in. „Badanie jakości życia dzieci i młodzieży, perspektywa dzieci (2021) i ich rodziców (2022)” od Rzecznika Praw Dziecka czy raport „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” od Fundacji UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej) również potwierdzają: wielu rodziców nie dostrzega smutku i poczucia samotności u własnych dzieci, a bezradność i cierpienie nastolatków bywają tak ogromne, że jako jedyny sposób na wyjście z trudnej sytuacji wybierają radykalne rozwiązania.

Wyniki tych badań stały się punktem wyjścia kampanii „Dom zaczyna się od serca”, w której Pepco postawiło sobie za cel poprawę relacji i komunikacji w rodzinach, szczególnie poprzez budowanie większego zrozumienia potrzeb i emocji dzieci i nastolatków, by czuły się bezpieczne i akceptowane. 

Jakie były wnioski?

  • Emocje i uczucia są na ostatnim miejscu, jeśli chodzi o poruszane ze swoimi bliskimi tematy, rozmawia o nich jedynie co czwarta młoda osoba.
  • Aż 44 proc. nastolatków uważa, że w ich domach rozmowy o emocjach i uczuciach odbywają się za rzadko.
  • Brak umiejętności mówienia wprost, co czują młode osoby (50 proc.) oraz obawa przed tym, że zostaną źle zrozumiani (47 proc.) to dwie najczęściej wymieniane przez badanych bariery do tego, żeby mówić o swoich emocjach w domu.
  • Jako największy brak w domowej komunikacji nastolatkowie najczęściej wskazują większe zrozumienie (41 proc.), a prawie jedna trzecia z nich (28 proc.) twierdzi, że nie ma w rodzinie osoby, która szczególnie dba o to, aby poruszać tematy związane z ich emocjami.


By zachęcić Polaków do rozmów z bliskimi, w ramach kampanii stworzono grę „Opowiem Ci o tym”, która ma ułatwiać nawiązanie i rozwijanie pogłębionego kontaktu. Celem jest wsparcie dorosłych w budowaniu odpowiedzialnego i empatycznego rodzicielstwa. Dzięki kartom z pytaniami, domownicy mogą porozmawiać o swoich uczuciach i potrzebach. Gra jest dostępna na stronie akcji w wersji do pobrania i samodzielnego wydruku, a także w wersji do rozgrywki online. Do tej pory odnotowano ponad 8 tysięcy pobrań ze strony. Wychowawcy z Towarzystwa Przyjaciół Dzieci potwierdzają, że wykorzystanie kart jako pomocy edukacyjnej w placówkach prowadzonych przez TDP, wspomaga pracę z grupą. Dzięki grze młode osoby są bardziej otwarte i chętne do rozmowy o swoich emocjach.


– Pepco zwróciło uwagę na ten bardzo ważny temat oferując skuteczne narzędzie zachęcające do komunikacji i dzielenia się swoimi problemami. Gra uczy, w jaki sposób wyrażać swoje emocje i uczucia, skłania też do rozmowy o potrzebach i marzeniach młodych ludzi. Pozwala na poruszanie trudnych tematów w sposób bezpieczny i wspierający. Myślę, że ta gra naprawdę potrafi burzyć mury i pozwala poznać lepiej siebie nawzajem. Zdecydowanie sprawdza się w naszych świetlicach, takie gry są bardzo potrzebne – komentuje Jolanta Szklarska, dyrektor Biura Zarządu Głównego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

„Dom zaczyna się od serca” to nie jedyny projekt dotyczący zdrowia psychicznego, w który angażuje się Pepco. W ubiegłym roku firma dołączyła do wsparcia projektu „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”.

Ponadto, wspólnie z partnerami społecznymi: Towarzystwem Przyjaciół Dzieci, Fundacją Świętego Mikołaja, Fundacją Atalaya, Fundacją Happy Kids czy Stowarzyszeniem SOS Wioski Dziecięce, Pepco realizuje długofalowe projekty wsparcia młodych osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Kolejny rok z rzędu firma wspiera także telefon i czat zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzone przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Dzwoniąc pod numer 116 111 dzieci i młodzież otrzymają wsparcie, gdy czują się dyskryminowane, kiedy doświadczają przemocy lub są jej świadkami. Telefon jest anonimowy i bezpłatny, działa 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Młodzi ludzie mogą porozmawiać o przyjaźni, miłości, dojrzewaniu, kontaktach z rodzicami, rodzeństwem, problemach w szkole czy emocjach, których doświadczają także na czacie również wchodząc na stronę 116111.pl codziennie w godzinach 14:00 – 24:00. Młodzież może także skorzystać z Telefonu Zaufania: 800 119 119 i Czatu Zaufania: 800119119.pl Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Raport z badania „Komunikacja w rodzinie” zlecony przez Pepco (we współpracy z Fundacją UNAWEZA, Fundacją Happy Kids i Towarzystwem Przyjaciół Dzieci) dostępny jest do pobrania na stronie: https://domzaczynasieodserca.pepco.eu/.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W badaniu wzięło udział ponad 300 nastolatków (16-18 lat) oraz młodsze dzieci w wieku 9-12 lat. Zapytano ich, jak często i o czym rozmawiają ze swoimi domownikami, a przede wszystkim, czy czują się wysłuchani i zrozumiani.

opracowanie: Agata Drynko, źródło: mat. prasowe