Grupa BLIX: W zakupach wielkanocnych dla Polaków liczy się jakość

Grupa BLIX: W zakupach wielkanocnych dla Polaków liczy się jakość
W 2025 roku 84% Polaków planuje kupować art. spożywcze na Wielkanoc w promocjach, a 3,1% – tylko w regularnych cenach. Tu nie ma dużych różnic rdr. Podobnie jak w zeszłym roku, najwięcej rodaków sięgnie po wypróbowane produkty i doda trochę nowości na świąteczny stół. Tylko tym razem będzie to dotyczyło 24,7%, co stanowi spadek rdr. o 14 p.p. Sprawdź pozostałe wnioski z corocznego badania grupy BLIX.
O autorze
2 min czytania 2025-04-14

Jednym z najmocniejszych sygnałów płynących z badania jest wzrost r.d.r. o 21 p.p. znaczenia ceny jako czynnika decyzji zakupowych. Obecnie kieruje się nią 79,5% osób. Kolejną istotną zmianą jest zwiększenie wpływu jakości – r.d.r. aż o 24,5 p.p. Teraz stawia na nią 65,7% kupujących. I ta kwestia stała się nawet ważniejsza niż sama promocja, która jako główny powód danego zakupu jest wskazywana przez 55,3% Polaków.

Jak wykazało coroczne badanie Grupy BLIX, w tym roku 84% Polaków zamierza kupować produkty spożywcze na Wielkanoc w promocjach (w ub.r. – 81,2%), tj. kompletnie bądź w jakiejś części. Dla 7,6% konsumentów nie ma to znaczenia (poprzednio – 7,3%). 5,3% rodaków jeszcze nie potrafi się określić (5,6%). Tylko 3,1% ankietowanych planuje nabywać świąteczną żywność w cenach regularnych (poprzednio 5,5%).

– Wzrost odsetka osób deklarujących zakupy w promocjach o 2,8 p.p. rok do roku to wyraźny sygnał, że konsumenci coraz mocniej zwracają uwagę na ceny. Nie musi to oznaczać bezpośrednio pogorszenia sytuacji ekonomicznej, ale z pewnością potwierdza, że Polacy są bardziej świadomi i pragmatyczni w podejściu do wydatków. Widzimy tu efekt długofalowy. Wysokie ceny żywności w ostatnich latach nauczyły nas planowania zakupów i szukania okazji. To stało się nawykiem – komentuje Marcin Lenkiewicz, jeden ze współautorów badania z Grupy BLIX.

Dodatkowo autorzy badania podkreślają, że rozwój aplikacji i narzędzi mobilnych ułatwia porównywanie cen i śledzenie promocji. To wzmacnia trend ich poszukiwania. W efekcie, dla wielu osób kupowanie w promocjach to nie tylko konieczność, ale wręcz styl konsumpcji.

– Sam fakt, że tylko 3,1% deklaruje zakupy w cenach regularnych, pokazuje, iż rynek
promocyjny w Polsce ma się dobrze. Natomiast dla sieci handlowych oznacza to konieczność jeszcze bardziej przemyślanych i atrakcyjnych ofert w okresie przedświątecznym – analizuje Piotr Biela, drugi ze współautorów badania z Grupy BLIX.

Z badania wynika też, że 24,7% konsumentów kupi wypróbowane produkty na świąteczny stół i doda trochę nowości (w ub.r. – 38,9%). 21,3% ankietowanych postawi na sprawdzone marki (poprzednio – 25,3%), 20% badanych nabędzie wyłącznie zaufane produkty. 19,2% osób jest otwartych na nowości (16,2%). Z kolei 8% sięgnie po marki własne sieci handlowych (rok temu – 10,1%). Dla 4% respondentów ta kwestia jest bez znaczenia (wcześniej – 6,3%). Natomiast 2,9% jeszcze nie wie, co zrobi (przed rokiem – 3,2%).

Uczestnicy badania wskazują też, co ostatecznie zdecyduje o wyborze konkretnych produktów na świąteczny stół. Deklarują, że przede wszystkim będzie to cena – 79,5% (rok temu – 58,3%). Zdaniem ekspertów z Grupy BLIX, wzrost jej znaczenia jako głównego czynnika decyzji zakupowych to jeden z najbardziej wyrazistych sygnałów, jakie płyną z tegorocznych danych. Taki skok, o ponad 21 punktów procentowych rok do roku, to efekt zwiększonej przezorności konsumenckiej.

– Choć inflacja nominalnie spadła w porównaniu do zeszłego roku, konsumenci nadal uważnie planują swoje zakupy i realnie szacują możliwości finansowe. Widzą kumulację podwyżek cen z poprzednich lat i wzrost kosztów życia. Dlatego ostrożniej podchodzą do domowych budżetów. Dla wielu rodzin święta oznaczają wydatek, na który trzeba się szczególnie przygotować, by w wyjątkowy sposób je przeżyć – zwraca uwagę Marcin Lenkiewicz.

Według autorów badania, z punktu widzenia rynku FMCG i marketingu ww. wynik oznacza, że konsumenci nie rezygnują z jakości, ale coraz częściej szukają jej w ramach atrakcyjnej promocji. W tym kontekście wygrywają marki, które potrafią połączyć dobrą ofertę cenową z zaufaniem i rozpoznawalnością. Widać to też po kolejnych danych. 65,7% w czasie przedświątecznych zakupów postawi na jakość (poprzednio – 41,2%), a 55,3% – na promocję (48,7%).

Na kolejnych pozycjach w zestawieniu widać takie czynniki decyzyjne, jak własne doświadczenie – 25,1% (poprzednio – 33,2%), dostępność – 14,7% (24%), a także marka – 9,8% (8,7%).

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 28.03-03.04.2025 roku, metodą wywiadów internetowych (CAWI), przez Grupę BLIX oraz firmę technologiczną Proxi.cloud na próbie 1112 konsumentów, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za realizację codziennych zakupów.

Zdjęcie główne: Depositphotos