Zmiany w trendach funkcjonowania przedsiębiorstw zauważyła Grupa OKNOPLAST, która wraz z nową strategią firmy na lata 2015-2020 wprowadza także innowacyjne rozwiązania związane z zarządzaniem oraz podejściem do pracowników.
Grupa OKNOPLAST, czołowy europejski producent okien PVC, wraz z nową strategią firmy inwestuje także w nowoczesne podejście do pracowników. W swoich założeniach zwraca szczególną uwagę na możliwość wpływu pracowników na funkcjonowanie i strategię firmy.
Zobacz również
Nasi pracownicy coraz częściej chcą czuć się współwłaścicielami firmy – chcą mieć realny wpływ na to, co się w przedsiębiorstwie dzieje i w jakim kierunku podąża. Bez zaangażowania pracowników firmy tracą „duszę”, a tego chcielibyśmy uniknąć. Jeżeli chcemy budować zgrany zespół, musimy pozwolić pracownikom współorganizować przedsiębiorstwo i wspólnie ustalać nasze cele oraz oczekiwania – tłumaczy Grzegorz Rutkowski, Dyrektor Zarządzający OKNOPLAST.
Dzięki takiemu podejściu firma może pochwalić się wieloma metodami usprawniania pracy. Jak tłumaczy Grzegorz Rutkowski: To umożliwia sukcesywny rozwój naszej firmy. Nasi pracownicy to osoby zaangażowane w takie myślenie i dzięki temu możemy spojrzeć szerzej na działania – wprowadzamy do dyskusji elementy, o których nikt wcześniej nie pomyślał, albo nie mógł ich zauważyć, ponieważ nie jest wystarczająco blisko pracowników. Dobrym tego przykładem są osoby, które codziennie obsługują Klientów w naszych salonach. To dzięki ich uwagom wprowadziliśmy konkretne rozwiązania związane z rebrandingiem punktów sprzedaży na terenie całej Europy.
OKNOPLAST to nowa generacja firmy rodzinnej. Strategię biznesową tworzą właściciele OKNOPLAST wraz z zewnętrznymi managerami, którzy codzienne zarządzają firmą. Celem długofalowym i kierunkiem działania jest ustrukturyzowanie oraz ustandaryzowanie działalności firmy, a także wprowadzenie jasnych procedur dla pracowników. Dla zarządu OKNOPLAST nadal cenna jest jednak rodzinna atmosfera i przywiązanie pracowników.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Jako firma rodzinna jesteśmy przywiązani do wieloletniej historii OKNOPLAST, którą właściciele budują od ponad 20 lat. Ich poświęcenie, ciężka praca oraz tworzenie jej razem w gronie rodziny, sprawiły, że od zawsze w przedsiębiorstwie jest poczucie rodzinności – tłumaczy Grzegorz Rutkowski. – Z biegiem lat firma rosła coraz bardziej i obecnie od 3 lat jesteśmy grupą, w której skład wchodzą trzy marki: OKNOPLAST, WnD i Aluhaus. To powoduje, że musieliśmy rozwinąć się również pod kątem odpowiedniego zarządzania tak licznymi zespołami, które znajdują się aż na 13 europejskich rynkach. To nasz kolejny cel, aby jednocześnie zachować ten rodzinny klimat i wprowadzać rozwiązania, które sprawdzają się w międzynarodowych biznesach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na każdym z 13 rynków OKNOPLAST posiada oddziały, dzięki którym powstają międzynarodowe i międzywydziałowe zespoły, wspólnie zajmujące się rozwiązywaniem problemów związanych, m.in. z obsługą klienta. Obecnie firma jest w trakcie realizacji projektu, do którego zaprosiła swoich pracowników z Polski, Francji, Niemiec i Włoch, pracujących nad nową strategią firmy na lata 2015-2020.
Zauważyliśmy, że procesy, które są wykorzystywane przez firmy korporacyjne nie sprzyjają kreatywności pracowników. My chcemy tego uniknąć, dlatego tworzymy zespoły, na wzór think thanków– mówi Grzegorz Rutkowski, Dyrektor Zarządzający Grupy OKNOPLAST. Dodaje – W ramach tego projektu najważniejszym elementem dla nas jest swoboda wyrażania myśli i działania kreatywnego pracowników. Co bardzo istotne nie narzucamy schematów – dajemy naszym pracownikom czas i możliwości, pozwalamy, aby „otworzyli” swoje umysły i to zdecydowanie przynosi dobre rezultaty. Po pierwszych doświadczeniach jesteśmy zachwyceni, ponieważ widzimy, że pracownicy czują satysfakcję z tego co robią.
OKNOPLAST cyklicznie przeprowadza także badania i analizy wśród pracowników i organizuje cykl spotkań na wszystkich poziomach organizacyjnych, zaczynając od kadry kierowniczej średniego szczebla, kończąc na liderach oraz pracownikach produkcyjnych. Badanie zaangażowania pracowników w zeszłym roku pokazało, że pomimo zadowolenia z miejsca pracy, nie czują się oni zaangażowani. W związku z tym firma wprowadziła szereg zmian, które mają na celu zwiększenie zaangażowania pracowników w życie przedsiębiorstwa, m.in. system sugestii pracowniczych, tzw. program Kaizen.
Mówimy o dość długotrwałym i czasami bolesnym procesie zmian. Faktycznie można, by było mnożyć zarówno te przypadki pozytywne, jak i negatywne. Z jednej strony część pracowników jak tylko zobaczyło pierwsze programy i możliwości rozwoju, od razu się zaangażowało i stało się mocną, integralną częścią firmy. Natomiast obserwujemy też przypadki pracowników, którzy wciąż się wahają i nie są tak otwarci, raczej czekają aż zaangażuje się cały zespół, a dopiero na końcu oni. – mówi Rutkowski. – Musimy patrzeć na tego typu procesy w sposób długotrwały. To są kwestie związane ze zmianą mentalności i przebudową kultury organizacyjnej firmy od najwyższego do najniższego szczebla organizacji.
Na podstawie analiz oraz badań przeprowadzanych na wszystkich szczeblach firmy, OKNOPLAST tworzy mapę strategii firmy na lata 2015-2020.