Grupa robocza IAB Polska stworzyła zbiór dobrych praktyk w obszarze viewability

Czym jest viewability? Jak rozumie ją rynek? Jak mierzyć i rozliczać kampanie reklamowe w kontekście widoczności reklam? Na te i inne pytania odpowiada publikacja „Dobre Praktyki w obszarze viewability” stworzona przez grupę roboczą viewability IAB Polska.
O autorze
1 min czytania 2020-08-31

Globalnie znaczenie wszechstronnej, jakościowej oceny skuteczności reklam internetowych stale rośnie. Istnieją różne metody, jednak jedną z ważniejszych cech kwalifikujących dostarczanie reklam jest pomiar widoczności (Viewability). W praktyce widoczność reklam kampanii online jest mierzona równolegle przez agencje mediowe, reklamodawców i wydawców.

W październiku 2017 roku IAB Polska wprowadziło Standard Viewability. Standardem przyjętym przez IAB został Media Rating Council (MRC), który uznaje wyświetlenie za widzialne, jeżeli co najmniej 50% pikseli pozostawało w widocznym obszarze okna przeglądarki przez minimum 1 sekundę w przypadku reklamy graficznej lub przez 2 sekundy w przypadku reklamy wideo. Wprowadzenie tych norm przełożyło się na znaczącą poprawę w zakresie jakości dostarczanej powierzchni reklamowej.

– Po blisko 3 latach obowiązywania Standardu IAB w obszarze viewability zdecydowaliśmy się wprowadzić na rynek zbiór dobrych praktyk viewability. Dążeniem grupy roboczej było dostarczenie możliwie jak najbardziej skondensowanej wiedzy, aby kontynuować edukację rynku reklamy internetowej w zakresie pomiaru widoczności reklam. Premiera publikacji zbiegła się z trwającą pandemią, która w olbrzymi sposób wpłynęła na zwiększenie ruchu w internecie, a w konsekwencji wymusiła zintensyfikowanie procesu weryfikacji jakości produktu reklamowego dostarczanego marketerom. W zbiorze dobrych praktyk viewability zderzamy się nie tylko z obowiązującymi praktykami rynkowymi, ale również z wyzwaniami, przed którymi stoi rynek w zakresie pomiaru, analizy i sprawozdawczości. Przedstawione przez nas wytyczne mają służyć jako zalecane działania w oparciu o aktualny stan wiedzy. – tłumaczy Hubert Świtalski, country manager Poland firmy Meetrics, szef grupy roboczej IAB viewability.

Zbiór dobrych praktyk viewability jest również odpowiedzią na potrzebę wytycznych dotyczących porównywalności wyników pomiaru, jak i minimalizacji wszelkich odchyleń między różnymi systemami pomiarowymi i dostawcami, poprzez zastosowanie jednolitych procesów, wartości pomiarowych i sprawozdawczości. Wytyczne te mają służyć jako zalecenia działania w oparciu o aktualny stan wiedzy. Nie jest wykluczone, że w trakcie dalszego rozwoju technologii będą opracowywane dodatkowe standardy i procesy certyfikujące.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zbiór dobrych praktyk w obszarze viewability można pobrać ze strony www.iab.org.pl/baza-wiedzy/zbior-dobrych-praktyk-w-obszarze-viewability/

Słuchaj podcastu NowyMarketing