W odpowiedzi na wprowadzenie do szkół ponadpodstawowych kontrowersyjnego podręcznika do przedmiotu Historia i Teraźniejszość pod redakcją Wojciecha Roszkowskiego powstała inicjatywa #hakujemy_HiT, przestrzeń na mnogość narracji, ucieczkę od uproszczeń i od jednej interpretacji. Pomysłodawcami projektu lekcji krytycznego myślenia są Gazeta.pl, Panowie Programiści oraz 180heartbeats JUNG v MATT.
Od 1 września w klasach pierwszych liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia miejsce przedmiotu Wiedza o Społeczeństwie zajęła Historia i Teraźniejszość. Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu wiedzy o społeczeństwie oraz historii najnowszej od 1945 roku do 2015 roku. Jednocześnie we wrześniu Ministerstwo Edukacji dopuściło autorski podręcznik “Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników” pod redakcją Wojciecha Roszkowskiego. Informacje zawarte w publikacji nieraz nadmiernie upraszczają złożone zjawiska, bywają opiniami i prezentują nie tyle obraz historii, ile poglądy autora.
Zobacz również
W odpowiedzi na liczne kontrowersje wywołane treścią podręcznika Gazeta.pl przy współpracy z Panami Programistami oraz 180heartbeats JUNG v Matt zaproponowali uczniom przestrzeń na mnogość narracji, ucieczkę od uproszczeń i unikanie jednej interpretacji – czyli lekcje krytycznego myślenia.
W podręczniku można na przykład przeczytać, że:
Wyrazem upowszechnienia swobodnych wzorców obyczajowych młodego pokolenia była moda na minispódniczki zapoczątkowana w połowie dekady oraz coraz częstsze publiczne obnażanie biustu (topless) od końca lat 60. (…) Wraz z zawężeniem się sfery intymności gwałtownie rozwijał się masowy przemysł pornograficzny.

#PrzeglądTygodnia [09-15.09.2025]: minimalizm w kampanii OOH Braci Sadowników, fundacja Igi Świątek, Grupa Arche na rzecz demografii
Warto zadać sobie pytanie, czy jest to fakt historyczny, czy jedynie opinia autora. Myślenie krytyczne to umiejętność analizowania informacji w sposób racjonalny i uporządkowany. To uważność prowadząca do zrozumienia związków między faktami a koncepcjami, dzięki czemu można zdecydować, w co chce się wierzyć. To rozpoznanie, analizowanie, a następnie uzupełnienie przedstawionego tematu o szereg dodatkowych informacji. Ambicją pomysłodawców projektu #hakujemy_HiT jest wykorzystanie manipulacji z treści podręcznika do zachęcenia odbiorców do samodzielnej dedukcji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W budowaniu rozwiązania wspierającego krytyczne myślenie wykorzystano nowe technologie, w tym filtry web AR.
Gdy strony podręcznika skanuje się aparatem w smartfonie, sztuczna inteligencja analizuje ich układ edytorski: rozmieszczenie zdjęć, tytułów czy podtytułów. Po wykryciu fragmentu zakwestionowanego przez ekspertów recenzujących publikację na ekranie pojawia się animacja informująca, że treść wymaga sprostowania lub dodatkowego komentarza – wyjaśnia Adrian Hołota, CEO w agencji Panowie Programiści, która odpowiadała za stronę technologiczną kampanii.
Komentarze opracowali eksperci z dziedziny historii i metodyki, takimi jak historyk idei dr hab. Piotr Laskowski, historyk XX wieku prof. dr hab. Marcin Zaremba, historyk filozofii Sebastian Matuszewski, nauczyciel roku 2018 i kulturoznawca Przemysław Staroń oraz koordynatorka treści na temat różnorodności i inkluzywności w Gazeta.pl Wiktoria Beczek.
Stworzone rozwiązanie pozwala na interakcje z podręcznikiem w celu odnalezienia treści stanowiących manipulacje. Opracowany filtr za pośrednictwem aparatu fotograficznego w telefonie demaskuje wybrane manipulacje i odsyła do rzetelnych opracowań dotyczących konkretnych zagadnień. Z premedytacją skoncentrowano się na interaktywnej, prostej i zarazem atrakcyjnej dla młodszego pokolenia formie lekcji krytycznego myślenia z użyciem smartfona.
Pomimo że nauczyciele nie mają obowiązku korzystania z podręcznika autorstwa profesora Wojciecha Roszkowskiego, wiele szkół zdecydowało się na realizowanie podstawy programowej w oparciu o jego treści. Zjawisko wprowadzenia do rejestru podręczników książki, która nie spełnia elementarnych warunków tekstu naukowego, wymaga zdecydowanej reakcji i konkretnego działania. Dlatego chcemy zaproponować młodzieży odmienne interpretacje historyczne, a przede wszystkim nauczyć odróżniania faktów od opinii. Zależy nam, aby młodzi ludzie nie przyjmowali bezkrytycznie wszystkich informacji, z którymi się spotykają na co dzień, także w szkole – komentuje Katarzyna Czarnecka-Iwińska, business director w 180heartbeats JUNG v MATT.
Uruchomiony zostanie również filtr na Instagramie, który umożliwi odbiorcom kampanii osobiste włączenie się w inicjatywę przy wykorzystaniu prostej mechaniki i własnych umiejętności krytycznego myślenia. Wystarczy na telefonie zaznaczyć fragment, który wzbudzi wątpliwości czytelniczki lub czytelnika, zrobić zrzut ekranu i wrzucić go na swoje instastories z hasztagiem #hakujemy_HiT i otagowaniem kanałów społecznościowych portalu Gazeta.pl. Najciekawsze propozycje będą sukcesywnie repostowane w relacjach Gazeta.pl, a jedna z nich zostanie dodatkowo opracowana przez eksperta lub ekspertkę i znajdzie się na stronie projektu jako lekcja uzupełniająca.
Każdy z nas ma w sobie radar, który wykrywa fałsz – mówi Marta Radziak-Kucharska, szefowa działu rozwoju marki w Gazeta.pl. – Fajnie, jeśli jako rodzice, nauczyciele i nauczycielki pielęgnujemy go w nas i młodych ludziach, z którymi żyjemy. Nasza akcja dostarcza konkretne narzędzie wspierające ten mechanizm. Wierzymy, że z różnorodności i otwartości na inne perspektywy rodzą się najciekawsze rzeczy. Hakujemy naszą rzeczywistość w dobrym celu – dodaje Radziak-Kucharska.
Myślenie krytyczne jest we współczesnym świecie niezwykle cenioną umiejętnością. W czasach, kiedy fake newsy zalewają zarówno internet, jak i telewizję, dzięki inicjatywie #hakujemy_HiT pomysłodawcy pragną pomóc uczniom odróżniać, co jest prawdą, a co jedną z możliwych interpretacji rzeczywistości.
Więcej na: hakujemyhit.org