Havas Prosumer publikuje raport nt. zdrowia psychicznego oczami Polaków

Havas Prosumer publikuje raport nt. zdrowia psychicznego oczami Polaków
Zespół badaczy agencji Havas opracował wyniki kolejnego raportu z serii Havas Prosumer dotyczącego zdrowia psychicznego Polaków.
O autorze
2 min czytania 2024-01-16

W Polsce coraz częściej mówi się o pogarszającym się zdrowiu psychicznym Polaków, a kryzys polskiej psychiatrii dziecięcej niezmiennie pozostaje jednym z ważniejszych problemów do rozwiązania.

Skutki pandemii COVID-19, wojna w Ukrainie, rosnąca inflacja – to wszystko negatywnie odbija się na zdrowiu psychicznym Polaków. Ponad 42% z nich mierzy się z chronicznym zmęczeniem, 37% z zaburzeniami snu, a blisko 1/3 stale towarzyszy poczucie lęku.

Źródło: materiały prasowe Havas Polska

Co ważne, problemy czy trudności ze zdrowiem psychicznym dotykają każdego z nas, a im młodsze pokolenie, tym problemy ze zdrowiem psychicznym bardziej powszechne. Wśród przedstawicieli pokolenia „Z” tylko ¼ badanych nie deklaruje żadnych problemów związanych ze zdrowiem psychicznym, podczas gdy wśród badanych z pokolenia Baby Boomers odsetek ten wynosi 41%.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Skąd biorą się nasze problemy psychiczne?

To przede wszystkim kwestie osobiste – problemy w związku czy trudna sytuacja w rodzinie. Nie bez znaczenia są również czynniki zewnętrzne – kryzys ekonomiczny czy wojna w Ukrainie (szczególnie dotkliwa dla przedstawicieli najstarszej generacji). Z kolei dla Millenialsów i przedstawicieli pokolenia „X” dużym obciążeniem jest praca.

Najnowsze badanie Havas jest drugim po zeszłorocznej edycji Meaningful Brands, które skupia uwagę na długofalowych społecznych efektach wywołanych przez pandemię COVID-19 i nakładających się kryzysach. 30% wszystkich Polaków odczuwa większy lęk i stres obecnie niż przed 2020 rokiem.
W ostatnich latach staliśmy się społeczeństwem bardziej świadomym w kwestiach związanych z psychiką – zdecydowana większość z nas określa zdrowie psychiczne jako jeden z najpoważniejszych problemów naszych czasów. Cieszyć powinien fakt, że aż 80% deklaruje, że zdrowie psychiczne jest dla nich równie ważne jak fizyczne.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Źródło: materiały prasowe Havas Polska

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ten zwrot ku dbaniu o własny wellbeing nie jest obojętny biznesowi. Zaangażowane marki nie mogą przejść obojętnie obok jednego z bardziej rażących powodów do niezadowolenia konsumentów. Tematem tym powinny zainteresować się szczególnie te brandy, które kierują swoje działania marketingowe do młodszych grup celowych. Prawie połowa przedstawicieli pokolenia „Z” (48%) deklaruje, że w ciągu ostatniego półrocza zmagała się z uczuciem stałego napięcia, lęku i zamartwiania się.

Badanie „Zdrowie psychiczne oczami Polaków” porusza jeszcze jeden ważny aspekt – w czasach gdy więcej młodych ludzi w sytuacjach stresowych ucieka do social mediów (31%), niż rozmawia z przyjaciółmi (30%) lub rodziną (29%), rosną naciski na korporacje zarządzające mediami społecznościowymi i dotyczące brania odpowiedzialności za zdrowie psychiczne swoich użytkowników. Tego zdania jest prawie 2/3 wszystkich Polaków.

Co więcej, 60% „Zetek” ocenia pozytywnie pomysł zaangażowania się marek w edukację w kwestiach zdrowia psychicznego. Jak wynika z flagowego badania Havas Media Network „Meaningful Brands”, aż 71% konsumentów uważa, że marki powinny robić więcej, aby wspierać ich zdrowie i samopoczucie, ale praktycznie tyle samo (72%) czuje się zmęczonych ciągłym udawaniem, że firmom zależy na czymś innym, niż własnym zysku.

Pełny raport:

Informacje o badaniu:

  • Typ: CAWI (Computer Assisted Web Interviewing).
  • Grupa docelowa: wszyscy dorośli (18+).
  • Liczba respondentów: 1047.
  • Okres badania: grudzień 2023.