W Polsce coraz częściej mówi się o pogarszającym się zdrowiu psychicznym Polaków, a kryzys polskiej psychiatrii dziecięcej niezmiennie pozostaje jednym z ważniejszych problemów do rozwiązania.
Skutki pandemii COVID-19, wojna w Ukrainie, rosnąca inflacja – to wszystko negatywnie odbija się na zdrowiu psychicznym Polaków. Ponad 42% z nich mierzy się z chronicznym zmęczeniem, 37% z zaburzeniami snu, a blisko 1/3 stale towarzyszy poczucie lęku.
Zobacz również
-
Dlaczego rowery publiczne to must have reklamy outdoorowej w 2025 r. [WEBINAR]
-
#PrzeglądTygodnia [30.08-05.09.24]: najlepsze kampanie sierpnia 2024, zmiany na Allegro, reakcja x-kom na nagranie zwolnionej po urlopie macierzyńskim pracownicy
-
#PolecajkiNM cz. 22: Media Reactions 2024, „Ciemna strona influencer marketingu”, inkluzywna obsługa klienta
Źródło: materiały prasowe Havas Polska
Co ważne, problemy czy trudności ze zdrowiem psychicznym dotykają każdego z nas, a im młodsze pokolenie, tym problemy ze zdrowiem psychicznym bardziej powszechne. Wśród przedstawicieli pokolenia „Z” tylko ¼ badanych nie deklaruje żadnych problemów związanych ze zdrowiem psychicznym, podczas gdy wśród badanych z pokolenia Baby Boomers odsetek ten wynosi 41%.
Skąd biorą się nasze problemy psychiczne?
To przede wszystkim kwestie osobiste – problemy w związku czy trudna sytuacja w rodzinie. Nie bez znaczenia są również czynniki zewnętrzne – kryzys ekonomiczny czy wojna w Ukrainie (szczególnie dotkliwa dla przedstawicieli najstarszej generacji). Z kolei dla Millenialsów i przedstawicieli pokolenia „X” dużym obciążeniem jest praca.
#PolecajkiNM cz. 22: Media Reactions 2024, „Ciemna strona influencer marketingu”, inkluzywna obsługa klienta
Najnowsze badanie Havas jest drugim po zeszłorocznej edycji Meaningful Brands, które skupia uwagę na długofalowych społecznych efektach wywołanych przez pandemię COVID-19 i nakładających się kryzysach. 30% wszystkich Polaków odczuwa większy lęk i stres obecnie niż przed 2020 rokiem.
W ostatnich latach staliśmy się społeczeństwem bardziej świadomym w kwestiach związanych z psychiką – zdecydowana większość z nas określa zdrowie psychiczne jako jeden z najpoważniejszych problemów naszych czasów. Cieszyć powinien fakt, że aż 80% deklaruje, że zdrowie psychiczne jest dla nich równie ważne jak fizyczne.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Źródło: materiały prasowe Havas Polska
Ten zwrot ku dbaniu o własny wellbeing nie jest obojętny biznesowi. Zaangażowane marki nie mogą przejść obojętnie obok jednego z bardziej rażących powodów do niezadowolenia konsumentów. Tematem tym powinny zainteresować się szczególnie te brandy, które kierują swoje działania marketingowe do młodszych grup celowych. Prawie połowa przedstawicieli pokolenia „Z” (48%) deklaruje, że w ciągu ostatniego półrocza zmagała się z uczuciem stałego napięcia, lęku i zamartwiania się.
Badanie „Zdrowie psychiczne oczami Polaków” porusza jeszcze jeden ważny aspekt – w czasach gdy więcej młodych ludzi w sytuacjach stresowych ucieka do social mediów (31%), niż rozmawia z przyjaciółmi (30%) lub rodziną (29%), rosną naciski na korporacje zarządzające mediami społecznościowymi i dotyczące brania odpowiedzialności za zdrowie psychiczne swoich użytkowników. Tego zdania jest prawie 2/3 wszystkich Polaków.
Co więcej, 60% „Zetek” ocenia pozytywnie pomysł zaangażowania się marek w edukację w kwestiach zdrowia psychicznego. Jak wynika z flagowego badania Havas Media Network „Meaningful Brands”, aż 71% konsumentów uważa, że marki powinny robić więcej, aby wspierać ich zdrowie i samopoczucie, ale praktycznie tyle samo (72%) czuje się zmęczonych ciągłym udawaniem, że firmom zależy na czymś innym, niż własnym zysku.
Pełny raport:
Informacje o badaniu:
- Typ: CAWI (Computer Assisted Web Interviewing).
- Grupa docelowa: wszyscy dorośli (18+).
- Liczba respondentów: 1047.
- Okres badania: grudzień 2023.