Pozornie może wydawać się, że kilka nieprzychylnych opinii na temat firmy, jej usług czy produktów niewiele może zdziałać, ale jest to błędne myślenie. Mowa nienawiści pod postacią hejtu w biznesie doprowadziła do spadku rentowności niejednego przedsiębiorstwa. Słyszałeś już o tym problemie lub osobiście się z nim borykasz? Zapraszamy do lektury artykułu, z którego dowiesz się, gdzie leży podłoże tego typu działania, jak mu przeciwdziałać i sobie z nim radzić.
Zobacz również
Oszczerstwa konkurencji
Konkurencja nigdy nie śpi, a zwłaszcza wtedy gdy Twojej firmie zdarza się mniejsza lub większa wpadka. Nie wysłałeś raportu na czas? Nie udzieliłeś klientowi rabatu? A może upomniałeś się o płatność? Każde z tego typu działań może zostać bardzo ostro ocenione przez niezadowolonego kontrahenta, a oliwy do ognia chętnie doleje konkurencja.
Zdarza się, że publiczna uwaga klienta na temat Twojej wpadki nabiera rozmachu, w którym nierzadko sporą role odgrywają nie tylko niezadowoleni klienci, ale przede wszystkim komentarze konkurencji. Z monitoringu sieci korzysta dzisiaj prawie każdy prowadzący kampanie wizerunkowe lub reklamowe w Internecie. Dzięki niemu na temat Twojego biznesu można dowiedzieć się bardzo dużo w krótkim czasie. Gwarantujemy, że z tego udogodnienia korzystają nie tylko Twoi specjaliści od e-wizerunku. Monitoring bardzo skrzętnie może przeprowadzać również konkurencja i podejmować aktywność wszędzie tam, gdzie na temat Twojego brandu pojawi się negatywna wzmianka. Wszystko po to, aby mocno zaszkodzić Twojej reputacji i znacząco obniżyć zaufanie klientów do marki. Pamiętaj, że niezauważony lub zignorowany hejt pozostawiony bez reakcji rośnie w siłę. Jeżeli pod jedną złą opinią pojawia się dyskusja, wyszukiwarka Google doskonale ją indeksuje.
Nierzadko zdarza się, że konkurencja nie potrzebuje punktu zapalnego w postaci negatywnej wypowiedzi prawdziwego klienta. Działania nieuczciwej konkurencji w sieci nabierają rozmachu i hejt jest teraz podejmowany częściej niż kiedykolwiek. Być może już zmierzyłeś się z irracjonalnymi oszczerstwami i masz nadzieję, że więcej się nie ukażą… Jednak pamiętaj, że nieuczciwa konkurencja nie odpuszcza tak łatwo. Wirtualna reputacja ma ogromne znaczenie dla pozycji rynkowej współczesnych firm i konkurenci doskonale wiedzą, że wpływa na osiągane wyniki finansowe. Zdarza się, że hejt w internecie i trolling idą w parze, a Twoja marka zostaje pomówiona o wiele działań, z którymi być może nigdy nie miała nic wspólnego… Jak wtedy reagować?
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Nie czekaj działaj
Naucz się kategoryzować hejt, który być może znajdujesz na swój temat. Nigdy nie kieruj się emocjami, przygotowując odpowiedzi na krzywdzące opinie. Nigdy również nie wybieraj milczenia! Na czarny PR należy reagować możliwie szybko, sprytnie i rozsądnie. Poniżej znajdziesz garść podpowiedzi, które pomogą Ci odpowiednio zareagować w starciu z oszczerstwami hejtera.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Podziel negatywne komentarze na:
- hejt, na który warto krótko odpowiedzieć komentarzem odsyłającym do Twojej strony www, gdzie znajduje się Twoja oferta, kontakt itp. istotne informacje;
- hejt, jaki wymaga merytorycznej odpowiedzi z użyciem solidnych argumentów, do którego warto się wcześniej przygotować, gromadząc wszelkie najistotniejsze informacje.
Jeżeli samodzielnie nie będziesz mieć sił, pomysłów ani czasu na walkę z hejtem pozostaw ją specjalistom. Na rynku powstał szereg agencji, które zajmują się kształtowaniem pozytywnego wizerunku i walką z czarnym PR. Jak działają? Dzięki nim zawsze będziesz miał zagwarantowany kontakt z swoimi klientami aktywnymi w sieci. Agencja 24 godziny na dobę będzie miała oko na Twoją e-reputacje i wejdzie w dyskusję z każdym, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. Stworzy dla Ciebie również szereg pozytywnych opinii, korzystając z możliwości zakładana kont w serwisach opiniotwórczych. Dzięki nim Twoja marka będzie postrzegana jako godna zaufania i profesjonalna. Agencje takie jak np. Warsaw Media House oprócz monitoringu sieci i marketingu szeptanego będą regularnie przeprowadzały badania opinii i poziomu zadowolenia Twoich klientów. Dzięki temu na bieżąco będziesz wiedział, co tak naprawdę myślą o Twoich produktach lub usługach prawdziwi odbiorcy, a nie anonimowi hejterzy. Wchodząc we współpracę z Warsaw Media House, zyskasz kontrolę nad tym, co dzieje się w sieci i nie poddasz się oszczerstwom ze strony nieuczciwej konkurencji. To rozwiązanie warte rozważenia, szczególnie gdy zauważasz już pierwsze niepokojące sygnały. Zamiast rwać włosy z głowy pozostaw walkę o profesjonalny wizerunek marki ekspertom, którzy od lat pomagają budować reputacje w Internecie większym i mniejszym markom.
Więcej na temat Warsaw Media House możesz przeczytać tutaj – www.wmh.agency.
O autorze:
Piotr Sulewski, prezes zarządu Warsaw Media House sp. z o.o. sp.k. Absolwent Uczelni Łazarskiego na kierunku Zarządzanie projektami, gdzie zdobył również tytuł MBA (Master of Business Administration). Obecnie studiuje analizy marketingowe w Akademii Leona Koźmińskiego. Jest doświadczonym praktykiem biznesu – zarządza i koordynuje pracą Spółki. Specjalizuje się w analizie danych i reklamie online. Wierzy, że największą wartością firmy są ludzie dlatego docenia osoby z pasją, które wykazują inicjatywę i zaangażowanie. Zaprasza do swojej sieci zawodowej na Linkedin.
WMH sp. z o.o. sp.k, ul. Wrzesińska 12 lok 1, 03-713 Warszawa (Port Praski).
LinkedIn, Facebook, Instagram