Każda historia kampanii SEM zaczyna się tak samo, od słów kluczowych. Czy to dopiero ich szukamy, czy to będziemy optymalizować te z których już korzystamy w naszej kampanii, słowa kluczowe to punkt wyjścia i sedno każdej kampanii SEM. Dobrze przygotowana lista to pierwszy krok na drodze do sukcesu. Z czasem liczba aktywnych słów przeważnie zawęża się, szczególnie jeśli optymalizujemy kampanię pod kątem ROI. Oprócz samych słów kluczowych ważna jest odpowiednia struktura konta, aby móc nim efektywnie zarządzać, optymalizować i w efekcie osiągnąć wyznaczone cele kampanii. Dobrze zorganizowane konto pozwala idealnie dopasować reklamę do słowa kluczowego i przekierować użytkownika do strony docelowej z treścią czy też produktem, który najlepiej odpowiada jego zapytaniu. Oczywiście na przygotowaniu kampanii historia się nie kończy. Nikt, kto ma doświadczenie z SEM nie oczekuje, że kampania osiągnie wyznaczone cele zaraz po jej starcie.
Każda historia kampanii SEM opowiada o jej optymalizacji. Ciągła optymalizacja reklam ma zwiększać CTR, dodawanie nowych negatywnych słów kluczowych i odpowiednia strategia bidding ma zapobiegać wyrzucaniu pieniędzy w błoto, research i testowanie nowych słów kluczowych ma zwiększać nasz zasięg, testy A/B czy też multiwariacyjne naszych stron docelowych mają zwiększyć współczynnik konwersji. Ta część historii jest najdłuższa. Trzeba uzbroić się w cierpliwość, przygotować plan działania, zakasać rękawy i zabrać się do pracy.
Zobacz również
Jednak czy jako specjaliści SEM jesteśmy w stanie wszystko zrobić sami? Otóż nie. Ta historia ma więcej niż jednego bohatera.
Business Intelligence
Jeden z najważniejszych bohaterów historii. Jeśli tyklo zadbamy o odpowiednie parametry w naszych linkach docelowych, to on będzie w stanie dostarczyć nam raporty o jakich nam się tylko zamarzy. Jako specjaliści SEM doskonale znamy wyniki naszych kampanii. Wiemy ile wydajemy, wiemy ile sprowadzamy ruchu, wiemy ilu użytkowników konwertuje, znamy koszt konwersji. Jednak tylko Business Intelligence jest w stanie obliczyć np. Customer Lifetime Value i tym samym pomóc nam w podjęciu decyzji ile pieniędzy można zainwestować w kampanię SEM.
Product Manager
Jeśli nie należysz do grona szczęśliwców, którzy mogą korzystać z narzędzi do przeprowadzania testów A/B jak Optimizely czy Visual Website Optimizer, które pozwalają testować warianty stron bez potrzeby ingerencji IT albo Twoja firma nie zatrudnia specjalisty od optymalizacji konwersji, będziesz w częstym kontakcie z Product Managerem. Testy strony docelowej nie ominą Cię. Nawet nie myśl o tym aby się przed nimi wymigać. Im lepsza konwersja na Twojej stronie docelowej, tym więcej możesz zainwestować w swój kanał.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Grafik
Grafik to Twój przyjaciel. Kiedy już będziesz miał gotowy koncept strony docelowej, którą chciałbyś przetestować, to on pomoże Ci zaprojektować layout. Czytelny, przejrzysty, łatwy w nawigacji, z klarownym tytułem i ofertą, social proof wzbudzającym zaufanie użytkownika i przede wszystkim- dobrze umiejscowionym Call to Action, tak aby użytkownik szybko zorientował się jaką ma wykonać czynność na stronie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co jest najciekawsze w historii o kampanii SEM? To, że nigdy się nie kończy. Zawsze będzie coś do przetestowania, przeanalizowania, zoptymalizowania. Czy to będą słowa kluczowe, reklamy tekstowe, negatywne słowa kluczowe, CPC, CTR, CVR, CLV, LP i inne skróty, zawsze będzie można coś poprawić. Jeśli pierwszy test się skończy, zaraz następny test powinien się zacząć. Pytanie czy mamy odpowiednie wsparcie Business Intelligence, Product Managera, grafika i działu IT abyśmy mogli szybko i sprawnie dążyć do wyznaczonego nam celu.