H&M może umieszczać paski na swoich ubraniach. Właśnie skończył się 24-letni spór z adidasem

H&M może umieszczać paski na swoich ubraniach. Właśnie skończył się 24-letni spór z adidasem
Szwedzki gigant modowy został posądzony przez adidasa o bezprawne wykorzystywanie charakterystycznego motywu pasków na ubraniach. Po 24 latach w końcu dowiadujemy się, kto miał rację w całym sporze.
O autorze
1 min czytania 2021-10-15

Trzy paski są znakiem towarowym, a jednocześnie symbolem sportowej marki adidas, która od lat umieszcza go zarówno na swoich ubraniach, jak i butach. Okazuje się jednak, że niektóre marki wykorzystywały podobne motywy na swoich produktach.

Konkretnie chodzi markę H&M, która umieściła dwa równolegle ułożone paski na produktach (buty, bluzki, spodnie) z kolekcji „Work Out” z 1997 roku, co zdaniem adidasa za bardzo przypominało ich charakterystyczne trzy paski. Niemiecki producent postanowił, że udowodni bezprawne wykorzystanie znaku i od razu zgłosił sprawę do sądu. Głównym argumentem adidasa było to, że stosowanie takiego motywu na odzieży mogło wprowadzić konsumentów w błąd, jeśli chodzi o źródło pochodzenia produktów. H&M natomiast przez cały czas utrzymywał, że paski na ich ubraniach nie miały służyć jako znak towarowy i wskazywać producenta, ale pełnić rolę czysto dekoracyjną. Dodatkowo zdaniem sieciówki tak uniwersalny wzór jak równoległe paski jest na tyle uniwersalny, że może być wykorzystywany przez każdego.

fot. H&M, kolekcja „Work Out” z 1997 roku

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Po 24 latach walka w sądzie między markami w końcu dobiegła końca – holenderski Sąd Apelacyjny przyznał w orzeczeniu, że nie doszło do naruszenia znaku towarowego. Sąd nie zgodził się również z tym, że konsumenci byli wprowadzani w błąd, jeśli chodzi o pochodzenie produktu. Dodatkowo sąd obciążył adidasa kosztami postępowania kasacyjnego, oszacowanymi przez prawników H&M na ponad 80 tys. euro. Sama marka adidas jest zaskoczona wynikiem sprawy i twierdzi, że będzie robić wszystko, aby chronić swój znak towarowy. 

– Decyzja ta jest zaskakująca, biorąc pod uwagę trzy orzeczenia sądów niższej instancji w tej sprawie, które potwierdziły naruszenie znaku towarowego adidas z trzema paskami. Trójpaskowy znak towarowy adidas jest od wielu lat konsekwentnie używany na produktach odzieżowych adidas i ma wysoce odróżniający charakter. Jest on powszechnie znany na całym świecie – adidas będzie nadal szeroko go używał i promował, tak by jeszcze mocniej podkreślać jego  odrębność i renomę – czytamy w oświadczeniu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co ciekawe, nie jest to jedyny przypadek, kiedy adidas oskarża inną markę o kradzież znaku towarowego. Obecnie marka jest w trakcie sporu z markami odzieżowymi Fashion Nova i Thom Browne – w obu przypadkach chodzi o używanie na towarach słynnych pasków. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się